En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 6. Svenska – Fröken Smillas känsla för snö

Lektionsplanering

Årskurs: 6

Ämne: Svenska

Tema: Fröken Smillas känsla för snö

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionerna syftar till att läsa och analysera “Fröken Smillas känsla för snö” av Peter Høeg, med fokus på teman av identitet, tillhörighet och att se skönheten i världen. Eleverna ska diskutera berättelsens innehåll och reflektera över hur dessa teman kopplar till deras egna livserfarenheter.

Kunskapskrav

Eleven kan återge handlingen i skönlitterära texter och göra enklare tolkningar av teman och budskap. Eleven kan också aktivt delta i samtal om textens innehåll och ställa relevanta frågor.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till Fröken Smillas känsla för snö (10 min)

  • Presentera Peter Høeg som författare och ge en översikt av bokens handling och teman.
  • Diskutera huvudkaraktären Smilla och hennes relation till snön och kulturen omkring henne.
  • Introducera teman som identitet, kultur och perception.

Läsning och reflektion (15 min)

  • Läs ett avsnitt där Smilla beskriver sin känsla för snö och hur den relaterar till hennes liv.
  • Diskutera vad snön betyder för Smilla. Vad representerar den för henne?
  • Reflektera över hur Smillas bakgrund påverkar hennes perspektiv och förståelse av världen.

Gruppdiskussion: Identitet och tillhörighet (15 min)

  • Dela in klassen i grupper och ge varje grupp ett exempel på hur Smilla kämpar med sin identitet och känsla av tillhörighet.
  • Grupperna diskuterar vad som formar våra egna identiteter och hur kultur och miljö påverkar oss.
  • Varje grupp presenterar sina tankar för klassen.

Avslutning och sammanfattning (10 min)

  • Sammanfatta lektionens teman kring identitet och kultur.
  • Fråga eleverna hur de relaterar till Smillas upplevelser av snö och tillhörighet.
  • Diskutera vikten av att förstå och uppskatta mångfald och olika perspektiv.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en personlig reflektion eller en kort berättelse om något i sin egen kultur eller livsomgivning som de känner starkt för, liknande Smillas relation till snön. De ska beskriva per automatik deras egna känslor och betydelsen av detta moment.

Exit-ticket

  • Vad handlar Fröken Smillas känsla för snö om? (Svar: Om Smillas liv, hennes relation till snön och hennes sökande efter identitet.)
  • Vilka teman är centrala i berättelsen? (Svar: Identitet, kultur och känslighet.)
  • Hur påverkar Smillas känsla för snö hennes förståelse av världen? (Svar: Den ger henne en djupare insikt och koppling till sin identitet.)
  • Vad lär vi oss av Smillas kamp med tillhörighet? (Svar: Att vi alla har olika upplevelser som formar vår identitet.)
  • Kan du relatera till Smillas upplevelser och känslor? (Svar: Öppen diskussion där eleverna delar sina tankar.)

Hemuppgift

Skriv en berättelse där du beskriver något i ditt liv som du har ett starkt känslomässigt förhållande till. Berätta varför det är viktigt för dig och hur det påverkar din identitet. Denna hemuppgift kan även fungera som en komplettering för de som har missat lektionen.

Skriv “Hemuppgift” så tar jag fram en hemuppgift åt dig.

Citat

”Snön är en stor och tyst möjlighet.” – Peter Høeg (1992)


×