Lektionsplanering: Svensk demokrati – införandet av allmän och lika rösträtt (1919–1921)
Årskurs: 9
Ämne: Historia
Tema: Svensk demokrati – införandet av allmän och lika rösträtt (1919–1921)
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar kampen för allmän och lika rösträtt i Sverige, de sociala och politiska rörelser som drev på förändringen, samt de främsta aktörerna och händelserna som ledde till reformen. Eleverna ska också utforska betydelsen av detta steg för det svenska samhället och hur det har format moderna demokratiskaprinciper.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna redogöra för centrala händelser och processer relaterade till införandet av demokratin i Sverige och diskutera dess inverkan på det svenska samhället och politiken.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till demokratins framväxt i Sverige (10 min)
- Definiera vad demokrati innebär och ge en översikt över den svenska politiska utvecklingen fram till 1900-talet.
- Diskutera de grundläggande faktorer som skapade krav på demokratiska reformer, inklusive industrialisering och sociala rörelser.
- Presentera aktörerna som var centrala i rösträttsfrågan, såsom arbetarrörelsen och kvinnorättsaktivister.
Kampen för rösträtt (15 min)
- Redogör för de olika stegen i kampen för allmän och lika rösträtt, inklusive folkrörelser och protester.
- Diskutera viktiga händelser, som demonstrationer och politiska manifestationer, som ledde till ökat medvetande om rösträtt.
- Analysera hur framförallt kvinnor och arbetarklassen bidrog till att mobilisera för förändring.
Införandet av rösträtt (15 min)
- Beskriv processen kring beslutet att införa allmän och lika rösträtt i Sverige.
- Diskutera betydelsen av beslutet 1919 och rösträttsvalet 1921.
- Utforska de initiala reaktionerna och resultatet av valen.
Avslutande diskussion (10 min)
- Sammanfatta lektionens innehåll och reflektera över demokratins betydelse i dagens samhälle.
- Fråga eleverna vad de anser vara det mest betydelsefulla med införandet av rösträtt.
- Diskutera hur kampen för rösträtt fortfarande påverkar dagens politik och medborgarskap.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa presentationer (kan vara PowerPoint, affisch eller kort teater) om en specifik aktör eller händelse i kampen för rösträtt. De ska inkludera historiskt material, citat och illustrationer. Grupperna presenterar sina projekt för klassen.
Exit-ticket
- Vad innebär allmän och lika rösträtt?
Svar: Rättigheten för alla vuxna medborgare att rösta i val, oavsett kön och social status. - Vilka var de viktigaste aktörerna i kampen för rösträtt i Sverige?
Svar: Arbetarrörelsen och kvinnorättsaktivister. - Vilket år infördes allmän och lika rösträtt i Sverige?
Svar: 1919, med första valet där alla fick delta 1921. - Vad var en av de centrala orsakerna till att kräva rösträtt?
Svar: Industrialiseringen och ökade sociala orättvisor. - Hur kan kampen för rösträtt relateras till nutida frågor om demokrati?
Svar: Den visar vikten av engagemang för medborgerliga rättigheter och att kämpa för demokratins fortlevnad.