Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: J.D. Salinger
Tema: Identitet och alienation i litteraturen
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av J.D. Salingers liv och verk, samt deras förmåga att analysera och diskutera centrala teman i romanen “The Catcher in the Rye”. Provets fokus ligger på identitet och alienation i litteraturen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på J.D. Salingers liv och verk, särskilt romanen “The Catcher in the Rye”. Eleverna kommer att analysera teman som identitet, ungdom, alienation och skydd.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för centrala teman och stilistiska drag i litterära verk samt göra enklare litterära analyser och diskutera verkets betydelse i historisk och kulturell kontext.
Prov
Faktafrågor
- Vad handlar “The Catcher in the Rye” främst om?
- Identitet, alienation och ungdomens kamp.
- Vuxnas och barns relationer.
- Den amerikanska drömmen.
- Familjeband och traditioner.
- Nämn ett centralt tema i romanen.
- Skydd av oskuldsfullhet.
- Ekonomiska problem.
- Utbildningssystemets brister.
- Föräldrars påverkan.
- Hur framställs Holden Caulfield som karaktär?
- Som en komplex person med känslor av utanförskap och förvirring.
- Som en stereotyp av en tonåring.
- Som en lycklig och framgångsrik ung man.
- Som en cyniker utan känslor.
- Vad representerar “catcher in the rye” för Holden?
- En önskan att skydda oskyldiga barn från den hårda verkligheten.
- En längtan efter att växa upp.
- En symbol för framgång.
- En dröm om kärlek.
- Hur förmedlar Salinger ungdomskultur och känslor genom sitt språk?
- Genom att använda en vardaglig och intim ton som speglar ungdomars språk och tänkesätt.
- Genom konservativ och gammalmodig stil.
- Genom komplicerade och akademiska meningar.
- Genom att undvika dialoger.
Resonerande frågor
- Diskutera hur identitet och alienation skildras genom Holden Caulfields perspektiv och vad detta säger om den mänskliga erfarenheten.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att utforska djupare innebörd och reflektioner kring karaktärens upplevelser. - Analysera hur Salingers liv och bakgrund kan ha påverkat hans skrivande och temaval i “The Catcher in the Rye”.
Denna fråga syftar till att låta eleverna göra kopplingar mellan författarens liv och litterära verk. - Reflektera över hur teman som skydd och ansvar är relevanta för dagens ungdomar.
En möjlighet för eleverna att relatera litteraturen till sina egna liv och samhälleliga frågor. - Hur använder Salinger symbolik och metaforer för att förstärka berättelsens budskap?
Denna fråga gör det möjligt för eleverna att analysera de litterära verktygen Salinger använder. - Vad tycker du är den mest träffande aspekten av Holdens karaktär, och hur relaterar det till temat alienation?
Syftet är att uppmuntra personlig reflektion och kritisk analys av karaktären. - I vilken utsträckning anser du att Salingers verk speglar den tid då det skrevs, och hur kan det relateras till dagens samhälle?
Eleverna ges möjlighet att koppla litteratur till historiska och nutida kontexter. - Diskutera hur relationen mellan Holden och hans syskon bidrar till förståelsen av honom som karaktär.
Denna fråga uppmuntrar djupare analys av karaktärernas dynamik och utveckling. - Hur skulle du jämföra “The Catcher in the Rye” med andra litterära verk som också behandlar ungdomens kamp?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att göra kopplingar mellan olika litterära verk och teman.
Bedömning
Provet bedöms totalt på 30 poäng, där faktafrågorna är värda 1 poäng vardera och varje resonerande fråga är värd 3 poäng.
- För betyg E krävs 8 poäng.
- För betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
- För betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).