Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Emily Dickinson
Tema: Poetik och teman i Dickinsons verk
Syfte
Syftet med provet är att eleverna ska visa sin förståelse för Emily Dickinsons liv och verk, samt de centrala teman och stilistiska drag i hennes poesi. Provets design syftar till att uppmuntra både faktakunskaper och förmågan till djupare litterär analys.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på Emily Dickinsons liv och verk, med särskilt fokus på hennes poesi. Eleverna kommer att analysera teman som liv, död, kärlek och ensamhet.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för centrala teman och stilistiska drag i litterära verk samt göra enklare litterära analyser och diskutera verkets betydelse i historisk och kulturell kontext.
Prov
Faktafrågor
- Vilket tema är centralt i Emily Dickinsons poesi?
A) Vänskap
B) **Liv**
C) Historia
D) Resor - Vilket av följande verk är skrivet av Emily Dickinson?
A) “The Road Not Taken”
B) “Leaves of Grass”
C) **”Because I could not stop for Death”**
D) “The Love Song of J. Alfred Prufrock” - Vad kännetecknar Dickinsons stil i stor utsträckning?
A) Långa rader och traditionellt versmått
B) **Korta rader och innovativ interpunktion**
C) Användning av rim i varje vers
D) Snabba temaväxlingar - Vilken känsla beskrivs ofta i Dickinsons dikter?
A) Eufori
B) **Hopp**
C) Ifrågasättande
D) Motgång - Vad avser orden “Because I could not stop for Death” i Dickinsons verk?
A) Dödens abrupthet
B) **Dödens naturliga gång**
C) Dödens skräck
D) Dödens avsked - Vilken av följande är ett återkommande tema i Dickinsons poesi?
A) **Ensamhet**
B) Vänskap
C) Resor
D) Natur - I vilket sammanhang föddes Emily Dickinson?
A) Europa
B) **USA**
C) Australien
D) Asien - Vilket stilgrepp använder Dickinson för att uttrycka känslor?
A) Långfogade meningar
B) **Metaforer**
C) Rimstruktur
D) Berättande stil - Vad föreslår citatet “Hope is the thing with feathers” om hopp?
A) Hopp är konstant och oförändrat.
B) **Hopp är en tröstande kraft.**
C) Hopp är bara en illusion.
D) Hopp är alltid kopplat till sorg. - Hur uppfattar Dickinson ofta döden i sina verk?
A) Som ett hot
B) **Som en del av livets cykel**
C) Som främmande
D) Som lycka - Vad fokuserar Dickinsons poesi ofta på i relation till livet?
A) Lyxiga liv
B) **Komplexa känslor**
C) Ytlig glädje
D) Allmän historia - Vilken typ av liv och upplevelser skildrar Dickinson främst?
A) Utåtriktat liv
B) **Introspektivt liv**
C) Historiska evenemang
D) Resor - Hur representeras kärlek i Dickinsons arbete?
A) Som förlust
B) **Som en komplex och tvetydig känsla**
C) Som enkel glädje
D) Som en illusion - Vad gör Dickinsons användning av stilistiska grepp unik?
A) Att hon följer strikta regler
B) **Att hon experimenterar med form och struktur**
C) Att hon alltid rimmar
D) Att hon inte bryr sig om interpunktion - Hur ser Dickinsons perspektiv på världen ut?
A) Ytligt och lekfullt
B) **Introspektivt och reflekterande**
C) Historiskt och kulturellt
D) Pragmatiskt och realistiskt
Resonerande frågor
Besvara följande frågor med en djupgående analys som visar på din förståelse för Emily Dickinsons poesi.
1. På vilket sätt speglar Dickinsons verk hennes livserfarenheter? Detta ger eleverna möjlighet att reflektera över sambanden mellan liv och litteratur.
2. Hur skapar Dickinson en känsla av ensamhet i sina dikter? Genom att analysera språk och stil kan eleverna visa sin förmåga att göra litterära tolkningar.
3. Vilken roll spelar naturen i Dickinsons poesi och hur förhåller den sig till de teman hon utforskar? En djupare diskussion kring naturens betydelse visar på en förståelse för kontexten i hennes verk.
4. Hur förmedlar Dickinson upplevelsen av döden på ett sätt som kan upplevas som tröstande? Här ges möjlighet att utforska kärnan i hennes teman.
5. På vilket sätt utmanar Dickinson traditionella syner på kärlek och hopp? Eleverna kan diskutera normer i litteraturen och hur dessa omdefinieras.
6. Vad skulle en samtida läsare kunna lära sig av Dickinsons perspektiv på negativa känslor? Att reflektera över relevansen av hennes skrifter i dagens samhälle innebär ett djupare tänkande.
7. Hur kan en modern poet inspireras av Dickinsons stil och teman? Elever får möjlighet att formulera egna idéer om litterär inspiration och utveckling.
8. Vilka likheter finns mellan Dickinsons arbeten och andra litterära verk från hennes tid? En jämförelse med samtida författarskap ger insikter om litterär kontext.
Bedömning
Provet består av 15 faktafrågor och 8 resonerande frågor. Faktafrågorna ger max 1 poäng vardera, och de resonerande frågorna ger max 3 poäng vardera.
För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, varav minst 0 poäng från de resonerande frågorna.
För betyg C krävs minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna.
För betyg A krävs minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från de resonerande frågorna.