Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 9. Historia – Charles Darwin – Grundare av evolutionsteorin

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Historia

Tema: Charles Darwin – Grundare av evolutionsteorin

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om Charles Darwins liv och teorier, deras betydelse för biologin samt den påverkan de har haft på samhällsuppfattningar och vetenskaplig utveckling.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på Charles Darwins liv, hans teorier om evolution och naturligt urval samt deras betydelse för biologin och vårt förståelse av livets utveckling. Centrala teman inkluderar Darwinismens grundprinciper, motståndet han mötte samt teorins påverkan på samhället och vetenskap.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för centrala vetenskapliga teorier och historiska gestalter samt diskutera deras betydelse för vetenskapens utveckling och samhällsuppfattningar.

Prov

Faktafrågor

  • Vart reste Charles Darwin med HMS Beagle?
  • A) Medelhavet
  • B) Stilla havet
  • C) Atlanten
  • D) Runt jorden
  • Vilken bok publicerade Darwin 1859?
  • A) Människans ursprung
  • B) Om arternas uppkomst
  • C) Evolutionens hemligheter
  • D) Naturligt urval
  • Vad innebär naturligt urval?
  • A) En mänsklig process
  • B) Individer med fördelaktiga egenskaper överlever och reproducerar sig
  • C) Djur som har färgstarka fjädrar
  • D) En metod för att mäta evolution
  • Vilka observationer gjorde Darwin på Galápagosöarna?
  • A) Olika typer av fåglar
  • B) Variation hos finkar
  • C) Havssköldpaddor
  • D) Fiskar i vattnet
  • Vilket av följande påståenden reflekterar en kritik mot Darwinism?
  • A) Det bevisar Gud
  • B) Det motsäger vissa religiösa uppfattningar
  • C) Det är för enkelt
  • D) Det är en teori
  • Vad innebär begreppet “adaptation” i evolutionsteorin?
  • A) En plötslig förändring
  • B) En anpassning till miljön
  • C) En regnbåge
  • D) En typ av mutation
  • Vilket vetenskapligt koncept kan härledas från Darwins arbete?
  • A) Kvantfysik
  • B) Evolutionsteorin
  • C) Antropologi
  • D) Geologi
  • Vad är en av de moderna tillämpningarna av Darwins teori?
  • A) Kloning
  • B) Molekylärbiologi
  • C) Astronomi
  • D) Energikällor
  • Känner du till vilken typ av djur Darwins teorier oftast fokuserade på?
  • A) Vilda djur
  • B) Fåglar och reptiler
  • C) Husdjur
  • D) Insekter
  • Vad kallas den process där arter utvecklas genom gradvisa förändringar?
  • A) Revolution
  • B) Evolution
  • C) Mutation
  • D) Introduktion
  • Vilken påverkan har Darwinismen haft på modern vetenskap?
  • A) Ingen påverkan
  • B) Betydelsefull inverkan på biologin
  • C) Endast negativ inverkan
  • D) Forskning har stannat av
  • Vilket av följande påståenden handlar om den kulturella reaktionen mot Darwins teori?
  • A) Den accepterades universellt
  • B) Det fanns starkt motstånd och debatter
  • C) Den ignorerades helt
  • D) Den uppmuntrade religiösa utforskningar
  • Vad tror du är en av kärnprinciperna i Darwins teori?
  • A) Statiska arter
  • B) Variation och naturligt urval
  • C) Livets fixering
  • D) Oföränderliga lagar
  • Vilken typ av bevis stödjer Darwins teori om evolution?
  • A) Hypotetiska bevis
  • B) Fossilbevis och genetiska data
  • C) Teoretiska bevis
  • D) Uselig bevis
  • Hur beskriver Darwin “survival of the fittest”?
  • A) De starkaste överlever alltid
  • B) De mest välanpassade individerna överlever
  • C) Endast de snabbaste överlever
  • D) De smartaste individerna överlever
  • Vilken var De fångade finkarna på Galápagosöarna en del av hans forskning om?
  • A) Jordbruk
  • B) Naturligt urval och anpassning
  • C) Rester av dinosaurier
  • D) Havets ekosystem

Resonerande frågor

  • Diskutera hur Darwins resa med HMS Beagle formade hans idéer om evolution. Detta ger elever möjlighet att reflektera över hur erfarenheter kan påverka vetenskaplig teori.
  • Hur kan vi se exempel på naturligt urval i dagens samhälle och natur? Frågan uppmuntrar till att koppla historiska teorier till aktuella fenomen.
  • Analys av hur Darwins teori har förändrat synen på människan och dess plats i naturen. Ger elever möjlighet att diskutera hur vetenskap påverkar den mänskliga identiteten.
  • Vilka konsekvenser har Darwins teori fått på religiösa uppfattningar och kreationism? Detta ger en plattform för att diskutera kulturkonflikter och vetenskap.
  • Reflektera över hur modern genetik stöder delar av Darwins teori. Detta ger eleverna möjlighet att se sambandet mellan teori och nutida vetenskap.
  • Diskutera vikten av att förstå evolution inom medicin och biologisk forskning. Frågan uppmanar till insikter om tillämpningar av teorin.
  • Hur har Darwins arbete påverkat biologisk forskning och utbildning? Möjliggör diskussion om vikten av teori och evidens inom utbildning.
  • Vilka är de mest övertygande skälen för att acceptera Darwins teori idag? Ger eleverna möjlighet att kritiskt utvärdera och argumentera för vetenskapliga teorier.

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng. Varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger totalt 3 poäng vardera (max 24 poäng totalt). För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp