Provkonstruktion
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att analysera litterära teman och karaktärer i Orhan Pamuks roman “Snö”, samt att värdera deras förståelse för berättarteknik och stil. Eleverna ska demonstrera sin analytiska förmåga genom faktabaserade frågor samt djuplodande resonerande frågor.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens innehåll ska fokusera på litterär analys och tematisk tolkning i Orhan Pamuks “Snö”, med särskild betoning på teman som identitet, politik och kulturkonflikt, samt hur dessa teman gestaltas genom berättarteknik och stil.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna läsa och göra kvalitativa analyser av skönlitterära texter samt använda ett varierat språk i sin egen skriftliga och muntliga framställning.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är namnet på huvudkaraktären i “Snö”?
A) Orhan
B) **Ka**
C) Pamuk
D) Yusuf
2. Vilken symbolisk funktion har snön i berättelsen?
A) Det är bara en väderlek
B) **Det representerar isolering och tystnad**
C) Det betyder glädje
D) Snön är oviktig för handlingen
3. Vilket av följande teman utforskar Pamuk i “Snö”?
A) Resa och upptäckte
B) **Identitet och kulturkonflikt**
C) Vänskap
D) Romantisk kärlek
4. Hur skildras politik i “Snö”?
A) Genom kärlekshistorier
B) **Genom karaktärernas konflikter och val**
C) Genom humor
D) Genom inredning
5. Vilken teknik används av Pamuk för att förmedla känslor i boken?
A) Direkt berättande
B) **Magisk realism**
C) Enbart fakta
D) Historiska dokument
6. Vilken av följande karaktärer är betydelsefull i “Snö”?
A) **Ka**
B) Elif
C) Mehmet
D) Fatma
7. Vad representerar snön i relation till karaktärernas beslut?
A) Ingen betydelse
B) **Ett hinder och en känsla av isolering**
C) En fördel
D) Enbart en väderförutsägelse
8. Vad är en central konflikt i “Snö”?
A) Kärleken mellan två karaktärer
B) **Konflikten mellan tradition och modernitet**
C) En kamp mellan två familjer
D) Ett väderfenomen
9. Vad får snön karaktärerna att reflektera över?
A) Deras livsval
B) **Deras identitet och kulturella tillhörighet**
C) Kosmetik
D) Kläder
10. Vad är syftet med oroligheterna i berättelsen?
A) Att skapa en trivsam atmosfär
B) **Att belysa de sociala och politiska spänningarna**
C) Att underhålla läsaren
D) Att skapa karaktärer med liknande åsikter
11. Vilken relation har Ka till den politiska situationen i “Snö”?
A) Han är opolitisk
B) **Han involverar sig i de politiska frågor som diskuteras**
C) Han undviker politik
D) Han stöder alltid regeringen
12. Hur påverkar snön berättelsens stämning?
A) Dålig stämning
B) **Skapar en känsla av melankoli och reflektion**
C) Ingen påverkan
D) Gynnar skratt
13. Vilken funktion fyller karaktärernas dialoger i “Snö”?
A) Underhållning
B) **Att avslöja deras inre konflikter och perspektiv**
C) Endast litterär stil
D) Att förlänga berättelsen
14. Vilken typ av berättarperspektiv används i “Snö”?
A) Första person
B) **Tredje person**
C) Andra person
D) Ingen berättare
15. Hur skildrar Pamuk relationen mellan olika kulturer i “Snö”?
A) Som harmonisk
B) **Som konfliktfylld**
C) Som irrelevant
D) Som obetydlig
Resonerande frågor
1. Diskutera hur Orhan Pamuk använder snön som en symbol i romanen. Beskriv dess multipla betydelser.
Denna fråga låter eleverna utforska djupa symboliska teman och deras komplexitet i texten.
2. Vilken funktion har identitet i berättelsen och hur påverkar den karaktärerna?
Frågan ger utrymme för en grundlig analys av hur karaktärernas identiteter formar handlingen i berättelsen.
3. Analysera hur Pamuks skrivstil och berättarteknik bidrar till berättelsens tematik.
Eleverna ges här möjlighet att synliggöra deras förståelse för stil och tema som en samverkan.
4. Reflektera över hur kulturkonflikt framställs genom karaktärernas interaktioner.
Genom denna fråga kan eleverna koppla djupare insikter om socio-kulturella strider från texten.
5. Vilken betydelse har magisk realism för läsarens upplevelse av “Snö”?
Frågan ger eleverna möjlighet att argumentera och reflektera kring effekt och syfte i en litterär teknik.
6. På vilket sätt förändras Ka under berättelsens gång och vad bidrar till dessa förändringar?
Eleverna får här lägga fokus på karaktärsutveckling och dess påverkan av miljö och handlingar.
7. Diskutera motsättningarna mellan tradition och modernitet i karaktärernas liv. Hur motsäger de varandra?
Denna fråga uppmuntrar till kritiskt tänkande kring de kulturella teman som angrips i berättelsen.
8. Hur bidrar karaktärernas relationer till att belysa romanens centrala teman?
Genom att svara på denna fråga visar eleverna sin förståelse för dynamiken mellan karaktärer och tema.
Bedömning
Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (max 15 poäng).
Resonerande frågor: 3 poäng per korrekt och välutvecklat svar (max 24 poäng).
För betyg E krävs minst 8 poäng.
För betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).