Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Historia
Tema: Migration
Syfte
Syftet med provet är att utvärdera elevernas kunskaper och förståelse för migrationsprocesser och deras effekter på samhällen, samt att kunna analysera både historiska och nutida aspekter av migration.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionsinnehållet kopplar till centralt innehåll som berör migrationsprocesser och deras konsekvenser för individer och samhällen, inklusive orsaker till migration och hur demografiska förändringar har format våra samhällen över tid.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för hur och varför människor migrerar och kan ge exempel på hur migration har påverkat samhällsutvecklingen. Dessutom kan eleven förklara faktorer som driver migration och vad dessa faktorer kan leda till i de samhällen som påverkas av migration.
Prov
Faktafrågor
1. Vad innebär migration?
A) En permanent flytt av individer
B) En tillfällig vistelse i ett annat land
C) Flyttning av människor från ett ställe till ett annat
D) En flytt som inte involverar gränser
C
2. Vilken av följande är en positiv aspekt av migration?
A) Segregation
B) Mångfald i kulturer
C) Fler konflikter
D) Arbetslöshet
B
3. Vad kan vara en negativ konsekvens av migration?
A) Ökad kulturell förståelse
B) Utmaningar med integration
C) Förbättrad ekonomi
D) Utveckling av nyspråk
B
4. Vilka faktorer kan leda till migration?
A) Ekonomiska möjligheter
B) Kriminalitet
C) Utbildningssystem
D) Politisk stabilitet
A
5. Vilken historisk händelse är ett exempel på migration?
A) Den industriella revolutionen
B) Irländsk migration till USA under 1800-talet
C) Första världskriget
D) Den stora depressionen
B
6. Vad betyder segregation?
A) Utveckling av nya språk
B) Ekonomisk tillväxt
C) När olika grupper lever åtskilda från varandra
D) En typ av kulturell förändring
C
7. Vilken granskning görs av socioekonomiska faktorer i samband med migration?
A) Hur olika grupper påverkar varandra
B) Hur faktorer förändrar migrationsmönster
C) Hur migration påverkar den globala tidningen
D) Hur människor skapar nya språk
B
8. Vad är en viktig skillnad mellan frivillig och ofrivillig migration?
A) Frivillig migration involverar alltid familjer
B) Ofrivillig migration handlar alltid om krig
C) Frivillig migration är baserad på individuella val, medan ofrivillig ofta beror på yttre omständigheter
D) Ofrivillig migration handlar alltid om ekonomiska skäl
C
9. Vilka ämnen är relevanta för diskussioner om migration?
A) Kemi och fysik
B) Integration och segregation
C) Historia och geografi
D) Teater och musik
B
10. Vad kan en affisch om migration illustrera?
A) Olika vägar till utbildning
B) Aspekter av migration såsom orsaker och konsekvenser
C) Bara negativa aspekter av migration
D) Ingen information om migration
B
11. Vilka olika migrationstyper kan diskuteras?
A) In- och utvandring
B) Eftersläpande och framträdande migration
C) Intern och extern migration
D) Endast internationell migration
A
12. Vad är en konsekvens av demografiska förändringar?
A) Minskat behov av utbildning
B) Förändringar inom arbetsmarknader och ekonomiska system
C) Mindre påverkan på samhällsstruktur
D) Förbättrad segregation
B
13. Vad innebär integration?
A) Att grupper lever isolerat
B) Att migranter anpassas till det nya samhället
C) Att kulturer krockar
D) Att migration stoppas helt
B
14. Vad bör ett bra exempel på en historisk migration ange?
A) Migration av djur
B) En specifik familjs flytt till en annan stad
C) Den italienska migrationen till USA efter första världskriget
D) Migration av konstverk
C
15. Hur kan opinioner om migration påverka samhället?
A) Genom att underminera samhällsstrukturen
B) Genom att förbättra relationer mellan olika grupper
C) Genom att öka känslan av tillhörighet
D) Genom att skapa polarisering och konflikt
D
Resonerande frågor
1. Reflektera över hur migrationshistorien kan forma vår förståelse av nutida migrationsfrågor.
Syftet är att få elever att göra kopplingar mellan dåtid och nutid, vilket visar djup förståelse.
2. Diskutera i vilken utsträckning migration kan bidra till ekonomisk utveckling i mottagarländer.
Frågan uppmuntrar till kritisk analys av både positiva och negativa effekter av migration.
3. Vilka åtgärder kan vidtas för att underlätta integration av migranter i nya samhällen?
Eleverna får möjlighet att komma med konkreta förslag och idéer, vilket visar på engagemang och insikt.
4. Hur kan kulturell mångfald enrich samhället?
Frågan ger elever möjlighet att resonera kring positiva aspekter av migration och dess påverkan.
5. Vad innebär det att ha en positiv syn på migration, och hur kan detta påverka samhällsdebatten?
Eleverna får möjlighet att analysera perspektiv och resonera kring viktiga samhällsfrågor.
6. Reflektera över hur media framställer migration och vilken inverkan detta kan ha på allmänhetens åsikter.
Syftet är att uppmuntra till kritisk medvetenhet kring mediepåverkan.
7. Diskutera de historiska och nutida effekterna av migration på kulturella identiteter.
Eleverna får uppvisa djup förståelse för hur migration påverkar kultur och identitet.
8. På vilket sätt kan migration påverka samhällsstrukturer, inklusive utbildning och arbetsmarknad?
Eleverna får möjlighet att integrera olika aspekter av migration och dess påverkan, vilket visar helhetsförståelse.
Bedömning
Faktafrågor: varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt finns 15 poäng att tillgå.
Resonerande frågor: varje fråga ger 2 poäng. Totalt finns 16 poäng att tillgå.
För betyg E krävs minst 8 poäng. För betyg C krävs minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor). För betyg A krävs minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).