Prov: Genghis Khan och Mongolriket

Årskurs: 9
Ämne: Historia
Tema: Genghis Khan och Mongolriket

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om Genghis Khan och Mongolrikets påverkan på världshistorien, samt deras förmåga att analysera historiska händelser och samband.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på Genghis Khan som grundare av Mongolriket och hans betydelse för världshistorien. Centrala teman är de politiska och sociala strukturer som skapades under hans styre samt hur han bidrog till spridning av kultur och handel.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för några centrala historiska händelser, gestalter och förhållanden i olika delar av världen och kunna koppla samman dessa med olika perspektiv.

Prov

Faktafrågor

  1. Vem grundade Mongolriket?
    • A) Kublai Khan
    • B) Ögödei Khan
    • C) Batu Khan
    • D) Genghis Khan
  2. Vilket av följande påståenden är sant om Genghis Khans militära strategi?
    • A) Endast infanteri användes
    • B) Han använde snabba anfall och mobilitet
    • C) Rikets militära styrkor var alltid stora
    • D) Flera olika nationer deltog i striderna
  3. Vilken väg bidrog Genghis Khan till att etablera?
    • A) Silkevägen
    • B) Sidenvägen
    • C) Specerivägen
    • D) Tullvägen
  4. Vad var en av Genghis Khans viktigaste ambitioner?
    • A) Att bevara traditioner
    • B) Att förena de mongoliska stammarna
    • C) Att bli en handelsman
    • D) Att bygga stora städer
  5. Hur påverkade Mongolriket kulturellt sett Eurasien?
    • A) Genom att stänga gränserna
    • B) Genom att sprida teknik och kultur
    • C) Genom att förbjuda religioner
    • D) Genom att isolera regioner
  6. Vilken typ av regering hade Mongolriket under Genghis Khan?
    • A) Demokrati
    • B) Enmansvälde
    • C) Republik
    • D) Monarki
  7. Vilken term beskriver Genghis Khans förmåga att utnyttja sina fiender?
    • A) Diplomati
    • B) Krigföring
    • C) Isolation
    • D) Fördrag
  8. Vilket av följande påståenden är korrekt om Genghis Khans arv?
    • A) Han glömdes snabbt i historien
    • B) Hans strategier används än idag
    • C) Han förespråkade fredliga metoder
    • D) Han hade få efterföljare
  9. Vilken roll hade handel under Genghis Khans tid?
    • A) Den förbjöds
    • B) Den var av sekundär betydelse
    • C) Den underlättades och stöddes
    • D) Den var strängt reglerad
  10. Vad präglade Mongolrikets expansion?
    • A) Ensamgående strider
    • B) Erövringar och allianser
    • C) Fredliga förhandlingar
    • D) Politisk isolering
  11. Vad var en av Genghis Khans innovationer inom krigföring?
    • A) Att använda kavaljeri
    • B) De omfattande användningen av bågar
    • C) Användning av artilleri
    • D) Infanterikrigföring
  12. När dog Genghis Khan?
    • A) 1227
    • B) 1206
    • C) 1225
    • D) 1211
  13. Vilken religion spreds i stor utsträckning under Mongolrikets tid?
    • A) Buddhism
    • B) Islam
    • C) Kristendom
    • D) Hinduism
  14. Vad kännetecknade den politiska strukturen i Mongolriket?
    • A) En enhetlig regim
    • B) En konfederation av stammar
    • C) Absolut monarki
    • D) Parlamentarisk demokrati
  15. Hur påverkar Genghis Khans arv vår värld idag?
    • A) Genom kulturell och teknologisk överföring
    • B) Inga påverkan överhuvudtaget
    • C) Genom ensidiga handelsavtal
    • D) Genom en enda dominerande religion

Resonerande frågor

  1. Diskutera Genghis Khans huvudsakliga strategier för att förena det mongoliska folket och hur dessa strategier bidrog till rikets expansion.
    Syfte: Här får eleverna möjlighet att analysera komplexiteten i Genghis Khans politiska och sociala strategier.
  2. Hur påverkade kulturell och teknologisk spridning under Mongolriket de regioner som berördes?
    Syfte: Eleverna får möjlighet att diskutera de långvariga effekterna av den kulturella påverkan och spridning av teknologi.
  3. Vad var de mest betydelsefulla konsekvenserna av Genghis Khans styre för efterkommande generationer och kulturer?
    Syfte: Detta ger eleverna en möjlighet att knyta samman historiska händelser med modern tid.
  4. Vilken roll spelade religionen under Genghis Khans tid och hur påverkade den samhället?
    Syfte: Elever uppmanas att undersöka religiösa strukturer och deras betydelse i rikets sammanhang.
  5. Hur skiljde sig Genghis Khans ledarskapsstil från andra samtidiga ledare?
    Syfte: Genom att resonera kring andra ledare kan eleverna upptäcka unika egenskaper hos Genghis Khan.
  6. Analys av hur Genghis Khans militära taktik förändrade krigföringens natur under hans tid.
    Syfte: Detta ger eleverna möjlighet att kritiskt tänka och utvärdera militära innovationer.
  7. Vilka lärdomar kan vi dra av Genghis Khans liv och styre i dagens geopolitik?
    Syfte: Detta frågar frigör tankar om hur historia och nutid påverkar varandra.
  8. Diskutera hur Genghis Khans arv fortfarande syns i idag samhälleliga strukturer och kulturer.
    Syfte: Eleverna får möjlighet att koppla historiska händelser till nutida samhälle.

Bedömning

Faktafrågorna ger max 15 poäng, där varje rätt svar ger en poäng. De resonerande frågorna ger max 8 poäng, där varje resonerande fråga ger upp till 2 poäng beroende på hur väl eleven argumenterar.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).