Provkonstruktion
Årskurs: 4
Ämne: Geografi
Tema: Sverige
Syfte
Provets syfte är att bedöma elevernas förståelse av Sveriges geografi, inklusive naturresurser, kulturlandskap och människans påverkan på dessa.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionsinnehållet bygger på centrala aspekter av geografi för åk 4, där eleven kommer att lära sig om utmärkande drag för svenskt natur- och kulturlandskap, inklusive namn och läge på geografiska objekt i Sverige som sjöar, floder, berg och städer. Fokus kommer också att ligga på hur människors verksamheter påverkar dessa landskap och hur resurser används i regionen.
Kunskapskrav
Eleven ska visa grundläggande kunskaper om geografiska förhållanden och processer i Sverige, kunna beskriva lägen på och storleksrelationer mellan olika geografiska objekt samt föra resonemang om hur naturens processer och människors verksamheter formar och förändrar landskapet.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken är Sveriges största sjö?
A) Storsjö
B) **Vänern**
C) Vättern
D) Mälaren
2. Vad heter Sveriges högsta berg?
A) **Kebnekaise**
B) Åreskutan
C) Kungsleden
D) Fulufjället
3. Vilken av följande är en svensk naturresurs?
A) **Skog**
B) Sten
C) Kol
D) Olja
4. Vilket av dessa städer ligger vid kusten?
A) Uppsala
B) **Göteborg**
C) Östersund
D) Falun
5. Vad är en typisk svensk maträtt?
A) Spaghetti
B) **Köttbullar**
C) Sushi
D) Tacos
6. Vilken älv är längsta i Sverige?
A) **Göta älv**
B) Lule älv
C) Dalälven
D) Umeälven
7. Vilket landskap ligger i södra Sverige?
A) Norrbotten
B) **Skåne**
C) Dalarna
D) Värmland
8. Vad kallas den typ av skog som mestadels finns i Sverige?
A) Regnskog
B) **Barrskog**
C) Lövskog
D) Tundra
9. Vilket av följande påståenden är sant?
A) Sveriges yta är större än Norges
B) **Sverige gränsar till Norge och Finland**
C) Sverige har fler invånare än Danmark
D) Sverige har ingen kustlinje
10. Vilken typ av klimat har Sverige?
A) Tropiskt
B) **Tempererat**
C) Öken
D) Arktiskt
11. I vilket av följande område är Stockholm beläget?
A) **Svenska höglandet**
B) Norrland
C) Västerbotten
D) Skåne
12. Vilken är den största staden i Sverige?
A) Malmö
B) Uppsala
C) **Stockholm**
D) Göteborg
13. Vad kallas de berg som finns i Sveriges norra delar?
A) Köpingsfjällen
B) **Fjäll**
C) Ölandsfjällen
D) Skånefjällen
14. Vilken av följande sjöar ligger i Mälardalen?
A) Hjälmaren
B) **Mälaren**
C) Storsjö
D) Vättern
15. Vilken typ av vegetation dominerar i södra Sverige?
A) Tundra
B) **Lövskog**
C) Barrskog
D) Gräsängar
Resonerande frågor
1. Diskutera hur Sveriges jordbruk påverkar landskapet.
Syftet är att eleverna ska kunna resonera kring människans påverkan på geografi.
2. Hur kan vi använda Sveriges naturresurser på ett hållbart sätt?
Denna fråga uppmanar till djupare reflektion över hur resurser påverkar miljön.
3. Varför är det viktigt att skydda Sveriges sjöar och vattendrag?
Eleverna ges möjlighet att visa sina kunskaper om miljövård och vattenbruk.
4. Beskriv hur klimatet i Sverige påverkar kulturen.
Genom att diskutera detta, visar eleverna sin förståelse för sambandet mellan geografi och kultur.
5. Vilka konsekvenser kan avskogning ha på Sveriges miljö?
Frågan syftar till att fördjupa förståelsen för natur och miljö i relation till mänsklig påverkan.
6. Hur kan kunskap om geografi bidra till en hållbar framtid?
Detta ger eleverna chansen att tänka kreativt kring lösningar på miljöproblem.
7. Vilken roll spelar geografi i Sveriges historia?
Här kan eleverna knyta an till verkliga händelser och dess påverkan av geografiska aspekter.
8. Diskutera hur trafiksystemet påverkar människors liv i Sverige.
Eleverna ges möjlighet att resonera kring transport, tillgänglighet och sociala faktorer.
Bedömning
Faktafrågorna ger högst 15 poäng och de resonerande frågorna ger högst 8 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng,
för betyg C krävs minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg A krävs minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).