Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Historia

Tema: Upptäckten av Amerika – Columbus 1492 och kolonialiseringen som följde

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse för upptäckten av Amerika och dess konsekvenser, inklusive de kulturella och ekonomiska aspekterna av kolonialiseringen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar upptäckten av Amerika av Christopher Columbus, de omedelbara konsekvenserna av hans resor, och hur dessa ledde till den europeiska kolonialiseringen av den nya världen. Eleverna ska också undersöka mötena mellan olika kulturer och de långvariga effekterna av dessa interaktioner.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna redogöra för viktiga händelser och processer kopplade till upptäckten av Amerika och kolonialiseringen, samt diskutera deras inverkan på både den ursprungliga befolkningen och det europeiska samhället.

Prov

Faktafrågor

1. Vem var Christopher Columbus?

  • A) En spansk conquistador
  • B) En italiensk upptäcktsresande
  • C) En portugisisk kung
  • D) En fransk handelsman

2. Vilket år nådde Columbus Bahamas?

  • A) 1482
  • B) 1492
  • C) 1500
  • D) 1498

3. Vad var målet med Columbus expeditioner?

  • A) Att finna en sjöväg till Indien
  • B) Att erövra nya landområden
  • C) Att utforska Nordamerika
  • D) Att sprida kristendomen

4. Vilken av följande faktorer påverkade starkt kolonialiseringen?

  • A) Den vetenskapliga revolutionen
  • B) Ekonomiska intressen
  • C) Inhemska krig
  • D) Naturkatastrofer

5. Vad var en direkt konsekvens av Columbus ankomst till Amerika?

  • A) Förbättrade handelsrelationer med Asien
  • B) Mötet mellan européer och den inhemska befolkningen
  • C) Utveckling av nya sjövägar i Afrika
  • D) Inrättande av kolonialstyren i Asien

6. Hur påverkade Columbus resor den globala ekonomin?

  • A) Genom att skapa nya länder
  • B) Genom att utveckla nya handelsrutter
  • C) Genom att bojkotta Spanien
  • D) Genom att föra in nya kulturer i Europa

7. Vilka konsekvenser hade kolonialiseringen för de ursprungliga befolkningarna?

  • A) Ökning av deras makt
  • B) Förlust av mark och kulturer
  • C) Förbättrade livsvillkor
  • D) Ökad handelsmakt

8. Vilken effekt hade den transatlantiska slavhandeln?

  • A) Den minskade befolkningen i Europa
  • B) Den ledde till stora mänskliga lidanden för afrikaner
  • C) Den stärkte de inhemska kulturerna
  • D) Den ledde till nya upptäckter

9. Hur påverkades kulturerna av den europeiska kolonialiseringen?

  • A) De påverkades av våld och sjukdomar
  • B) De blomstrade ekonomiskt
  • C) De förenades med européerna
  • D) De förlorade ingen av sina traditioner

10. Vilka var de viktigaste varorna som importerades från Amerika till Europa efter upptäckten?

  • A) Kryddor och textilier
  • B) Cacao och tobak
  • C) Socker och silke
  • D) Guld och järn

11. Vilka europeiska länder deltog mest aktivt i kolonialiseringen av Amerika?

  • A) Italien och Sverige
  • B) Spanien och Portugal
  • C) Frankrike och Ryssland
  • D) Holland och Danmark

12. Vilken roll spelade kyrkan under kolonialiseringen?

  • A) Ingen roll alls
  • B) Den rättfärdigade kolonialiseringen och missionerade
  • C) Den motarbetade kolonialiseringen
  • D) Den fokuserade på att bevara inhemska kulturer

13. Vad menas med “dekolonisering”?

  • A) När länder koloniserar andra länder
  • B) När koloniserade länder frigör sig från kolonialt styre
  • C) När länder går ihop för att skapa imperier
  • D) När européer flyttar till Amerika

14. Vilka var de långvariga effekterna av Columbus upptäckter?

  • A) Ingen ekonomisk förändring
  • B) Stora förändringar i världshandeln och kulturer
  • C) Liberalisering av handelsavtal
  • D) Minskat fokus på Asien

15. Hur har synen på Columbus förändrats genom historien?

  • A) Den har alltid varit densamma
  • B) Den har blivit mer kritisk över tid
  • C) Den har blivit mer positiv
  • D) Den har försvunnit helt

Resonerande frågor

1. Vilka var de etiska aspekterna av Columbus upptäckter och hur presenterar de en komplex sida av historien?

Syftet är att låta eleverna analysera och reflektera över de moraliska frågor som uppstår i samband med kolonialiseringen.

2. Hur påverkar den moderna synen av Columbus historiska betydelse våra nuvarande värderingar kring kolonialisering?

Eleverna får möjlighet att diskutera kulturella och historiska tolkningar som påverkar nutiden.

3. Vad kan vi lära oss av kolonialismens konsekvenser för dagens globala relationer?

Här ges eleverna chansen att dra paralleller till nutida samhälle och geopolitik.

4. Hur kunde olika kulturer samexistera under kolonialt styre, och vad säger detta om mänsklighetens historia?

Frågan syftar till att få eleverna att reflektera över kulturell interaktion och samförstånd.

5. Diskutera hur språk har påverkats av kolonialismen och dess historia.

Eleverna kan visa kunskap om språkliga förändringar och kulturella influenser genom historien.

6. På vilket sätt kan historia användas för att rättfärdiga eller kritisera nuvarande samhällsfrågor?

Denna fråga låter eleverna utforska sambandet mellan historia och nutida sociala problem.

7. Hur har representationen av Columbus förändrats i litteratur och media genom åren?

Detta uppmuntrar till att analysera medietolkningar och dess inverkan på historisk förståelse.

8. Reflexion: Finns det ett ansvar hos dagens samhälle att erkänna och hantera kolonialiseringens arv?

Eleverna ges möjlighet att tänka kring ansvar och gärningar i nutid kopplade till dåtiden.

Bedömning

Provet kommer att bedömas på en skala från 0 till 30 poäng, där faktafrågor ger 1 poäng vardera och resonerande frågor ger 3 poäng vardera.

För betyg E krävs minst 8 poäng, inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor.

För betyg C krävs 12 poäng, inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor.

För betyg A krävs 18 poäng, inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor.