Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne: Svenska

Tema: Peter Pan

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för “Peter Pan” av J.M. Barrie, inklusive deras förmåga att återge handlingen, analysera teman och reflektera över relationer till egna livserfarenheter.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionerna syftar till att läsa och analysera “Peter Pan” av J.M. Barrie, med fokus på teman som barndom, ansvar och fantasi. Eleverna ska diskutera berättelsens innehåll och reflektera över hur dessa teman kopplar till deras egna livserfarenheter.

Kunskapskrav

Eleven kan återge handlingen i skönlitterära texter och göra enklare tolkningar av teman och budskap. Eleven kan också aktivt delta i samtal om textens innehåll och ställa relevanta frågor.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är namnet på författaren till “Peter Pan”?
A) Charles Dickens
B) J.K. Rowling
C) J.M. Barrie
D) C.S. Lewis
C) J.M. Barrie

2. Vilken karaktär är känd för sin rädslan att växa upp?
A) Wendy
B) Kaptens Hook
C) Peter Pan
D) Tinkerbell
C) Peter Pan

3. Vad representerar Neverland för karaktärerna?
A) En plats av ansvar
B) En plats för vuxna
C) En plats fri från bekymmer
D) En drömvärld utan konflikter
C) En plats fri från bekymmer

4. Vilket tema är INTE centralt i “Peter Pan”?
A) Barndom
B) Ansvar
C) Krig
D) Fantasi
C) Krig

5. Vilken känsla beskriver barnen när de lämnar hemmet för Neverland?
A) Rädsla
B) Lycka
C) Långtråkighet
D) Sorg
A) Rädsla

6. Vad handlar “Peter Pan” om?
A) En familj i London
B) Ett äventyr i en förtrollad skog
C) Peter Pans kamp mot Kaptens Hook
D) En upptäcktsresa över havet
C) Peter Pans kamp mot Kaptens Hook

7. Vilken av följande karaktärer är en älva?
A) Wendy
B) Tinkerbell
C) Kaptens Hook
D) Peter Pan
B) Tinkerbell

8. Vad gör Peter Pan för att få Wendy och bröderna till Neverland?
A) Ger dem pixie-dust
B) Ber dem att stanna hemma
C) Lockar med godis
D) Hotar dem
A) Ger dem pixie-dust

9. Hur reagerar Wendy på att vara i Neverland?
A) Hon vill återvända hem
B) Hon vill stanna för alltid
C) Hon är likgiltig
D) Hon är rädd
B) Hon vill stanna för alltid

10. Vad symboliserar Peter Pans karaktär?
A) Mognad
B) Barndom och frihet
C) Ansvar
D) Konflikt
B) Barndom och frihet

11. Vad är en av konflikterna i berättelsen?
A) Peter Pan mot sina bröder
B) Kaptens Hook mot Peter Pan
C) Wendy mot sin mamma
D) Peter Pan mot Tinkerbell
B) Kaptens Hook mot Peter Pan

12. Vilket av följande är en central lärdom från berättelsen?
A) Vuxenlivet är tråkigt
B) Att växa upp är viktigt
C) Att ha ansvar är onödigt
D) Barndomen är värdefull
D) Barndomen är värdefull

13. Vilka känslor upplever barnen när de träffar Peter Pan?
A) Avvisande
B) Skeptiska
C) Förundran
D) Rädsla
C) Förundran

14. Vad tycker Peter Pan om att växa upp?
A) Han ser fram emot det
B) Han vill inte växa upp
C) Han tycker att vuxna är tråkiga
D) Han vill bli vuxen snabbt
B) Han vill inte växa upp

15. Vilken roll har Wendy i berättelsen?
A) Rival
B) Beskyddare
C) Fiende
D) Hjälte
B) Beskyddare

Resonerande frågor

1. Diskutera de teman som finns i “Peter Pan” och hur de relaterar till ditt eget liv.
Syftet är att få eleverna att reflektera över temat barndom och ansvar.

2. Hur skulle du beskriva känslan av att lämna hemmet för något nytt?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att koppla sina egna känslor till berättelsen.

3. Om du fick besöka din egen Neverland, hur skulle det se ut?
Eleverna får möjlighet att utforska sin egen fantasi och kreativitet.

4. Vilka egenskaper ser du hos Peter Pan som du beundrar?
Frågan uppmanar eleverna att tänka kritiskt kring karaktärernas egenskaper.

5. Diskutera med en klasskamrat hur barndomen påverkar vår syn på vuxenlivet.
Detta ger eleverna en chans att dela erfarenheter och tankar med varandra.

6. Vad tror du att J.M. Barrie ville förmedla med “Peter Pan”?
Frågan ger insikt om författarens intention och syfte med berättelsen.

7. Vilken roll spelar vänskap i “Peter Pan”?
Här får eleverna analysera vikten av relationerna mellan karaktärerna.

8. Reflektera över skillnaderna mellan barn och vuxna i berättelsen.
Syftet är att uppmuntra djupare analyser av karaktärernas livsval och perspektiv.

Bedömning

Faktafrågor: Varje fråga ger 1 poäng. Resonerande frågor: Varje fråga ger 2 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt.

För betyg C krävs minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.

För betyg A krävs minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.