Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne: Historia

Tema: Förberedelse inför nationella provet

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om centrala historiska händelser, aktörer och deras betydelse samt förmåga att resonera kring sambanden mellan dåtid och nutid.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I undervisningen i historia ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om viktiga händelser, aktörer och processer under olika tidsperioder. Eleverna ska också ges möjlighet att resonera om och analysera samband mellan dåtid och nutid, samt förstå hur historien påverkar vår egna liv och samhälle.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna redogöra för centrala historiska händelser och aktörer, samt ge exempel på orsaker och konsekvenser av samhällsförändringar.

Prov

Faktafrågor

1. Vad kännetecknar medeltiden?

  • A) Stora upptäckter
  • B) Industrialism
  • C) Feodalism
  • D) Uppror

2. Vad gjorde vikingarna främst?

  • A) Handel och plundring
  • B) Jordbruk
  • C) Byggandet av städer
  • D) Matproduktion

3. Vilken betydelse hade industrialiseringen?

  • A) Minskad befolkning
  • B) Urbanisering och teknologisk utveckling
  • C) Förbättrad kommunikation
  • D) Ökade livsmedelspriser

4. Vad var de viktigaste orsakerna till första världskriget?

  • A) Internationella samarbeten
  • B) Nationalism och allianser
  • C) Ekonomisk tillväxt
  • D) Fredskonferenser

5. Vilken händelse ledde till folkmordet under Förintelsen?

  • A) Slaget vid Berlin
  • B) Nazismens uppkomst
  • C) Den ryska revolutionen
  • D) Den kalla kriget

6. Vad innebär en revolution?

  • A) En gradvis förändring
  • B) En snabb och grundläggande förändring
  • C) En liten justering
  • D) Ett fredligt övergångsarbete

7. Vad var Suffragetterna kända för?

  • A) Att kämpa för fred
  • B) Att kämpa för kvinnors rösträtt
  • C) Att delta i krig
  • D) Att bygga skolor

8. Vilken roll spelade Romarriket?

  • A) Spridning av kultur och lagar
  • B) Ökad befolkningstillväxt
  • C) Kreativitet och konst
  • D) Ingen betydelse

9. Vad var kolonialismen?

  • A) En utvidgning av utbildning
  • B) En period av territoriellt erövrande
  • C) En ekonomisk kris
  • D) En befolkningsminskning

10. Vilken reform var viktig på 1800-talet?

  • A) Utbildningsreformen
  • B) Skattereformen
  • C) Miljöreformen
  • D) Bygglagarna

11. Vad innebar upplysningen?

  • A) Förbättrade samhällsvillkor
  • B) Främjande av rationalitet och vetenskap
  • C) Återgång till monarchi
  • D) Utveckling av konst

12. Hur påverkade den industriella revolutionen arbetsförhållandena?

  • A) Förbättring av arbetarskydd
  • B) Ökad arbetsbelastning och dåliga villkor
  • C) Längre arbetsdagar med mer fritid
  • D) Ingen påverkan

13. Vilken kultur var känd för sina pyramider?

  • A) Egyptisk kultur
  • B) Grekisk kultur
  • C) Romersk kultur
  • D) Kinesisk kultur

14. Vad kännetecknade renässansen?

  • A) Fokus på religion
  • B) Återuppvaknande av antikens kultur
  • C) Krig och konflikt
  • D) Isolation

15. Varför är Martin Luther en viktig historisk person?

  • A) Han förde krig
  • B) Han startade den protestantiska reformationen
  • C) Han var kung
  • D) Han var en poet

Resonerande frågor

1. Hur har medeltiden påverkat dagens samhälle?
Syftet är att få eleverna att reflektera över långsiktiga historiska konsekvenser.

2. Vilken betydelse har industrialiseringen haft för dagens arbetsliv?
Frågan bjuder in till diskussion kring arbetsförhållanden och ekonomisk utveckling.

3. Vad kan vi lära oss från historiska folkmord för att förhindra framtida tragedier?
Ger möjlighet för djupare analys av åtgärder och samhällsansvar.

4. På vilket sätt kan förståelsen av historiska revolutioner påverka vår syn på förändring idag?
Uppmanar till reflektion över dagens samhällsfrågor.

5. Vilka paralleller kan dras mellan historiska och moderna människorättsrörelser?
Frågan främjar kritiskt tänkande kring rättvisa och jämlikhet.

6. Hur har kvinnorörelsen förändrats genom historien och vad kan vi lära oss av den?
Genom att analysera historiska förändringar kan eleverna se långsiktiga effekter.

7. Hur har olika kulturella rörelser påverkat vår identitet idag?
En viktig fråga för att knyta ihop historia med nutid.

8. Vad är historia för dig och hur formar det din förståelse av världen?
Ger utrymme för personlig reflektion och kritiskt tänkande.

Bedömning

Provets faktafrågor ger totalt 15 poäng. Varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger 3 poäng var, totalt 24 poäng. För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).