Prov. Gy. Svenska 3 – Mario Vargas Llosa – Staden och hundarna

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 3

Tema: Mario Vargas Llosa – Staden och hundarna

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter inom litterär analys och tematisk tolkning, med fokus på Mario Vargas Llosas “Staden och hundarna”. Provets frågor kommer att utvärdera elevers förmåga att analysera teman, karaktärer och berättarteknik i texten.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Lektionens innehåll ska fokusera på litterär analys och tematisk tolkning i Mario Vargas Llosas ‘Staden och hundarna’, med särskild betoning på teman som makt, identitet, och könsroller, samt hur dessa teman gestaltas genom berättarteknik och karaktärsutveckling.”

Kunskapskrav

Provet kopplas till följande kunskapskrav: “Eleven ska kunna läsa och göra kvalitativa analyser av skönlitterära texter samt använda ett varierat språk i sin egen skriftliga och muntliga framställning.”

Prov

Faktafrågor

1. Vad är huvudtemat i “Staden och hundarna”?
A. Kärlek
B. **Makt**
C. Natur
D. Utbildning

2. Vilken karaktär är huvudpersonen i romanen?
A. **Alberto**
B. Ricardo
C. Tío
D. Laura

3. Hur påverkar samhällsstrukturerna karaktärernas liv?
A. De har ingen påverkan
B. **De skapar begränsningar för individerna**
C. De ger fullt frihet
D. De nämns inte i berättelsen

4. Vilken teknik använder Vargas Llosa för att berätta historien?
A. Flera perspektiv
B. **Tidsförskjutningar**
C. En enda berättare
D. En dagboksform

5. Vad kännetecknar Llosas litterära stil?
A. Enkelt språk
B. **Komplexa strukturer och många perspektiv**
C. Enbart dialoger
D. Korta kapitel

6. Vilken betydelse har könen i berättelsen?
A. **De representerar olika maktstrukturer**
B. De är oviktiga för berättelsen
C. De framstår som lika
D. Ingen betydelse

7. Hur framställs makt i “Staden och hundarna”?
A. Som en positiv kraft
B. **Som en förtryckande kraft**
C. Som en neutral faktor
D. Som något oklart

8. Vad är en av de centrala kritikerna i romanen?
A. **Kritiken av samhälleliga strukturer i Peru**
B. En kritik av utbildningssystemet
C. En kritik av familjeband
D. En kritik av kärlek

9. Vilken av följande är en viktig karaktärsbeskrivning?
A. Alberto är svag och osäker
B. **Ricardo kämpar mot maktstrukturer**
C. Laura är ledaren i berättelsen
D. Tío har ingen inverkan på berättelsen

10. Hur påverkar miljön karaktärernas beslut?
A. **Den skapar tryck och begränsningar**
B. Ingen påverkan
C. Den ger dem frihet
D. Den förvirrar dem

11. Vad står den symboliska betydelsen av hundarna för?
A. Lojalitet
B. **Makt och kontroll**
C. Fritid
D. Familj

12. Vilken struktur används i romanen?
A. En enhetlig berättelse
B. **Fragmenterad berättarstruktur**
C. En serie av separata berättelser
D. Tidslinje

13. Vad är en av romanens mest framträdande teman?
A. **Identitet**
B. Vänskap
C. Naturskydd
D. Krig

14. Hur beskriver Vargas Llosa kvinnliga karaktärer?
A. **Som komplexa och i olika relationer med makten**
B. Som ovidkommande
C. Som enbart stödkaraktärer
D. Som starka ledare

15. Vilken effekt har berättartekniken på läsaren?
A. Förvirrar läsaren
B. **Skapar djup och komplexitet**
C. Gör berättelsen enkel
D. Påverkar inte läsaren

Resonerande frågor

1. Analysera hur teman av makt och identitet vävs samman i “Staden och hundarna”.
Syftet är att eleverna ska visa djupgående förståelse för temat och dess manifestation genom berättelsen.

2. Diskutera betydelsen av miljön och institutionerna i romanen och hur de påverkar karaktärernas beslut.
Denna fråga uppmuntrar eleverna att kritiskt granska hur externa faktorer formar individers identiteter.

3. Reflektera över hur Vargas Llosas litterära teknik bidrar till berättelsens djup och komplexitet.
Eleverna får möjlighet att visa på samband mellan stil och tema i textanalys.

4. Jämför hur olika karaktärer hanterar makt och kontroll och diskutera konsekvenserna av deras val.
Frågan kräver att eleverna gör en grundlig karaktärsanalys och diskutera teman i relation till individuella val.

5. Beskriv hur könsroller framställs i “Staden och hundarna” och deras inverkan på karaktärernas liv.
Denna fråga uppmuntrar till djupgående analys av kön och maktrelationer i texten.

6. Diskutera hur läsarens förståelse av karaktärernas motiv kan förändras genom förändrad berättarperspektiv.
Frågan ställer krav på kritiskt tänkande kring berättarteknik och dess effekt på medvetande.

7. Analysera betydelsen av kollektiv kontra individuell identitet i romanen.
Detta ger eleverna möjlighet att utforska teman av identitet hos karaktärerna på ett djupare plan.

8. Reflektera över vilken stilistisk teknik som påverkar din läsupplevelse mest och varför.
Syftet är att eleverna ska kunna koppla stil och effekt i sina egna läsupplevelser.

Bedömning

Provet kan bedömas med följande poängsystem:
Faktafrågor: Varje faktafråga ger 1 poäng, totalt 15 poäng.
Resonerande frågor: Varje resonerande fråga ger 3 poäng, totalt 24 poäng.

För att uppnå betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp