Lektionsplanering
Årskurs: 3
Ämne: Matematik
Tema: Förberedelse inför nationella provet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar grundläggande matematiska begrepp, tals användning och egenskaper i matematiska operationer. Eleverna tränar på addition och subtraktion med tal inom ett visst intervall, samt problemlösning i vardagliga situationer.
Kunskapskrav
Eleven kan utföra grundläggande matematiska beräkningar, använda matematiska begrepp, lösa problem och visa sin lösning på ett tydligt sätt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till nationella provet (10 min)
- Diskutera syfte och format på nationella provet.
- Gå igenom hur provet är upplagt och vad eleverna kan förvänta sig.
- Betona vikten av att läsa frågorna noggrant.
Exempel på uppgifter (15 min)
- Nova köper en glass för 17 kronor och en glass för 15 kronor. Hur mycket kostar glassarna tillsammans? Visa din beräkning och skriv svar.
- Troj har 9 pinnar och 17 stenar. Hur många fler stenar än pinnar har Troj? Visa din beräkning och skriv svar.
- Nova och Troj hittar 56 snäckor tillsammans. Troj hittar 32 snäckor. Hur många hittar Nova? Visa din beräkning och skriv svar.
- Troj får 4 fiskar. Nova får tre gånger så många. Hur många fiskar får Nova? Visa hur du löser uppgiften och skriv svar.
- Troj betalar 18 kronor för 3 glassar. Varje glass kostar lika mycket. Hur mycket kostar en glass? Visa hur du löser uppgiften och skriv svar.
- I en skattkista finns 100 guldmynt. Nova, Troj, Albin och Ester ska få lika många guldmynt. Hur många mynt får de var? Visa hur du löser uppgiften och skriv svar.
- En sjöstjärna har 5 armar. Nova hittar 10 sjöstjärnor i vattnet. Hur många armar har sjöstjärnorna tillsammans? Visa hur du löser uppgiften och skriv svar.
Genomgång av strategier (10 min)
- Gå igenom olika strategier för att lösa matematiska problem:
- Skriftligt räknande
- Användning av ritningar eller diagram
- Pröva olika metoder för att se vilken som är enklast.
Övningar och frågor (15 min)
Dela ut övningsblad med exempel på frågor från tidigare delprov. Låt eleverna arbeta parvis för att lösa problemen.
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att lösa ett antal problem på papper som innehåller exempel från tidigare nationella prov, inklusive de uppgifter som presenterades. De ska redovisa sina lösningar och de metoder de använt för att nå lösningarna. Aktiviteten syftar till att öka deras förståelse för typen av frågor som kan dyka upp på provet samt att träna på att skriva ner sina svar noggrant.
Exit-ticket
- Vad är 138 + 56? Svar: 194
- Hur många kronor har Troj och Nova tillsammans om Troj har 124 kronor och Nova har 78 kronor? Svar: 202
- Vad är 90 – 23? Svar: 67
- Hur många elever är det om hälften av 18 leker kull? Svar: 9
- Om du köper 3 äpplen och varje kostar 5 kronor, hur mycket betalar du totalt? Svar: 15 kronor