Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 3

Ämne: Matematik

Tema: Förberedelse inför nationella provet

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i grundläggande matematik och deras förmåga att lösa problem baserat på tidigare nationella prov.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar grundläggande matematiska begrepp, tals användning och egenskaper i matematiska operationer. Eleverna tränar på addition och subtraktion med tal inom ett visst intervall, samt problemlösning i vardagliga situationer.

Kunskapskrav

Eleven kan utföra grundläggande matematiska beräkningar, använda matematiska begrepp, lösa problem och visa sin lösning på ett tydligt sätt.

Prov

Faktafrågor

  1. Nova köper en glass för 17 kronor och en glass för 15 kronor. Hur mycket kostar glassarna tillsammans?
    • A) 32 kronor
    • B) 29 kronor
    • C) 30 kronor
    • D) 32 kronor
  2. Troj har 9 pinnar och 17 stenar. Hur många fler stenar än pinnar har Troj?
    • A) 8
    • B) 10
    • C) 9
    • D) 7
  3. Nova och Troj hittar 56 snäckor tillsammans. Troj hittar 32 snäckor. Hur många hittar Nova?
    • A) 24 snäckor
    • B) 24
    • C) 26 snäckor
    • D) 28 snäckor
  4. Troj får 4 fiskar. Nova får tre gånger så många. Hur många fiskar får Nova?
    • A) 10
    • B) 12
    • C) 12
    • D) 15
  5. Troj betalar 18 kronor för 3 glassar. Varje glass kostar lika mycket. Hur mycket kostar en glass?
    • A) 5 kronor
    • B) 6 kronor
    • C) 7 kronor
    • D) 8 kronor
  6. I en skattkista finns 100 guldmynt. Nova, Troj, Albin och Ester ska få lika många guldmynt. Hur många mynt får de var?
    • A) 25 mynt
    • B) 25
    • C) 30 mynt
    • D) 20 mynt
  7. En sjöstjärna har 5 armar. Nova hittar 10 sjöstjärnor i vattnet. Hur många armar har sjöstjärnorna tillsammans?
    • A) 50 armar
    • B) 50
    • C) 55 armar
    • D) 100 armar

Resonerande frågor

  1. Förklara hur du löser problemet med att räkna ut hur mycket glassarna kostar tillsammans.
    Syftet är att se din förståelse för addition och förmåga att redovisa beräkningar tydligt.
  2. Beskriv hur du skulle förklara för en klasskamrat hur man ska lösa uppgiften om vad Nova hittar för snäckor.
    Syftet är att bedöma din förmåga att kommunicera matematiska lösningar.
  3. Diskutera varför det är viktigt att kontrollera sina svar efter att man utfört en beräkning.
    Syftet är att mäta din reflektion kring matematiska metoder och strategier.
  4. Berätta om ett exempel på hur du kan använda subtraktion i vardagen.
    Syftet är att se din förmåga att koppla matematik till praktiska situationer.
  5. Om du får fyra gånger så många stenar som Troj, hur många stenar skulle du då ha och varför?
    Syftet är att undersöka din förståelse för multiplikation och skala.
  6. Ge exempel på andra sätt att lösa uppgifter på, som inte involverar traditionell skriftlig division.
    Syftet är att bedöma din förmåga att tänka kreativt och kritiskt kring problemlösning.
  7. Vilka strategier tycker du är mest effektiva för att lösa matematiska problem och varför?
    Syftet är att få insyn i dina tankesätt och metoder.
  8. Reflektera över vikten av att kunna arbeta tillsammans med andra när ni löser matematikproblem.
    Syftet är att belysa samarbete och problemlösning som centrala färdigheter.

Bedömning

Faktafrågor ger totalt 14 poäng. Resonerande frågor ger totalt 8 poäng. För betyg:

  • E: 8 poäng (minst 2 poäng från resonerande frågor)
  • C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)