Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Sagan om ringen

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse och analys av “Sagan om ringen” av J.R.R. Tolkien, samt deras förmåga att reflektera över centrala teman i berättelsen och relatera dem till sina egna livserfarenheter.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionerna syftar till att läsa och analysera “Sagan om ringen” av J.R.R. Tolkien, med fokus på teman som mod, vänskap och kampen mellan gott och ont. Eleverna ska diskutera berättelsens innehåll och reflektera över hur dessa teman relaterar till deras egna livserfarenheter.

Kunskapskrav

Eleven kan återge handlingen i skönlitterära texter och göra enklare tolkningar av teman och budskap. Eleven kan också aktivt delta i samtal om textens innehåll och ställa relevanta frågor.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad är huvudtemat i “Sagan om ringen”?
    A) Vänskap
    B) **Kampen mellan gott och ont**
    C) Äventyr
    D) Kärlek
  2. Vilken karaktär är huvudpersonen i “Sagan om ringen”?
    A) Gandalf
    B) **Frodo**
    C) Sam
    D) Aragorn
  3. Vilken ring är central i berättelsen?
    A) Bärarens ring
    B) **Den mörka ringen**
    C) Trollens ring
    D) Vänskapsringen
  4. Vem följer Frodo på hans resa?
    A) Legolas
    B) **Sam**
    C) Gollum
    D) Boromir
  5. Vad representerar ringen?
    A) Vänskap
    B) **Makt och dess korruptiva inverkan**
    C) Mod
    D) Ansvar
  6. Vilken plats ska Frodo resa till för att förstöra ringen?
    A) Rivendell
    B) **Mordor**
    C) Lothlórien
    D) Isengard
  7. Vem är den mäktigaste av alla alver i berättelsen?
    A) Gimli
    B) **Legolas**
    C) Elrond
    D) Galadriel
  8. Hur förändras Frodo under sin resa?
    A) Han blir starkare
    B) **Han växer i förståelse för ansvar**
    C) Han förlorar sina vänner
    D) Han blir avundsjuk
  9. Vad gör Gandalf för att hjälpa hjältarna?
    A) Han ger dem pengar
    B) **Han ger råd och vägledning**
    C) Han slåss mot dem
    D) Han lämnar dem
  10. Vilket av följande ämnen behandlas i berättelsen?
    A) Utbildning
    B) **Uppoffring**
    C) Förlust
    D) Rättvisa
  11. Vilken av följande karaktärer representerar det onda?
    A) Frodo
    B) Sam
    C) **Sauron**
    D) Aragorn
  12. Vem får den mörka ringen av Frodo i slutet av berättelsen?
    A) Sam
    B) **Gollum**
    C) Aragorn
    D) Legolas
  13. Vad är Frodos största motstånd under resan?
    A) **Rädslan för att misslyckas**
    B) Att förlora sina vänner
    C) Ta emot hjälp
    D) Klara tester
  14. Varför är vänskap ett centralt tema i berättelsen?
    A) För att det är roligt
    B) **För att det hjälper karaktärerna att övervinna svårigheter**
    C) För att det är viktigt
    D) För att det är lätt

Resonerande frågor

  1. Hur kan karaktärerna i “Sagan om ringen” inspirera oss i vår egen vardag?
    (Syfte: Att eleverna ska reflektera över karaktärernas egenskaper och hur dessa kan överföras till deras liv.)
  2. Vad betyder mod för dig, och hur framhävs det i berättelsen?
    (Syfte: Att eleverna definierar och diskuterar sin egen uppfattning av mod i jämförelse med temat i berättelsen.)
  3. Hur utvecklas teman om vänskap under berättelsens gång?
    (Syfte: Att eleverna ska analysera och diskutera teman och deras förändring i berättelsen.)
  4. Vilka paralleller kan dras mellan Frodos resa och egna livserfarenheter av utmaningar?
    (Syfte: Eleverna ska jämföra och dra paralleller till egna erfarenheter.)
  5. Vad kan vi lära oss av Frodos och Sams vänskap?
    (Syfte: Att fördjupa resonerande tematik kring vänskap och stötta varandra under svåra tider.)
  6. Diskutera betydelsen av uppoffring i berättelsen, och hur det kan relatera till verkliga livet.
    (Syfte: Att reflektera och förstå vikten av uppoffring i olika sammanhang.)
  7. Hur påverkar ringen karaktärernas val och deras relationer?
    (Syfte: Att analysera ringen som en symbol och dess inverkan på karaktärernas beslut.)
  8. På vilket sätt kan kampen mellan gott och ont ses i vår moderna värld?
    (Syfte: Att eleverna kopplar berättelsens teman till aktuella händelser och utmaningar i samhället.)

Bedömning

Faktafrågor ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor ger totalt 8 poäng, där varje korrekt och välutvecklat svar ger 1 poäng.

För betyget E krävs minst 8 poäng, för C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).