Provkonstruktion
Syfte
Syftet med provet är att ge eleverna möjlighet att visa sina kunskaper om Ernest Hemingways “Den gamle och havet”, genom att analysera centrala teman, karaktärer och litterära stilar. Provet ska också bedöma elevernas förmåga att utföra kvalitativa analyser och använda ett varierat språk i både skriftlig och muntlig framställning.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens innehåll ska innefatta analys av en novell och roman, särskilt fokus på Ernest Hemingways “Den gamle och havet”, inklusive teman, stil och berättarperspektiv.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna läsa och göra kvalitativa analyser av skönlitterära texter samt använda ett varierat språk i sin egen skriftliga och muntliga framställning.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är huvudtemat i “Den gamle och havet”?
A) Kärlek
B) Kamp och uthållighet
C) Vänskap
D) Avundsjuka
B) Kamp och uthållighet
2. Vilken karaktär står i centrum för berättelsen?
A) Manolin
B) Santiago
C) Hebe
D) Den gamle
B) Santiago
3. Vilket litterärt grepp är typiskt för Hemingways stil?
A) Förklarande dialog
B) Isbergsteknik
C) Detaljerade beskrivningar
D) Symboliska metaforer
B) Isbergsteknik
4. Vad symboliserar marlin i novellen?
A) Den mänskliga kampen
B) Lugn och ro
C) Rika vinster
D) Vänskap
A) Den mänskliga kampen
5. Vad kännetecknar Hemingways minimalistiska stil?
A) Långa, detaljerade skildringar
B) Enkla och korta meningar
C) Invecklad symbolism
D) Rikedom av adjektiv
B) Enkla och korta meningar
6. Hur reagerar Santiago på sin motgång angående marlin?
A) Han ger upp
B) Han kämpar vidare
C) Han blir arg
D) Han söker hjälp
B) Han kämpar vidare
7. Vad representerar hajarna i berättelsen?
A) Frid och lugn
B) Hot och fara
C) Vänskap och gemenskap
D) Klasskillnader
B) Hot och fara
8. Vilken typ av berättarperspektiv används i “Den gamle och havet”?
A) Första person
B) Tredje person
C) Allvetande
D) Särskild fokus på en karaktär
B) Tredje person
9. Vad är Santiago mest stolt över?
A) Sin fisketeknik
B) Sin styrka och uthållighet
C) Sin trygghet hemma
D) Sin vänskap med Manolin
B) Sin styrka och uthållighet
10. Hur slutar berättelsen?
A) Santiago tar hem marlin
B) Santiago förlorar sin kamp
C) Santiago blir erkänd som en hjälte
D) Santiago återvänder hem tomhänt
B) Santiago förlorar sin kamp
11. Vad sker med Santiagos fiskeutrustning under hans kamp?
A) Den förstörs
B) Den blir en armé
C) Den är perfekt
D) Den förloras i havet
A) Den förstörs
12. Vilken känsla dominerar berättelsen?
A) Lycka
B) Hopplöshet
C) Uthållighet
D) Rättvisa
C) Uthållighet
13. Vilka är de viktigaste teman i “Den gamle och havet”?
A) Kärlek, styrka, makt
B) Kamp, uthållighet, mänsklig strävan
C) Vänskap, lojalitet, avundsjuka
D) Tradition, modernity, balans
B) Kamp, uthållighet, mänsklig strävan
14. Vilken symbolik används för att representera livsutmaningar?
A) Vinden
B) Blommor
C) Marlin och haj
D) Stjärnor
C) Marlin och haj
15. Hur påverkar omgivningen Santiago?
A) Den ger honom kraft
B) Den skrämmer honom
C) Den är oviktig
D) Den förstör hans fokus
A) Den ger honom kraft
Resonerande frågor
1. Hur förstås temat uthållighet genom Santiago? Beskriv hans kamp och hur den återspeglas i läsarens uppfattning. Syftet är att ge utrymme för djupgående analys av karaktären och temat.
2. Diskutera hur Hemingways isbergsteknik påverkar läsarens förståelse av texten. Analysen bör utforska hur underliggande teman framträder genom subtila detaljer.
3. Analysera betydelsen av havet i berättelsen. Ge exempel på hur havet fungerar som en symbol och beskriver Santiagos relation till sin omvärld.
4. Vilken roll spelar Manolin i berättelsen och hur förstärker hans relation med Santiago teman av lärande och gemenskap? Beskriv det emotionella och symboliska värdet av deras relation.
5. Beskriv hur kampen mellan människa och natur gestaltas i berättelsen. Vilka litterära verktyg används för att förstärka denna kamp? Analysera specifika exempel.
6. Reflektera över hur Hemingways bakgrund och liv påverkar hans skrivande. Gör kopplingar mellan hans egna erfarenheter och karaktären Santiago.
7. Diskutera hur symboliken i “Den gamle och havet” bidrar till en djupare förståelse av livets utmaningar. Analysera minst två symboler och deras betydelse.
8. Vad säger “Den gamle och havet” om den mänskliga verkligheten? Beskriv hur berättelsen speglar mer omfattande livsfrågor och hur det påverkar läsarens perspektiv.
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger mig 3 poäng var, och för att uppnå E-nivå krävs minst 8 poäng, för C-nivå krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A-nivå krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).