Provkonstruktion
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av Mark Haddons verk och insikter kring neurodiversitet samt familjerelationer. Provets frågor syftar till att utvärdera elevernas förmåga att analysera litterära teman och diskutera verkets betydelse.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll genom att fokusera på Mark Haddons liv och verk, med särskilt fokus på romanen “The Curious Incident of the Dog in the Night-Time”. Eleverna kommer att analyseras i teman som neurodiversitet, familjerelationer och verklighetsuppfattning.
Kunskapskrav
Provet fokuserar på följande kunskapskrav:
- Eleven kan redogöra för centrala teman och stilistiska drag i litterära verk.
- Eleven kan göra enklare litterära analyser.
- Eleven kan diskutera verkets betydelse i historisk och kulturell kontext.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken bok av Mark Haddon handlar om en pojke med autism?
A) The God of Small Things
B) To Kill a Mockingbird
C) Life of Pi
D) **The Curious Incident of the Dog in the Night-Time**
2. Vad är huvudkaraktärens namn i romanen?
A) **Christopher Boone**
B) Mark Haddon
C) Sherlock Holmes
D) Jim Hawkins
3. Vilket tema är centralt i “The Curious Incident of the Dog in the Night-Time”?
A) Livets mening
B) **Neurodiversitet**
C) Tidens gång
D) Kärlekens komplexitet
4. Hur påverkar Christopher sin omgivning?
A) Genom att vara lycklig
B) **Genom sin unika syn på världen**
C) Genom att alltid vara tyst
D) Genom att kopiera andra
5. Vem är Christopher’s främsta stödpelare i berättelsen?
A) Hans hund
B) **Hans mamma**
C) Hans farfar
D) Hans lärare
6. Vad illustreras ofta i boken för att förstärka berättelsen?
A) Litterära referenser
B) **Diagram och bilder**
C) Historiska dokument
D) Karta
7. Vilken känsla genomsyrar mycket av Christopher’s beskrivning av verkligheten?
A) Lycka
B) **Rädsla**
C) Jojande
D) Förvirring
8. Vilken relation utforskas djupt i boken?
A) Vänskapsrelationer
B) Arbetsrelationer
C) **Familjerelationer**
D) Rivalitet
9. Hur är berättarstilen i Haddons roman?
A) Framtidsberättelse
B) **Första-personsperspektiv**
C) Tredje-personsperspektiv
D) Flashbacks
10. Vad säger boken om att möta världen?
A) Det är lätt
B) **Det är komplext och utmanande**
C) Det är alltid roligt
D) Det bör undvikas
11. Vilken typ av litterär analys görs ofta i relation till romanen?
A) Ekonomisk analys
B) **Tematisk analys**
C) Statistisk analys
D) Språkgranskning
12. Vilket av följande kan vi lära oss av romanen?
A) Att vara perfekt
B) **Att förstå olika perspektiv**
C) Att alltid följa regler
D) Att undvika svårigheter
13. Vilken sorts interaktioner påverkar Christopher mest?
A) Med främmande människor
B) **Med familjemedlemmar**
C) Med sina vänner
D) Med sina lärare
14. Vad kännetecknar karaktärerna i boken?
A) De har starka personligheter
B) **De har olika perspektiv på livet**
C) De är alla likadana
D) De tar alla stöd av varandra
15. Vad är syftet med illustrationerna i romanen?
A) Att distrahera
B) **Att förtydliga berättelsen**
C) Att göra boken längre
D) Att öka svårighetsgraden
Resonerande frågor
1. Hur skulle berättelsen förändras om den berättades ur en annan karaktärs perspektiv?
Syftet är att få elever att tänka på perspektivets betydelse i berättelsen.
2. Diskutera betydelsen av neurodiversitet i dagens samhälle utifrån boken.
Frågan syftar till att eleverna ska koppla litteratur till verkliga samhällsfrågor.
3. På vilket sätt kan Christopher’s tankesätt inspirera till en större acceptans av olikheter?
Eleverna får möjlighet att reflektera över hur litteratur kan påverka vår syn på olikhet.
4. Analysera hur Haddon använder stilistiska grepp för att bygga karaktären Christopher.
Frågan ger eleverna möjlighet att visa förståelse för litterär analys på djupet.
5. Reflektera över hur familjedynamik beskrivs i boken och hur den påverkar Christopher.
Syftet är att belysa elevernas förmåga att göra djupare analyser av relationer i litteratur.
6. Vilken roll spelar förlåtelse i “The Curious Incident of the Dog in the Night-Time”?
Ett resonemang kring temat förlåtelse kan ge insikt i karaktärernas utveckling.
7. Hur kan litteratur som Haddons bidra till ökad förståelse för neurodiversitet?
Frågan ger eleverna en chans att koppla teori till praktisk tillämpning i samhället.
8. Diskutera sambandet mellan sanning och perception i romanen.
Eleverna får möjlighet att tänka kritiskt kring hur berättelsens sanningar presenteras.
Bedömning
Faktafrågor är värda 1 poäng var, och resonerande frågor är värda 3 poäng var. Totalt är provet värt 30 poäng.
- För betyg E krävs minst 8 poäng.
- För betyg C krävs minst 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
- För betyg A krävs minst 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.