Prov över Albert Camus – Främlingen

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 3

Tema: Albert Camus – Främlingen

Syfte

Syftet med provet är att eleverna ska demonstrera sin förståelse och analysförmåga av Albert Camus’ “Främlingen”, samt kunna relatera teman och karaktärsutveckling till existentialistisk litteratur.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens innehåll ska fokusera på analys av existentialistisk litteratur med särskild inriktning på Albert Camus’ “Främlingen”, dess teman, stil och filosofiska underbyggnad.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna läsa och göra kvalitativa analyser av skönlitterära texter samt använda ett varierat språk i sin egen skriftliga och muntliga framställning.

Prov

Faktafrågor

1. Vem är författaren till “Främlingen”?
A) Virginia Woolf
B) **Albert Camus**
C) Franz Kafka
D) Jean-Paul Sartre

2. Vilket tema är centralt i “Främlingen”?
A) Kärlek
B) **Alienation**
C) Vänskap
D) Familjeband

3. I vilket land utspelar sig “Främlingen”?
A) Spanien
B) **Algeriet**
C) Frankrike
D) Italien

4. Vad är Meursaults reaktion på sin mors död?
A) Han är förkrossad
B) **Han är likgiltig**
C) Han gråter
D) Han firar

5. Vilken av följande karaktärer är inte i romanen?
A) Marie
B) Raymond
C) **Antoine**
D) Salamano

6. Vilken händelse påverkar Meursaults liv mest?
A) Hans mors begravning
B) **Mordet på en arab**
C) Hans äktenskap med Marie
D) Flytten till Algeriet

7. Vilken filosofisk riktning kopplas oftast till Camus?
A) Realism
B) **Existentialism**
C) Romantik
D) Modernism

8. Vad representerar Meursaults karaktär i romanen?
A) En hjälte
B) **Det absurda**
C) Idealet
D) En förebild

9. Vad är Meursaults jobb?
A) Läkare
B) **Begravningsentreprenör**
C) Säljare
D) Journalist

10. Vilken teknik använder Camus för att beskriva Meursaults tankar?
A) Symbolism
B) **Inre monolog**
C) Flashbacks
D) Dialog

11. Vad handlar “Främlingen” främst om?
A) En kärleksberättelse
B) **Existentialistiska dilemman**
C) En äventyrsberättelse
D) En historisk roman

12. Vilket citat från “Främlingen” reflekterar absurt liv?
A) “Kärleken är allt.”
B) **”Det enda som verkligen är viktigt är att leva.”**
C) “Vi är alla dömda.”
D) “Samhället är grymt.”

13. Hur betonar Camus alienation i “Främlingen”?
A) Genom dialoger
B) **Genom Meursaults känslomässiga distans**
C) Genom romantiska scener
D) Genom hälsovårdsproblem

14. Vilka faktorer bidrar till Meursaults alienation?
A) Familjens stöd
B) **Samhälleliga normer och förväntningar**
C) Vänskap
D) Kärleksrelationer

15. Vad betyder namnet “Meursault”?
A) En hjälte
B) **Först och främst “döda” på franska**
C) En kung
D) En dröm

Resonerande frågor

1. Diskutera hur Meursaults handlingar sätter fokus på livets meningslöshet.
Syftet är att utforska djupare filosofiska teman och visa förståelse för textens innehåll.

2. Hur kan man se Camus filosofi av absurdism reflekteras i berättelsen?
Frågan uppmuntrar till att koppla sitt resonemang till filosofiska teorier och analysera textens djup.

3. Beskriv hur “Främlingen” kan ses som en kritik av samhällets normer.
Här får eleverna chansen att diskutera etiska aspekter och samhälleliga strukturer i romanen.

4. Vilka paralleller kan dras mellan Meursault och existentiella filosofer?
Syftet är att eleverna ska kunna koppla individuella karaktärers val till större filosofiska frågeställningar.

5. Hur påverkar berättarens perspektiv din förståelse av berättelsen?
Frågan syftar till en djupare analys av narrativet och hur det formar läsarens upplevelse.

6. Diskutera Meursaults relationer och deras betydelse för hans karaktärsutveckling.
Detta stimulerar till en diskussion om karaktärsanalyser och hur relationer formar individen.

7. Hur kan litterär stil och språkbruk påverka tolkningen av “Främlingen”?
Syftet är att belysa vikten av stil och språk i litterär analys och tolkning.

8. Reflektera över händelsen i romanen där Meursault dödar arabern. Vad säger detta om hans karaktär?
Denna fråga syftar till en djupgående utforskning av moraliska och existentiella dilemman i texten.

Bedömning

Provet kan ge maximalt 30 poäng, där faktafrågor är värda 1 poäng vardera och resonerande frågor är värda 3 poäng vardera. För att uppnå betyget E krävs totalt 8 poäng (minst 1 poäng från resonerande frågor), för betyget C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyget A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).