Prov. Gy. Svenska 1 – Hectors och Achilles konflikt i Iliaden

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 1

Tema: Hectors och Achilles konflikt i Iliaden

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att analysera och tolka konflikten mellan Hector och Achilles i Iliaden. Provets innehåll syftar till att belysa hur litterära tekniker används för att framhäva karaktärernas personligheter och värderingar, samt hur dessa teman relaterar till bredare kulturella och moraliska frågor.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll som lyder: “Analysera konflikten mellan Hector och Achilles i Iliaden, både som personlig och kulturell konflikt.”.

Kunskapskrav

Provet kommer att fokusera på följande kunskapskrav: “Eleverna ska kunna analysera och tolka skönlitterära texter”, samt “relatera konflikten till större teman som heder, mod och mänsklighet”.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken roll spelar Hector i Iliaden?

A) En hjälte som alltid vinner

B) En krigare som strider för sitt land

C) En prins av Troja som kämpar för sin familj

D) En gud som styr över krig

2. Vad motiverar Achilles i sin kamp?

A) Hämnd för sin väns död

B) Att bevisa sig själv som oövervinnelig

C) Stolthet och heder

D) Kärlek till sin familj

3. Hur uppfattar Hector krig?

A) Som en plikt man måste fullfölja

B) Som en väg till berömmelse

C) Som en nödsituation att undvika

D) Som ett äventyr

4. Vad representerar konflikten mellan Hector och Achilles?

A) En personlig vendetta

B) En kamp mellan plikt och stolthet

C) En strid om makt

D) En strävan efter fred

5. Vilken litterär teknik används för att beskriva Hector och Achilles kamp?

A) Metaforer

B) Symboler

C) Retoriska frågor

D) Beskrivande språk

6. Vad är Achilles primära motiv i Iliaden?

A) Att rädda Troja

B) Att hämnas sin vän Patroklos

C) Att bli älskad

D) Att förena grekerna

7. Hur ser Achilles på ära i krig?

A) Som meningslös

B) Som något att undvika

C) Som något av yttersta betydelse

D) Som en personlig prestation

8. Vilken roll spelar heder i Hectors beslut?

A) En central motivator för hans handlingar

B) En oviktig aspekt av krig

C) Enbart en familjetrohet

D) Ingen roll alls

9. Vad händer i den centrala scenen då Hector och Achilles konfronterar varandra?

A) De blir vänner

B) En dialog om fred

C) En dödlig strid

D) De låter andra kämpa för dem

10. Vilket tema framhävs genom Achilles vrede?

A) Heder

B) Rättvisa

C) Familj

D) Kärlek

11. Hur påverkar personlig dignitet Hectors val?

A) Den formar hans plikter i strid

B) Den skapar konflikter med andra

C) Den innebär inget för honom

D) Den gör honom mer motiverad

12. Vilka känslor driver Achilles konflikt med andra?

A) Tristess

B) Hämnd och stolthet

C) Medkänsla

D) Rädsla

13. Hur relaterar betoningen på mod till Achilles handlingar?

A) Ingen relation

B) Det är avgörande för hans konflikthantering

C) Det skadar hans beslut

D) Det uppmuntrar till fred

14. Vad går förlorat i Hectors karaktärsark?

A) Mod

B) Liv och ära

C) Heder

D) Kärlek

15. Vilket av följande stämmer bäst in på Achilles personlighet?

A) Generös

B) Arrogant och hämndlysten

C) Snäll mot sina fiender

D) Alltid villig att förhandla

Resonerande frågor

1. Diskutera hur konflikten mellan Hector och Achilles belyser teman av heder och mod. Syftet med denna fråga är att låta eleverna analysera djupare och koppla litterära teman till mora värderingar.

2. Hur skulle du beskriva Hector och Achilles relation om de hade varit vänner istället? Denna fråga uppmanar eleverna att utforska alternativa narrativ och relationer, vilket kan visa på deras förståelse av karaktärernas komplexitet.

3. Reflektera över hur litterära tekniker påverkar läsarens förståelse av konflikten. Här får eleverna möjlighet att visa sin analytiska förmåga genom att koppla textens form till dess innehåll.

4. Vilken roll spelar ödet i Achilles och Hectors liv och strider? Denna fråga ger eleverna möjlighet att fördjupa sin förståelse för de bredare filosofiska teman som Iliaden tar upp.

5. Hur kan Hectors och Achilles val ses som en spegling av dagens konflikter? Eleverna får här en chans att koppla litteratur till samtida frågor, vilket stärker deras kritiska tänkande.

6. Vilka lärdomar kan vi dra av deras kamp i hänsyn till dagens moral och etik? Denna fråga uppmanar till reflektion över tidens eviga teman, vilket visar på elevens förmåga att applicera litterära insikter i sitt liv.

7. Analysera hur Achilles sorg över Patroklos påverkar hans beslut i striden. Syftet är att låta eleverna undersöka känslomässiga drivkrafter och deras inverkan på karaktärsbeslut.

8. Diskutera hur kulturen påverkade Hector och Achilles beslut i striden. Denna fråga ger eleverna möjlighet att undersöka den kulturella kontexten som påverkar karaktärernas handlingar, vilket visar på en djupare förståelse av textens sociopolitiska dimension.

Bedömning

Faktafrågorna ger maximalt 15 poäng och de resonerande frågorna ger maximalt 16 poäng. För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs totalt 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs totalt 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp