“`html
Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 1
Tema: Ulysses av James Joyce
Syfte
Syftet med provet är att utvärdera elevernas förståelse av James Joyces Ulysses, dess teman, karaktärer, och den stilistiska teknik som används i verket. Genom provet ska eleverna visa sin förmåga att analysera och tolka litterära texter samt diskutera centrala begrepp och frågor som knyter an till modernismen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll genom att testa kunskaper om analys av Ulysses, dess komplexa berättarteknik och teman. Eleverna får möjlighet att utforska hur Joyce bygger upp strukturer och karaktärer som speglar människans psykologiska och existentiella frågor.
Kunskapskrav
Provets frågor utgår från kunskapskrav som inkluderar förmåga att analysera och tolka litterära texter, diskutera teman och karaktärernas komplexitet samt den stilistiska innovation som Joyce använder.
Prov
Faktafrågor
- Vem är huvudpersonen i Ulysses?
- A. Stephen Dedalus
- B. Leopold Bloom
- C. Molly Bloom
- D. Buck Mulligan
- Vilket litterärt grepp används ofta av Joyce i Ulysses?
- A. Symbolik
- B. Stream of consciousness
- C. Epik
- D. Lyrik
- Vad handlar Ulysses mest om?
- A. En roman om krig
- B. En dag i livet av Leopold Bloom
- C. En kärlekshistoria
- D. En berättelse om en resa
- Vilken roll spelar Dublin i Ulysses?
- A. En avlägsen stad
- B. En levande karaktär
- C. En symbol för frihet
- D. En drömmiljö
- Vilket tema utforskas i Ulysses?
- A. Identitet
- B. Krig
- C. Natur
- D. Skapande
- Vem är Molly Bloom?
- A. En vän till Stephen
- B. En älskad maka
- C. En hemlig älskare
- D. En barndomsvän
- Hur framställs karaktärernas inre liv?
- A. Genom ytliga dialoger
- B. Genom inre monologer
- C. Genom brevväxling
- D. Genom persongallerier
- Vad är syftet med Joyces stil?
- A. Att göra texten kortare
- B. Att understryka karaktärernas känslor
- C. Att skapa djup och intimitet
- D. Att förvirra läsaren
- Vilket år publicerades Ulysses?
- A. 1920
- B. 1922
- C. 1918
- D. 1930
- Vad sysslar Leopold Bloom med under dagen?
- A. Skriver en roman
- B. Arbetar som reklamman
- C. Studerar
- D. Är inskriven på sjukhus
- Vad kan man säga om tidsperspektivet i Ulysses?
- A. Det sträcker sig över flera veckor
- B. Det utspelar sig under en dag
- C. Det omfattar ett helt liv
- D. Det är odefinierat
- Vilken typ av litteratur tillhör Ulysses?
- A. Historisk roman
- B. Modernistisk litteratur
- C. Lyrik
- D. Naturprosa
- Hur relaterar Ulysses till existentialism?
- A. Det handlar om moral och etik
- B. Det utforskar livet och individens plats
- C. Det handlar om guden i litteraturen
- D. Det betonar fantasi och dröm
- Vad är Blooms profession?
- A. Läkare
- B. Reklammakare
- C. Lärare
- D. Journalist
- Vilka känslor framkallar Ulysses enligt läsarna?
- A. Glädje och skratt
- B. Reflektion och melankoli
- C. Rädsla och ångest
- D. Spänning och äventyr
- Vad innebär “inre monolog”?
- A. Dialog mellan två personer
- B. Känslor och tankar i en karaktärs huvud
- C. En gammaldags stil
- D. En kort berättelse
Resonerande frågor
- Diskutera hur Joyce använder Dublin som en karaktär i Ulysses.
Syftet är att låta eleverna analysera betydelsen av platsen i berättelsen. - Hur påverkar den stilistiska tekniken läsarens upplevelse av romanen?
Frågan syftar till att få eleverna att reflektera över läsarperspektiv och textens inverkan. - Vilka teman i Ulysses resonerar med samtida frågor och varför?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att koppla litteratur till nuvarande händelser och debatter. - Analysera en specifik karaktärs inre struggle och hur den illustrerar ett centralt tema.
Frågan uppmanar till djupare analys av karaktärspsykologi och teman. - Hur kan Joyces skrivstil kompareras med andra modernistiska författare?
Eleverna ges möjlighet att sätta Joyce i ett litterärt sammanhang. - Vilka livserfarenheter reflekteras i Ulysses och hur påverkar de berättelsen?
Syftet är att uppmuntra till personlig reflektion kopplad till litteratur. - Vilken betydelse har Ulysses haft för senare litteratur och författare?
Eleverna kan utforska verkets historiska och litterära påverkan. - Diskutera hur tidsaspekten inverkar på berättelsens struktur.
Frågan syftar till att få eleverna att kritiskt tänka på tidsbegrepp i litteraturen.
Bedömning
Provet kan bedömas med max 30 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng per korrekt svar medan resonerande frågor ger 3 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`