Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 3
Tema: “Frankenstein” av Mary Shelley

Syfte

Syftet med provet är att mäta elevernas förmåga att analysera och tolka teman, karaktärer och etiska dilemman i Mary Shelleys roman “Frankenstein”. Provets utformning ska främja diskussion kring litterära och moraliska frågor, samt koppla dessa till såväl historisk som modern kontext.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna provkonstruktion berör följande centrala innehåll: “Litterär analys, vetenskaplig etik och djupgående diskussioner kring människans ansvar.”

Kunskapskrav

Provets koppling till kunskapskraven fokuserar på att eleven ska kunna:

  • analysera och tolka litterära verk
  • diskutera deras teman och betydelse i ett historiskt och kulturellt sammanhang

Prov

Faktafrågor

  1. Vad är namnet på skaparen av Kreaturen?
    • A) Robert Walton
    • B) Victor Frankenstein
    • C) Henry Clerval
    • D) Alphonse Frankenstein
  2. Vilken typ av litteratur tillhör “Frankenstein”?
    • A) Skräckromantik
    • B) Biografi
    • C) Science fiction
    • D) Dikt
  3. Vad representerar Kreaturen i romanen?
    • A) Den perfekta människan
    • B) Människans skapelse och konsekvenser
    • C) En vetenskaplig framgång
    • D) En analogi för kärlek
  4. Vad påstår Victor Frankenstein vara sitt största misstag?
    • A) Att skapa liv
    • B) Att överge Kreaturen
    • C) Att inte lyssna på sin far
    • D) Att bli förälskad i Elizabeth
  5. Vilken känsla dominerar Kreaturen under större delen av romanen?
    • A) Lycka
    • B) Ensamhet
    • C) Stolthet
    • D) Rädsla
  6. Vilket tema är centralt i “Frankenstein”?
    • A) Kärlek och vänskap
    • B) Skapelse och ansvar
    • C) Krig och fred
    • D) Tidens gång
  7. Vad driver Victor att skapa livet?
    • A) Kärlek till sin familj
    • B) Nyfikenhet och ambition
    • C) Rädsla för döden
    • D) Influenser från vänner
  8. Vilken konsekvens följer av Viktors skapelse?
    • A) Han blir en erkänd vetenskapsman
    • B) Han finner inre frid
    • C) Han förlorar allt han älskar
    • D) Han blir rik
  9. Vad söker Kreaturen genom hela romanen?
    • A) Rättvisa
    • B) Acceptans och kärlek
    • C) Makt
    • D) Kunskap
  10. Vad karakteriserar det öde som drabbar Victor och Kreaturen?
    • A) Lycka och framgång
    • B) Misslyckande och sorg
    • C) Tragisk konsekvens av deras val
    • D) Ovanliga äventyr
  11. Vad blev följden av Viktors brist på ansvar?
    • A) Tragiska händelser för familjen
    • B) Föddes nya skapelser
    • C) Storslagna upptäckter
    • D) Berömmelse
  12. Vilket budskap förmedlar Shelley genom romanen?
    • A) Vetenskap är alltid positiv
    • B) Människan måste ta ansvar för sina handlingar
    • C) Kärlek övervinner allt
    • D) Ensamhet är en välsignelse
  13. Vad var Viktors initiala reaktion på sin skapelse?
    • A) Glädje
    • B) Avsky
    • C) Rädsla
    • D) Stolthet
  14. Vad kallas den vetenskapliga framsteg som Victor utför?
    • A) Alkemins hemligheter
    • B) Livets mysterier
    • C) Naturfilosofi
    • D) Dödens gåtor
  15. Vad blir konsekvensen av Kreaturens hämnd?
    • A) Förlust av Viktors nära och kära
    • B) En ny början
    • C) Fler skapelser
    • D) Förbättrad relation

Resonerande frågor

  1. Hur påverkar temat skapelse och ansvar berättelsens handling och karaktärernas val?
    Syftet är att få eleverna att analysera och koppla teman till handling.
  2. Vilken roll spelar isolering i Kreaturens liv och hur reflekterar detta våra mänskliga villkor?
    Detta ger möjlighet att diskutera djupt mänskliga teman.
  3. På vilket sätt kan Viktors och Kreaturens relation liknas vid moderna relationer mellan skapare och skapelse?
    Eleverna får reflektera över samtida frågor och skapa relevans.
  4. Hur kan romanens teman relateras till dagens teknologiska och vetenskapliga dilemman?
    Detta ger utrymme för diskussion om sena konsekvenser av vetenskaplig framsteg.
  5. Vad kan vi lära oss av Viktors tragiska öde när det kommer till ansvar i forskningen?
    Syftet är att diskutera etiska aspekter av vetenskap och ansvar.
  6. Hur skiljer sig Kreaturens upplevelser av samhälle och acceptans från dagens situationer?
    Fokus på sociokulturella frågor och jämförelser med nuet.
  7. Vad säger romanen om mänsklighetens natur när det kommer till rädsla och avvisande?
    Eleverna får reflektera över djupa psykologiska teman.
  8. Vilket budskap tror du Shelley ville framföra genom karaktärerna i “Frankenstein”?
    Detta erbjuder en möjlighet att analysera författarens avsikter och teman.

Bedömning

Faktafrågor: Varje fråga ger 1 poäng.

Resonerande frågor: Varje fråga ger 2 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).