Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 6. Samhällskunskap – Förberedelse inför nationella provet

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Förberedelse inför nationella provet

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för centrala samhällsfrågor, medborgarskap samt deras förmåga att resonera kring och diskutera dessa ämnen inför det nationella provet. Provets konstruktion syftar till att stimulera elevernas kritiska tänkande och deras förmåga att uttrycka egna åsikter.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provets innehåll kopplas till läroplanens centrala innehåll enligt följande: “Redogöra för centrala samhällsfrågor, diskutera betydelsen av samhällets demokratiska och rättsliga principer samt visa förståelse för mänskliga rättigheter.”

Kunskapskrav

Provets koppling till kunskapskraven inkluderar: “Eleven ska kunna redogöra för och diskutera centrala samhällsfrågor och dess betydelse för individ och samhälle, samt ange och använda viktiga begrepp.”

Prov

Faktafrågor

1. Vad innebär källkritik?
A) Att bara använda en källa
B) Att granska olika källors trovärdighet
C) Att lita på vad alla säger
D) Att alltid fråga en vuxen

2. Vilken av följande rättigheter har man som medborgare?
A) Rätt att rösta
B) Rätt att bestämma allt i kommunen
C) Rätt att välja sina egna lagar
D) Rätt att åsidosätta andra medborgares rättigheter

3. Vilken typ av beslut kan en kommun fatta?
A) Beslut om landets utrikespolitik
B) Beslut om skolor och sporthallar
C) Beslut om rikets försvar
D) Beslut om internationella avtal

4. Vad är skolplikt?
A) Rätt att gå i skolan när man vill
B) Skyldighet att gå i skolan från en viss ålder
C) Möjlighet att välja bort skolan
D) Rätt att gå på vilket universitet som helst

5. Vilket av följande är ett exempel på en demokratisk process?
A) Att en person bestämmer allt
B) Att folket röstar
C) Att bara politiker fattar beslut
D) Att ingen får yttra sig

6. Vilka nackdelar kan finnas med att sluta servera gratis skollunch?
A) Ingen mat överhuvudtaget
B) Ökad risk för hunger och koncentrationsproblem
C) Alla blir magra
D) Fler maträtter att välja på

7. Vad betyder medborgarskap?
A) Rätt att delta i samhällets beslut
B) Enbart en juridisk status
C) Att bli valbar som politiker
D) Att vara registrerad vid en myndighet

8. Hur påverkar mänskliga rättigheter samhället?
A) De skapar mer oreda
B) De är inte viktiga
C) De skyddar medborgarnas rättigheter
D) De gäller bara vissa personer

9. Vilka anledningar kan finnas till att barn är på flykt?
A) De vill se världen
B) De är trötta på skolan
C) För att få nya vänner
D) Krig, förföljelse eller fattigdom

10. Vad är demokratins huvudprinciper?
A) Ingen får säga något
B) Att en person bestämmer
C) Folkets makt och rätt till yttrandefrihet
D) Att bara rika personer får tycka något

11. Vilken funktion har en kommun?
A) Att styra landet
B) Att bestämma internationell politik
C) Att hantera lokala frågor
D) Att skapa regler för andra länder

12. Vad innebär det att delta i ett demokratiskt val?
A) Att inte bry sig
B) Att rösta på en person man inte känner
C) Att aktivt välja en representant för sitt intresse
D) Att alltid välja det populära alternativet

13. Vad är en viktig del av medborgarskapet?
A) Att delta i samhällslivet
B) Att bara bry sig om sig själv
C) Att kunna avstå sin röst
D) Att diskutera med kompisar

14. Vilken roll spelar skolan i demokratin?
A) Den hindrar elever från att lära
B) Den är oviktig
C) Den förbereder elever att bli aktiva medborgare
D) Den ger inga kunskaper

15. Varför är det viktigt att diskutera samhällsfrågor?
A) För att förvirra andra
B) Det spelar ingen roll
C) För att öka ensamheten
D) För att förstå och påverka sin omvärld

Resonerande frågor

1. Hur kan du som individ påverka beslut i din kommun?
Syftet är att låta eleverna reflektera över sin egen påverkan och engagemang i lokaldemokratin.

2. Vilka konsekvenser kan avsaknaden av källkritik få för ett samhälle?
Frågan öppnar för diskussion om vikten av informerade medborgare och hur desinformation kan påverka samhället.

3. Diskutera djupare varför det är viktigt att delta i skolans aktiviteter.
Denna fråga uppmanar eleverna att tänka på skolans sociala och demokratiska funktion.

4. Resonera kring hur man kan förbättra medborgarskapet i samhället.
Här får eleverna möjlighet att visa lägre förmåga att tänka kritiskt och föreslå konkreta åtgärder.

5. Hur påverkar sociala medier demokratin?
Detta ger utrymme för att diskutera både positiva och negativa aspekter av digital kommunikation och dess inverkan på samhällsdebatten.

6. Vilka faktorer är avgörande för att barn och ungdomar ska kunna delta i demokratin?
Frågan syftar till att få eleverna att tänka på tillgång till information och resurser i samhället.

7. Hur kan vi stärka medborgarnas rättigheter i samhället?
Här ges eleverna möjlighet att föreslå idéer för att främja rättigheter och ansvar i demokratin.

8. Diskutera varför det är viktigt att förstå historien bakom de mänskliga rättigheterna.
Frågan uppmuntrar till reflektion kring lärdomarna från historien och deras tillämpning idag.

Bedömning

Faktafrågorna är värda 1 poäng vardera och de resonerande frågorna är värda 3 poäng vardera. För att nå betyg E krävs minst 8 poäng totalt. För betyg C krävs 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor. För betyg A krävs 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.

“`


Modern Tillbaka-knapp