Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 9. Historia – Adolf Hitler – Diktator och ledare för Nazityskland






Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 9
Ämne: Historia
Tema: Adolf Hitler – Diktator och ledare för Nazityskland

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om Adolf Hitlers liv, politik och den historiska påverkan han hade som ledare för Nazityskland.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på Adolf Hitlers liv, hans stigande makt, och hans roll som ledare för Nazityskland. Centrala teman inkluderar ideologin bakom nazismen, de viktigaste händelserna under hans tid vid makten och de förödande konsekvenserna av hans politik.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för centrala historiska händelser och gestalter samt diskutera deras betydelse för samhällsutvecklingen och de mänskliga rättigheternas historia.

Prov

Faktafrågor

1. Vem var Adolf Hitler?
A) En amerikansk president
B) En tysk konstnär
**C) En ledare för Nazityskland**
D) En fransk general

2. Vad var nazismens centrala ideologier?
A) Socialism och demokrati
B) Kommunism och fredlig samexistens
**C) Rasöverlägsenhet och antisemitism**
D) Liberalism och pluralism

3. Vilket år tog Hitler makten som rikskansler?
A) 1923
**B) 1933**
C) 1940
D) 1918

4. Vad var Nürnberglagarna?
A) Lagstiftning för att främja jämlikhet
B) Lagar som bekräftade nazisternas makt
**C) Raslagar som diskriminerade judar**
D) Ekonomiska lagar för Tyskland

5. Vad var Förintelsen?
A) En ekonomisk plan
**B) Mörderiet av judar och andra grupper under andra världskriget**
C) En militär kampanj
D) En fredsöverenskommelse

6. Vilken händelse utlöste andra världskriget?
A) Den tyska återuppbyggnaden
**B) Invasionen av Polen**
C) Den första världskrigets slut
D) Münchenavtalet

7. Vad innebar Hitlers ledarstil?
A) Demokratisk styrning
B) Samarbete med andra länder
**C) Totalitär kontroll över samhället**
D) Avsked av militären

8. Vilken roll hade propaganda i nazismens framväxt?
A) Ingen roll
**B) En viktig roll för att påverka massorna**
C) Endast i Tyskland
D) Propagandan var inte tillåten

9. Vilket av följande var en av Hitlers främsta strategier?
A) Öppenhet och transparens
**B) Kontroll och censur av media**
C) Demokratisering av styret
D) Samarbete med andra politiska partier

10. Hur kom det sig att Hitler fick stöd från folket?
**A) Genom att lova ekonomisk tillväxt och återställande av nationell stolthet**
B) Genom att vara emot krig
C) Genom att motarbeta kapitalismen
D) Genom att uppmana till demokrati

11. Vilket vapen använde Hitler för att få kontroll över befolkningen?
A) Diplomati
**B) Terror och våld**
C) Ekonomi
D) Handel

12. Vilken konsekvens hade Hitlers politik på Europa?
A) Fred och välstånd
**B) Krig och förödelse**
C) Enighet i Europa
D) Utveckling av mänskliga rättigheter

13. Vilket av följande påståenden är korrekt?
**A) Hitlers idéer ledde till massmord och krig**
B) Hitlers idéer var alltid fredliga
C) Hitlers politik ledde till globalisering
D) Hitlers politik gynnade mänskliga rättigheter

14. Vilket av följande hände INTE under Hitlers styre?
A) Förintelsen
B) Invasionen av Sovjetunionen
**C) Slut på andra världskriget**
D) Nürnberglagarna

15. Hur påverkade andra världskriget européernas liv?
A) Negativt
**B) Drastiskt och förödande**
C) Ingen påverkan
D) Positivt

Resonerande frågor

1. Diskutera hur Hitlers tidiga liv formade hans idéer och politiska strategi.
Syftet är att låta eleverna analysera sambanden mellan personliga erfarenheter och politiska beslut.

2. Vilken roll hade propaganda i nazistpartiets framväxt och hur fortsätter den att påverka politik idag?
Denna fråga syftar till att låta eleverna tänka kritiskt kring mediers och propagandaeffekters roll i politiken.

3. Reflektera över de mänskliga kostnaderna av Hitlers politik. Hur kan vi lära oss av historien för att motverka framtida tyranni?
Syftet är att uppmuntra till djup reflektion kring historiska lärdomar och deras relevans idag.

4. Analysera de politiska och ekonomiska strategier som Hitler använde och deras långsiktiga konsekvenser för Tyskland och Europa.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att undersöka och diskutera komplexa historiska samband.

5. Hur skulle världen sett ut om Hitler aldrig hade kommit till makten?
Genom denna fråga uppmuntras eleverna att tänka kreativt och spekulativt kring historia och dess alternativ.

6. Diskutera betydelsen av mänskliga rättigheter i relation till Hitlers politik och Förintelsen.
Detta ger eleverna möjlighet att koppla historia till nutida frågor om mänskliga rättigheter.

7. Hur påverkade andra världskriget Europas framtida politiska landskap?
Syftet är att undersöka och diskutera krigets långvariga konsekvenser i samhället och politiken.

8. På vilket sätt bidrog Hitlers ledarskap till Tysklands och Europas uppdelning efter kriget?
Denna fråga öppnar för diskussion kring hur en enskild ledare kan förändra hela världens politiska landskap.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng vardera, vilket ger 15 poäng totalt. De resonerande frågorna ger 3 poäng vardera, vilket ger 24 poäng totalt.

För betyg E krävs 8 poäng totalt,

För betyg C krävs 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor).

För betyg A krävs 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor).



Modern Tillbaka-knapp