Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 3
Tema: “Sånger av mig själv” av Walt Whitman

Syfte

Syftet med provet är att mäta elevernas förmåga att analysera och tolka Walt Whitmans verk “Sånger av mig själv”, samt att förstå och diskutera centrala teman i hans poesi. Provets upplägg syftar också till att undersöka elevernas förmåga att reflektera över litteraturens relation till kultur och identitet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Litteraturens centrala tema, olika perspektiv och tolkningsmetoder, samt hur litteraturen speglar och påverkar samhälle och individ.”

Kunskapskrav

”Eleven ska kunna analysera och tolka litterära verk, identifiera centrala teman och diskutera deras betydelse i ett historiskt och kulturellt sammanhang.”

Prov

Faktafrågor

1. Vem är författaren till “Sånger av mig själv”?
A) Emily Dickinson
B) Mark Twain
C) Walt Whitman
D) Robert Frost

2. Vilket tema är centralt i Whitmans poesi?
A) Romantik
B) Individualism
C) Naturalism
D) Existentialism

3. Vad symboliserar ofta naturen i Whitmans verk?
A) Frid och stillhet
B) Mänsklig förstörelse
C) Teknologisk utveckling
D) Relation mellan människa och universum

4. Vilken stilform är typisk för Whitmans skrivande?
A) Sonett
B) Rimmad vers
C) Fri vers
D) Haiku

5. Vilket av följande verk är inte skrivet av Walt Whitman?
A) “Blad av gräs”
B) “Sånger av mig själv”
C) “Det förlorade barnet”
D) “Leaves of Grass”

6. Vilket år publicerades “Sånger av mig själv”?
A) 1855
B) 1892
C) 1867
D) 1881

7. Hur påverkar repetitioner strukturen i Whitmans poesi?
A) Gör den otydlig
B) Förstärker känslan
C) Skapar monotoni
D) Introducerar teman

8. Vilken av följande bilder representerar Whitmans syn på individualism?
A) En egen väg
B) En stor grupp
C) Ett ensamt träd
D) En stor stad

9. Vad representerar “det kollektiva” i Whitmans verk?
A) Mänsklig erfarenhet
B) En ensam individ
C) Isolation
D) Tradition

10. Vilket av följande känslor är vanligt i Whitmans texter?
A) Bitterhet
B) Rädsla
C) Sorg
D) Glädje

11. Hur beskriver Whitman sin relation till naturen?
A) Särskilt konfliktfylld
B) Som en skadlig påverkan
C) Helt avskild
D) Djup och intim

12. Vilken stilistisk teknik använder Whitman för effekten av flöde i texten?
A) Alliteration
B) Fri vers
C) Rim
D) Epik

13. Hur reflekterar Whitmans verk den tid han levde i?
A) Genom personlig historia
B) Genom mytologiska referenser
C) Genom sociala och politiska frågor
D) Genom romantiska ideal

14. Vilket motto kan kopplas till Whitmans syn på mänsklig erfarenhet?
A) En för alla, alla för en
B) Ingen människa är en ö
C) Det som är bra för alla är bra för en
D) Jag är, därför är vi

15. Vilket uttryck kan sammanfatta Whitmans relation till individualism?
A) Jag är bland många
B) Jag är mig själv
C) Vi är alla lika
D) En del av helheten

Resonerande frågor

1. Diskutera hur individualism speglas i Whitmans texter. Syftet är att uppmuntra djupgående analys av hur individuella erfarenheter och röster är centrala i hans verk.

2. Hur skapar Whitman sitt språk för att göra sina känslor och erfarenheter universella? Frågan ger eleverna möjlighet att reflektera över språkets roll i att spegla mänsklig erfarenhet.

3. Analysera betydelsen av naturbilder i hans poesi och hur de relaterar till mänsklig existens. Då ges eleverna möjlighet att fördjupa sina tankar kring symbolik i litteratur.

4. Reflektera över den påverkan som Whitmans arbeten kan ha i dagens samhälle. Frågan lämnar utrymme för diskussion kring litteraturens fortsatta relevans.

5. Utvärdera hur Whitmans stil, inklusive hans användning av fri vers, bidrar till hans tematiker. Gör det möjligt för eleverna att djupanalys av stil och form i litteratur.

6. På vilket sätt kan Whitmans teman belysa nutida frågor om identitet? Eleverna ges en chans att koppla historiska teman till aktuella debatter.

7. Diskutera i vilken mån Whitmans verk kan ses som ett svar på den tidens sociala oroligheter. Detta kan hjälpa eleverna att utforska litteraturens roll i samhället.

8. Vilka paralleller kan dras mellan Whitmans individualism och andra litterära verk från samma tid? Denna fråga främjar kritiskt tänkande och intertextualitet bland eleverna.

Bedömning

För att nå betyg E krävs minst 8 poäng, inklusive minst 2 poäng från de resonerande frågorna. För betyg C krävs minst 12 poäng, varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna. För betyg A krävs minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från de resonerande frågorna.