Prov Kalle och Chokladfabriken

Prov Kalle och Chokladfabriken

Årskurs: 6

Ämne: Svenska

Tema: Kalle och chokladfabriken

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av “Kalle och chokladfabriken” genom att analysera teman, karaktärer och handling, samt att ge dem möjlighet att reflektera över moraliska dilemman som uppstår i berättelsen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Eleven kan återge handlingen i skönlitterära texter och göra enklare tolkningar av teman och budskap.”

Kunskapskrav

Provet kopplas till kunskapskravet att kunna återge handlingen i skönlitterära texter och göra enklare tolkningar av teman och budskap, samt att aktivt delta i samtal om textens innehåll.

Prov

Faktafrågor

1. Vem är författaren till “Kalle och chokladfabriken”?
A) Astrid Lindgren
B) Roald Dahl
C) J.K. Rowling
D) Mark Levengood

2. Vad vinner Kalle i boken?
A) En bil
B) Ett besök på chokladfabriken
C) En stor godispåse
D) En guldmedalj

3. Vilken karaktär är känd för att vara excentrisk?
A) Kalle
B) Willy Wonka
C) Veruca Salt
D) Augustus Gloop

4. Vad händer med Augustus Gloop i fabrikens rör?
A) Han vinner en tävling
B) Han fastnar i röret
C) Han försvinner helt
D) Han lider av ett misstag

5. Vilket tema är centralt i “Kalle och chokladfabriken”?
A) Kärlek
B) Fantasi
C) Krig
D) Avundsjuka

6. Hur skiljer sig Kalle från de andra barnen?
A) Han är rik
B) Han är ödmjuk
C) Han är alltid lycklig
D) Han tycker om att skryta

7. Vad får Kalle att vilja gå till chokladfabriken?
A) Att vinna pengar
B) Sin nyfikenhet
C) För att imponera på vänner
D) Att följa efter ett barn

8. Vad symboliserar chokladfabriken?
A) Makt
B) Drömmar och fantasi
C) Fattigdom
D) Utbildning

9. Vilket budskap kan vi lära oss av Willy Wonka?
A) Att vara disciplinerad
B) Att alltid följa reglerna
C) Att kreativitet och fantasi är viktiga
D) Att vara ensam är bra

10. Vilken karaktär blir straffad för sitt beteende?
A) Kalle
B) Veruca Salt
C) Willy Wonka
D) Mike Teavee

11. Vad är en konsekvens av de andra barnens beteenden?
A) De får belöningar
B) De drabbas av problem
C) De blir favoriserade
D) De vinner priser

12. Vad handlar Kalle och chokladfabriken om?
A) En magisk resa genom en sjö
B) Kalles äventyr i chokladfabriken
C) Hur man bakar choklad
D) Ekonomi och handel

13. Vilken känsla har Kalle inför sin resa?
A) Rädslan
B) Spänning
C) Leddsenhet
D) Avundsjuka

14. Hur påverkar moralen i boken Kalles val?
A) Ingen påverkan
B) Det ger honom insikter
C) Han blir mer egoistisk
D) Han glömmer allt

15. Vad innebär det att göra goda val?
A) Att alltid lyda
B) Att tänka på konsekvenserna
C) Att berätta för andra
D) Att aldrig ta risker

Resonerande frågor

1. Beskriv Kalles utveckling genom berättelsen. Hur förändras han?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera karaktärens utveckling och reflektera över förändringar.

2. Vilket ansvar har föräldrar och vuxna i barnens liv enligt boken?
Frågan öppnar upp för diskussion om vuxnas roll och ansvar och hur det påverkar barnens val.

3. Diskussion: Kan fantasivärlden i boken spegla verkligheten?
Denna fråga uppmuntrar eleverna att koppla berättelsen till sina egna liv och samhället.

4. Vad representerar de olika karaktärerna i boken i relation till verkliga personer?
Detta ger eleverna möjlighet att göra kopplingar till verkligheten och analysera karaktärernas symbolik.

5. Reflektera över betydelsen av konsekvenser av våra handlingar.
Frågan skapar djupare insikt i moral och etiska frågor, vilket är centralt i berättelsen.

6. Hur kan vi använda Kalles beslut i vår egen vardag?
Detta syftar till att knyta berättelsens moral till elevernas liv och dagliga val.

7. Vad kan vi lära oss av Willy Wonkas erfarenheter?
Eleverna får möjlighet att diskutera och resonera kring lärdomar från karaktärens äventyr.

8. Diskutera vikten av att vara trogen sin moral i olika situationer.
Frågan uppmanar till reflektion över moral och hur man hanterar svåra etiska dilemman.

Bedömning

Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar, totalt 15 poäng möjligt.

Resonerande frågor: 3 poäng per fråga, totalt 24 poäng möjligt.

För godkänt (E) krävs minst 8 poäng totalt,

För betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor),

För betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).