Dokument i Google Docs

Terminsplanering för Svenska Åk 4

Årskurs: 4

Ämne: Svenska

Tema: Terminsplanering för språkutveckling och litterär analys

Inledning

Denna terminsplanering för svenska i årskurs 4 omfattar en varierad och dynamisk struktur med fokus på språkutveckling, läs- och skrivkompetens samt litterär analys.

Läsa och förstå olika texter (19 aug – 15 sep)

Vecka 34

  • Lektion 1: Introduktion till läsförståelse
  • Lektion 2: Genomgång av berättande texter
  • Lektion 3: Lässtrategier – Skumma och nysta
  • Lektion 4: Högläsning av utvalda texter
  • Lektion 5: Diskussion och reflektion

Vecka 35

  • Lektion 1: Genomgång av faktatexter
  • Lektion 2: Textanalys av en saga
  • Lektion 3: Arbeta med ordförråd
  • Lektion 4: Sammanfatta en text
  • Lektion 5: Bedömning av läsförståelse

Vecka 36

  • Lektion 1: Inför läskompetensbedömning
  • Lektion 2: Återkoppling och reflektion
  • Lektion 3: Förberedelse till läskompetensbedömning
  • Lektion 4: Genomförande av läskompetensbedömning
  • Lektion 5: Utvärdering av bedömning

Skriva olika typer av texter (16 sep – 13 okt)

Vecka 37

  • Lektion 1: Introduktion till skrivprocessen
  • Lektion 2: Genomgång av beskrivande texter
  • Lektion 3: Planera en egen berättelse
  • Lektion 4: Skriva utkast
  • Lektion 5: Kollegial granskning av texter

Vecka 38

  • Lektion 1: Revidera och förbättra texter
  • Lektion 2: Genomgång av informativa texter
  • Lektion 3: Skriva en faktatext
  • Lektion 4: Konstruera egna frågor för att fördjupa texten
  • Lektion 5: Bedömning av skriftlig produktion

Vecka 39

  • Lektion 1: Sammanfatta och redovisa arbetet
  • Lektion 2: Reflektion kring skrivandet
  • Lektion 3: Läsa och ge feedback på kamraters texter
  • Lektion 4: Avslutning och utvärdering av skrivprocessen
  • Lektion 5: Fira våra skrivande insatser

Litterär analys och tolkning (14 okt – 10 nov)

Vecka 40

  • Lektion 1: Introduktion till litterär analys
  • Lektion 2: Olika litterära genrer
  • Lektion 3: Analysera en novell
  • Lektion 4: Gruppläsning av en klassisk text
  • Lektion 5: Diskutera teman och budskap

Vecka 41

  • Lektion 1: Skriva en litterär analys
  • Lektion 2: Genomgång av poesi
  • Lektion 3: Tolkning av en dikt
  • Lektion 4: Skapa egna dikter
  • Lektion 5: Bedömning av litterär analys

Vecka 42

  • Lektion 1: Reflektion kring våra analyser
  • Lektion 2: Förberedelse inför presentation av analyser
  • Lektion 3: Genomgång av muntlig presentation
  • Lektion 4: Hålla presentationer i grupp
  • Lektion 5: Utvärdering av presentationer

Repetition och utvärdering (11 nov – 15 dec)

Vecka 43

  • Lektion 1: Repetering av läsförståelse
  • Lektion 2: Sammanfatta och reflektera över skolåret
  • Lektion 3: Skriftligt prov i läsförståelse
  • Lektion 4: Diskutera resultaten
  • Lektion 5: Avslutningsdiskussion och tankar inför nästa termin

Vecka 44

Lov: Höstlov (28 okt – 1 nov)

Vecka 45

  • Lektion 1: Introduktion av nya teman och mål
  • Lektion 2: Presentation av vad vi gjort under terminen
  • Lektion 3: Avslutande skriva en egen reflektion över terminen
  • Lektion 4: Avslutningsfika och gemensam aktivitet
  • Lektion 5: Utvärdering och reflektion av terminen

Veckor 46-51

Avsatt för extra aktiviteter och projekt.

Sammanfattning

Planeringen har anpassats för att innehålla en variation av aktiviteter som syftar till att utveckla elevernas språk- och skrivförmåga. Bedömningstillfällen har integrerats för att säkerställa att lärandeprocessen övervakas och stöds.