Prov. Åk. 4. Värdegrund – Respekt och medmänsklighet

Provkonstruktion

Årskurs: 4

Ämne: Värdegrund

Tema: Respekt och medmänsklighet

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskap kring koncepten respekt och medmänsklighet, samt deras förmåga att applicera dessa begrepp i praktiska och teoretiska sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll är inriktat på att eleverna ska få kunskaper om mänskliga rättigheter samt grundläggande demokratiska värderingar. Det handlar även om att förstå och respektera andras känslor och värderingar samt att utveckla en medvetenhet om olikheter och attityder i samhället.

Kunskapskrav

Eleven visar grundläggande förståelse för mänskliga rättigheter och kan relatera detta till egna erfarenheter. Eleven deltar i diskussioner om respekt och medmänsklighet och uttrycker sina egna åsikter och känslor i olika sammanhang.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad innebär respekt i en grupp?
    • A. Att alltid hålla med andra.
    • B. Att lyssna på andra och visa förståelse.
    • C. Att undvika att prata med andra.
    • D. Att värdera andras åsikter och känslor.
  2. Vilken av följande är ett exempel på empati?
    • A. Att blunda för andras problem.
    • B. Att fråga en vän hur de mår när de verkar ledsna.
    • C. Att prata om sig själv hela tiden.
    • D. Att ge råd utan att lyssna.
  3. Varför är medmänsklighet viktig i skolan?
    • A. För att skapa en vänlig och trygg miljö för alla.
    • B. För att vinna priser.
    • C. För att undvika konflikter.
    • D. För att få respekt från lärare.
  4. Vad kan du göra om du ser någon som blir mobbad?
    • A. Ignorera situationen.
    • B. Stå upp för den som blir mobbad och berätta för en vuxen.
    • C. Skratta åt mobbningen.
    • D. Bli kompis med mobbaren.
  5. Vilket sätt är bäst att visa respekt för en vän?
    • A. Att alltid avbryta när de pratar.
    • B. Att lyssna och ge dem tid att uttrycka sina känslor.
    • C. Att ignorera dem när du är upptagen.
    • D. Att berätta hemligheter om dem.
  6. Vad innebär det att vara snäll?
    • A. Att alltid ge presenter.
    • B. Att göra eller säga något vänligt till någon.
    • C. Att vara tyst när andra pratar.
    • D. Att vara bäst i klassen.
  7. Vad kan man göra för att främja allas rättigheter i skolan?
    • A. Vara tyst och inte blanda sig i.
    • B. Diskutera viktiga frågor med andra.
    • C. Arbeta tillsammans för att skapa en positiv atmosfär.
    • D. Följ alltid regler utan att ifrågasätta.
  8. Vilken känsla kan ibland hindra oss från att vara respektfulla?
    • A. Rädsla.
    • B. Lycka.
    • C. Förvåning.
    • D. Förvirring.
  9. Hur kan du visa respekt för en person med andra åsikter än dina egna?
    • A. Genom att alltid berätta att de har fel.
    • B. Genom att ignorera dem.
    • C. Genom att lyssna och diskutera utan att döma.
    • D. Genom att skoja om deras åsikter.
  10. Varför är det viktigt att reflektera över sina handlingar?
    • A. För att förstå hur de påverkar andra.
    • B. För att vinna fler vänner.
    • C. För att alltid ha rätt.
    • D. För att vara populär.
  11. Vad är en viktig del av att vara en bra vän?
    • A. Att alltid finnas där för varandra.
    • B. Att låna din väns saker utan att fråga.
    • C. Att skratta åt dem när de misslyckas.
    • D. Att aldrig lyssna på deras problem.
  12. Vad kan göras för att bryta ned fördomar?
    • A. Att diskutera och lära sig om olika kulturer.
    • B. Att inte prata med olika människor.
    • C. Att vara öppen och respektera olikheter.
    • D. Att endast umgås med dem som liknar en själv.
  13. Hur kan man visa medmänsklighet i en svår situation?
    • A. Genom att låta andra hantera det själva.
    • B. Genom att erbjuda hjälp och stöd.
    • C. Genom att klaga över situationen.
    • D. Genom att avstå från att involvera sig.
  14. Varför är det viktigt att ha medmänsklighet i vardagen?
    • A. För att få beröm från andra.
    • B. För att skapa en bättre och mer hjälpsam miljö.
    • C. För att alltid vara den bästa.
    • D. För att andra ska bli snälla tillbaka.

Resonerande frågor

  1. Beskriv vad respekt innebär för dig och ge ett exempel från ditt liv som illustrerar detta.
    Syftet är att få eleven att tänka på egna erfarenheter och formulera sina känslor och tankar kring respekt.
  2. Reflektera över hur du skulle hantera en situation där du ser någon bli mobbad.
    Denna fråga uppmanar eleverna att tänka kritiskt och empatiskt kring svåra situationer.
  3. Diskutera skillnaden mellan respekt och vänlighet.
    Här får eleverna möjlighet att djupdyka i begreppens nyanser och visa djup förståelse.
  4. Berätta om en person som du ser som ett föredöme inom respekt och medmänsklighet och varför.
    Genom att beskriva en förebild kan eleven visa på inspiration och samtidigt reflektera över viktiga värderingar.
  5. Hur kan vi som klass arbeta tillsammans för att skapa en mer respektfull miljö?
    Denna fråga uppmanar till gemensamt ansvar och problemlösning, vilket uppmuntrar till ansvarstagande.
  6. På vilket sätt kan media påverka vår syn på respekt och medmänsklighet?
    Eleverna uppmanas att tänka kritiskt på mediepåverkan och hur den kan forma attityder.
  7. Diskutera varför det är viktigt att sätta sig in i andras perspektiv.
    Frågan syftar till att fördjupa elevernas förståelse för empati och viktigheten av olika synsätt.
  8. Hur kan vi stödja varandra i att bli mer respektfulla?
    Syftet är att få eleverna att tänka på gemenskap och stöd i sin utveckling som medmänniskor.

Bedömning

Provet kan bedömas med ett maximum av 40 poäng. Faktafrågorna ger maximalt 30 poäng (2 poäng per fråga) och de resonerande frågorna ger upp till 10 poäng (2,5 poäng per fråga).

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng varav minst 3 poäng från resonerande frågor, och för betyg A krävs 18 poäng varav minst 5 poäng från resonerande frågor.


Modern Tillbaka-knapp