Provkonstruktion

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för samhällskunskapsämnet, särskilt inom områden som rör demokrati, rättigheter och samhällsstruktur. Provets utformning ger också eleverna möjlighet att visa att de kan resonera kring samhällsfrågor och tillämpa sin kunskap i praktiska sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar demokrati, samhällsstruktur, rättssystem samt mänskliga rättigheter. Eleverna får möjlighet att diskutera och analysera samhällsfrågor och förstå hur olika institutioner i samhället fungerar.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna redogöra för grundläggande samhällskunskapsbegrepp och förklara hur samhället och dess strukturer fungerar. Eleven ska också kunna analysera samhällsfrågor och uttrycka sina åsikter med stöd av fakta.

Prov

Faktafrågor

1. Vad kännetecknar ett demokratiskt samhälle? A) En ledare bestämmer allt B) Medborgare får inte påverka C) **Rättigheter för medborgarna** D) Ingen får uttrycka sina åsikter

2. Vilken av följande är inte en mänsklig rättighet? A) **Rätt att äga ett hus** B) Rätt till liv C) Rätt till yttrandefrihet D) Rätt till utbildning

3. Vad är en monarki? A) **Stat där kungen eller drottningen är statschef** B) Stat som styrs av en president C) Stat där folket röstar på sina ledare D) Stat där inga lagar finns

4. Hur fungerar det svenska rättssystemet? A) **Rättssäkerhet garanteras genom lagar och domstolar** B) Avtal mellan parter är alltid giltiga C) Ingen överklagan till domslut D) Polisen bestämmer allt

5. Vad innebär socialisation? A) **Processen där individer lär sig normer och värderingar** B) Att bo i ett socialt område C) Att vara isolerad från andra D) Att förändra samhället framgångsrikt

6. Hur kan massmedia påverka allmänhetens åsikter? A) **Genom nyhetsrapportering och debattprogram** B) Genom att censurera information C) Genom att tysta alternativa åsikter D) Genom att enbart stödja en politisk åsikt

7. Vilken av följande är en rättighet för barn? A) **Rätt till utbildning** B) Rätt att bestämma lagar C) Rätt att rösta D) Rätt att skaffa egna pengar

8. Vad är ett samhälle? A) **En grupp människor som lever och interagerar med varandra** B) En stor byggnad C) En isolerad plats D) En enskild person

9. Vad är en skyldighet i samhället? A) **Att följa lagar och regler** B) Att alltid vara glad C) Att stanna hemma D) Att inte prata med andra

10. Vilken roll har riksdagen i Sverige? A) **Stifta lagar och besluta om budget** B) Övervaka polisen C) Kontrollera skolorna D) Leda militären

11. Vad ingår i mänskliga rättigheter? A) **Rätt till liv, frihet och personlig säkerhet** B) Rätt att delta i krig C) Rätt att skjuta D) Rätt att ignorera andra människor

12. Hur påverkar ungdomars åsikter samhället? A) **Genom att engagera sig i politik och sociala frågor** B) Genom att inte uttrycka sina åsikter C) Genom att följa vuxnas åsikter D) Genom att bo i isolerade grupper

13. Vad är skillnaden mellan en monarki och en republik? A) **I en monarki är statschefen en kung eller drottning, medan det i en republik är en vald president** B) I en republik har alla medborgare makt C) En monarki har inga lagar D) En republik är alltid demokratisk

14. Vilket av följande är inte en del av det svenska rättssystemet? A) **En maktstruktur utan lagar** B) Domstolar och jurister C) Lagar D) Polisen

15. Vad är ett demokratiskt värde? A) **Respekt för mänskliga rättigheter** B) Olikhet i våld C) Underskatta lagar D) Tystnad i debatten

Resonerande frågor

1. Diskutera hur demokratin kan utvecklas i Sverige och vilka utmaningar den står inför. (Syftet är att eleverna ska visa djupgående förståelse för demokratins fungerar och dess utmaningar.)

2. Redogör för hur mänskliga rättigheter tillämpas i olika länder och hur detta påverkar medborgarna. (Eleverna ges möjlighet att jämföra och analysera olika system och deras effekter.)

3. Förklara vikten av medborgerlig delaktighet och ge exempel på hur unga kan engagera sig. (Frågan uppmuntrar till reflektion och diskussion om aktiva medborgarskap.)

4. Analysera hur massmedia kan stärka eller försvaga demokratin. (Elever ska kunna koppla teori och praktik inom massmedias påverkan.)

5. Jämför monopol och demokratiska styren och hur de påverkar medborgarnas frihet. (Kräver djupare analytisk förmåga och jämförelser.)

6. Resonera kring skälen till att det finns olika typer av styrelseskick och hur de påverkar folket. (Uppmuntrar till kritiskt tänkande om politiska system.)

7. Diskutera argument för och emot att införa fler direktdemokratiska inslag i det svenska systemet. (Ger elever möjlighet att hantera komplexa frågor och olika perspektiv.)

8. Analysera hur socialisationen formar individuella och kollektiva identiteter i ett samhälle. (Syftar till djup förståelse av hur sociala processer fungerar och påverkar individen.)

Bedömning

Provets sammanlagda poäng är 30. Faktafrågorna ger 1 poäng var och de resonerande frågorna ger 3 poäng var.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).