“`html
Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Den hemliga trädgården
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av textinnehållet samt deras förmåga att reflektera över teman och karaktärer i “Den hemliga trädgården”. Provets utformning ska stimulera till djupare analyser och kopplingar till egna livserfarenheter.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionerna syftar till att läsa och analysera “Den hemliga trädgården” av Frances Hodgson Burnett, med fokus på teman som tillväxt, vänskap och helande. Eleverna ska diskutera berättelsens innehåll och reflektera över hur dessa teman kopplar till deras egna livserfarenheter.
Kunskapskrav
Eleven kan återge handlingen i skönlitterära texter och göra enklare tolkningar av teman och budskap. Eleven kan också aktivt delta i samtal om textens innehåll och ställa relevanta frågor.
Prov
Faktafrågor
1. Vad handlar “Den hemliga trädgården” om?
A) En upptäcktsresa i ett fjärran land
B) En flickas kamp för att övervinna motgångar
C) En hemlig plats där magi sker
D) **Om Marys upptäckter och hur hon, Colin och Dickon växer och förändras tillsammans.**
2. Vilka teman är centrala i berättelsen?
A) Äventyr och spänning
B) **Tillväxt, vänskap och naturens helande kraft.**
C) Sorg och förlust
D) Familj och traditioner
3. Hur förändras Mary under berättelsens gång?
A) Hon blir mer ensam och avskild
B) **Hon blir mer omtänksam, glädjefull och medmänsklig.**
C) Hon förlorar intresset för trädgården
D) Hon blir arg och revoltfull
4. Vad representerar den hemliga trädgården för karaktärerna?
A) En plats för lek och nöjen
B) En skolmiljö för lärande
C) **En plats för avkoppling, helande och ny livskraft.**
D) Ett hem för magiska varelser
5. Vem av följande karaktärer hjälper Mary att upptäcka trädgården?
A) **Dickon**
B) Colin
C) Martha
D) Misselthwaite
6. Vilken relation har Mary med Colin?
A) Grannar
B) **Cousins**
C) Barndomsvänner
D) Klasskamrater
7. Vad betyder “trädgården” symboliskt i berättelsen?
A) En plats för att gömma sig
B) **En plats för personlig tillväxt och helande.**
C) En plats för festligheter
D) En arbetsplats
8. Vad hjälper Dickon Mary att förstå angående naturen?
A) Att den är farlig
B) **Att den har helande egenskaper.**
C) Att den saknar betydelse
D) Att man ska undvika den
9. Vad gör trädgården med Colin?
A) Gör honom sjukare
B) **Får honom att växa starkare och friskare.**
C) Får honom att bli rädd
D) Får honom att fly
10. Vilka känslor upplever Mary när hon finner den hemliga trädgården?
A) Rädsla
B) **Lycka och nyfikenhet.**
C) Tristess
D) Avsky
11. Vad har Mary lärt sig om vänskap i berättelsen?
A) Att det inte är viktigt
B) **Att vänskap hjälper oss att växa och förändras.**
C) Att man ska vara ensam
D) Att man ska dölja sina känslor
12. Hur påverkar naturen karaktärerna i sin helhet?
A) Gör dem avslappnade
B) **Hjälper dem att läka och växa.**
C) Får dem att slåss
D) Gör dem trötta
13. Vilken karaktär beskriver starkt den helande kraften i naturen?
A) Colin
B) **Dickon**
C) Mary
D) Martha
14. Hur ser Mary på livet i början av boken?
A) **Hon är bitter och ensam.**
B) Hon är glad och sprudlande
C) Hon är förväntansfull
D) Hon är tystlåten
15. Vad inspireras eleverna att göra efter att ha läst boken?
A) Att odla blommor
B) Att bygga en trädgård
C) **Att skapa en “växtjournal” för sina egna livsmål.**
D) Att måla trädgården
Resonerande frågor
1. Reflektera över hur teman av tillväxt och förändring är närvarande i ditt eget liv. Vilka erfarenheter kan du dela?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att dra kopplingar mellan texten och sina liv, vilket visar djup förståelse.
2. Hur tror du att Marys liv skulle se ut om hon aldrig hade upptäckt trädgården? Diskutera.
Eleverna får här möjlighet att tänka kritiskt kring berättelsens centrala teman och konsekvenser.
3. Vilken roll spelar naturen i ditt liv? Vilka likheter kan du se till berättelsen?
Genom denna fråga kan eleverna uppvisa personlig reflektion och djupare kopplingar till temat.
4. Diskutera vänskap: Vad gör en vänskap stark? Relatera detta till relationerna i berättelsen.
Frågan uppmuntrar eleverna att tänka efter kring mellanmänskliga relationer och deras betydelse.
5. Vad har du lärt dig av “Den hemliga trädgården” som du kan ta med dig i ditt liv?
Elevernas personliga insikter visar deras förståelse för bokens budskap.
6. Hur kan berättelsen påverka ditt sätt att se på förändring och tillväxt i framtiden?
Eleverna ges en möjlighet att reflektera över framtida tillämpningar av de teman som utforskas.
7. Vilka andra böcker eller berättelser påminner dig om “Den hemliga trädgården”? Diskutera likheterna.
Eleverna får möjlighet att kunna göra litterära jämförelser och diskussioner.
8. Om du skulle ge Mary ett råd, vad skulle det vara? Varför?
Denna fråga uppmuntrar personlig analys och empati för karaktären.
Bedömning
Provet bedöms efter följande poängsystem:
Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar, totalt 15 poäng. Resonerande frågor: 3 poäng per svar, totalt 24 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`