“`html





Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne: Svenska

Tema: Mio, min Mio

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och tolkning av boken “Mio, min Mio” genom att de visar sina kunskaper om dess teman, karaktärer och viktiga händelser.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionerna syftar till att läsa och analysera Mio, min Mio, med fokus på bokens teman som vänskap, identitet och kampen mellan gott och ont. Eleverna ska också få möjlighet att diskutera sina tolkningar av texten.

Kunskapskrav

Eleven kan läsa och återge huvuddragen i skönlitterära texter och göra enkla tolkningar av handling och budskap. Eleven kan delta i samtal om textens innehåll och ställa relevanta frågor.

Prov

Faktafrågor

1. Vem är författaren till “Mio, min Mio”?
A) Pippi Långstrump
B) Selma Lagerlöf
C) **Astrid Lindgren**
D) Tove Jansson

2. Vad kämpar Mio emot i berättelsen?
A) Dåliga betyg
B) **Ont**
C) Dåligt väder
D) Sorg

3. Vem är Mios bästa vän?
A) **Jum-Jum**
B) Kato
C) Bockfot
D) Farbror

4. Vilket känslomässigt tema är centralt i boken?
A) Hämnd
B) **Vänskap**
C) Otrohet
D) Avsky

5. Vad lär Mio sig under sina äventyr?
A) Att ge upp
B) **Att stå upp för sina vänner**
C) Att vara ensam
D) Att följa regler

6. Vilken av följande karaktärer är antagonisten?
A) Moberg
B) **Kato**
C) Jum-Jum
D) Mio

7. Vad handlar vänskapen mellan Mio och Jum-Jum om?
A) Rivalitet
B) **Stöd och hjälp**
C) Avundsjuka
D) Allians

8. I vilket land utspelar sig en del av berättelsen?
A) USA
B) **Ett magiskt rike**
C) Sverige
D) England

9. Hur beskriver Mio sina känslor för Jum-Jum?
A) Likgiltigt
B) **Positivt**
C) Negativt
D) Osäkerhet

10. Vilken av följande scener är viktig för att förstå bokens budskap?
A) En fest
B) **Slaget mot Kato**
C) En resa
D) En skoluppgift

11. Hur påverkar Oskut-älgen Mios äventyr?
A) Gör det svårare
B) **Ger styrka**
C) Förvirrar
D) Inga konsekvenser

12. Vem representerar “ont” i boken?
A) Mio
B) Jum-Jum
C) **Kato**
D) Bockfot

13. Vilka känslor har Kato enligt Mio?
A) Kärlek
B) **Hämnd**
C) Glädje
D) Sorg

14. Vad är Mios önskan?
A) Att ta en paus
B) **Att få träffa sina föräldrar**
C) Att bli kung
D) Att vinna en tävling

15. Vad säger bokens handling oss om vänner?
A) Vänner är onödiga
B) **Vänner hjälper oss i svåra tider**
C) Vänner måste alltid vara lika
D) Vänner går alltid före

Resonerande frågor

1. Diskutera hur vänskapen mellan Mio och Jum-Jum bidrar till deras karaktärsutveckling.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera och reflektera över hur relationerna utvecklar historien.

2. Hur speglas kampen mellan gott och ont i bokens handling?
Eleverna får utrymme att resonera kring de underliggande teman och hur dessa presenteras i texten.

3. Kan ni ge exempel på scener där känslor spelar en avgörande roll?
Frågan uppmanar till djupare insikt kring hur känslor driver handlingen framåt.

4. Hur skulle berättelsen förändras om en annan karaktär var huvudperson?
Eleverna får möjlighet att kreativt tänka på olika perspektiv och deras effekter.

5. På vilket sätt kan vi relatera Mios äventyr till vår egen verklighet?
Eleverna uppmanas att koppla bokens teman till sina egna liv och erfarenheter.

6. Vilken betydelse har känslotavlorna i undervisningen?
Diskussion om hur visuella representeringar hjälper till att förstå textens teman.

7. Vad tycker ni är den mest lärorika delen av berättelsen och varför?
Frågan ger eleverna möjlighet att uttrycka egna åsikter och värdera textens budskap.

8. Hur förstår ni Astrid Lindgrens budskap om vänskap genom boken?
Eleverna uppmanas att identifiera och reflektera kring teman och budskap i författarens stil.

Bedömning

Faktafrågor ger sammanlagt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng.
Resonerande frågor ger sammanlagt 8 poäng, där varje fråga ger 1 poäng.
Totalt antal poäng: 23.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor och för A krävs 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.



“`