Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Bröderna Lejonhjärta
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse av och förmåga att diskutera och reflektera över innehållet i boken Bröderna Lejonhjärta, samt deras förmåga att koppla teman och karaktärer till egna erfarenheter och tankar.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektioner kommer att fokusera på att läsa och diskutera Bröderna Lejonhjärta, samt att utforska bokens teman, karaktärer och språk. Eleverna ska reflektera över berättelsens handling och koncept som mod och uppoffring.
Kunskapskrav
Eleven kan läsa och återge innehållet i skönlitterära texter och göra enkla tolkningar av handling och budskap. Eleven kan delta i diskussioner om textens innehåll och ställa frågor med enkla svar.
Prov
Faktafrågor
1. Vad handlar Bröderna Lejonhjärta om?
A) En berättelse om vänskap
B) En berättelse om syskonkärlek
C) En berättelse om syskonkärlek, mod och kampen mellan gott och ont.
D) En berättelse om äventyr i skogen
2. Vad symboliserar landet Nangijala?
A) En plats för skräck och fara
B) En plats för familj och vänner
C) En plats för äventyr och frihet.
D) En plats för sorg och saknad
3. Vilka utmaningar möter Skorpan och Jonatan?
A) De söker efter sin mamma
B) De måste kämpa mot den onda Tengil.
C) De ska rädda sina vänner
D) De letar efter skatter
4. Vad lär vi oss av brödernas relation?
A) Att vara ensam är bäst
B) Att man alltid ska vara tyst
C) Vikten av att stå upp för varandra.
D) Att familjen inte är viktig
5. Hur visar Jonatan mod?
A) Genom att gömma sig
B) Genom att alltid lyssna
C) Genom att alltid skydda och stötta Skorpan.
D) Genom att springa bort
6. Vem är författaren av Bröderna Lejonhjärta?
A) Astrid Lindgren
B) Selma Lagerlöf
C) Tove Jansson
D) Maria Gripe
7. Vad är ett centralt tema i boken?
A) Känslan av ensamhet
B) Kärleken till djur
C) Mod och uppoffring.
D) Sökandet efter rikedom
8. Vem är Skorpan?
A) En katt
B) Jonatans bror
C) En vän till Jonatan
D) En farbror
9. Hur kommunicerar bröderna med varandra i svåra stunder?
A) Genom tystnad
B) Genom att stötta varandra
C) Genom skrik
D) Genom andra vänner
10. Vad händer med Jonatan i berättelsen?
A) Han blir kung
B) Han hittar en skatt
C) Han måste offra sig för att rädda Skorpan.
D) Han åker hem
11. Vad gör Skorpan för att hjälpa Jonatan?
A) Gömmer sig
B) Kämpar mot Tengil
C) Stöder Jonatan i svåra stunder.
D) Ger upp
12. Vilken känsla bär Skorpan med sig genom berättelsen?
A) Ilska
B) Glädje
C) Rädsla men också hopp.
D) Tristess
13. Vad symboliserar modsjön i den kreativa aktiviteten?
A) Mod och hur man kan växa genom att konfrontera sin rädsla.
B) En plats för att gråta
C) En glädjebrant för kompisar
D) En ovanlig idé
14. Vad gör bröderna för att övervinna sina rädslor?
A) De pratar med varandra
B) De står upp för varandra
C) De springer iväg
D) De ignorerar problemet
15. Vad tror du att mod kan betyda i ditt liv?
A) Att vara rädd
B) Att konfrontera sina rädslor.
C) Att alltid gömma sig
D) Att vara tyst
Resonerande frågor
1. Hur tolkar du modet hos Jonatan och Skorpan i olika situationer?
Syftet är att uppmuntra eleverna att analysera karaktärernas handlingar och motiv.
2. Vilka paralleller kan du dra mellan berättelsens teman och dina egna erfarenheter?
Syftet är att låta eleverna koppla litteraturen till deras egna liv.
3. Vad anser du är det viktigaste budskapet i boken?
Syftet är att få eleverna att reflektera över berättelsens djupare innebörd.
4. Hur kan du relatera karaktärernas mod till situationer i ditt eget liv?
Syftet är att uppmuntra personlig reflektion och djupare insikter.
5. Vilka känslor väcker berättelsen hos dig och hur påverkar de din uppfattning av karaktärerna?
Syftet är att få eleverna att undersöka sin emotionella respons på texten.
6. Hur tror du att boken hade sett ut om den var skriven idag?
Syftet är att främja kritiskt tänkande och skapa diskussioner om tidens påverkan på litteratur.
7. På vilket sätt tycker du att Astrid Lindgren lyckas fånga modets komplexitet?
Syftet är att uppmuntra eleverna att tänka kritiskt på författarens stil och budskap.
8. Hur skulle berättelsen förändras om en av bröderna inte fanns med?
Syftet är att låta eleverna tänka på hur karaktärers relationer formar berättelsen.
Bedömning
Faktafrågorna bedöms med 1 poäng vardera och resonerande frågor med 2 poäng vardera. Totalt finns det 30 poäng. För att nå betyget E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).