Lektionsplanering i Samhällskunskap
Årskurs: 9
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Ekonomisk politik – Finanspolitik, penningpolitik och statens budget.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll berör begreppen finanspolitik och penningpolitik, hur dessa används för att påverka ekonomin, samt hur statens budget upprättas och vad den innehåller. Eleverna kommer att få en insikt i hur ekonomisk politik påverkar samhället och medborgarna.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna redogöra för och förklara skillnaderna mellan finanspolitik och penningpolitik, analysera hur dessa verktyg används för att styra ekonomin, samt beskriva hur statens budget påverkar samhällsekonomin.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till ekonomisk politik (10 min)
- Förklara vad ekonomisk politik innebär och dess betydelse för ett lands ekonomi.
- Diskutera skillnaderna mellan finanspolitik och penningpolitik.
- Presentera centrala begrepp relaterade till ekonomisk politik.
Finanspolitik (15 min)
- Redogör för vad finanspolitik är och hur regeringen använder skatter och offentliga utgifter för att påverka ekonomin.
- Diskutera syftena med finanspolitik, såsom att stimulera ekonomisk tillväxt eller motverka arbetslöshet.
- Ge exempel på vilka åtgärder som kan vidtas genom finanspolitiken, som budgetunderskott eller överskott.
Penningpolitik (10 min)
- Förklara vad penningpolitik är och hur Sveriges riksbank agerar för att styra räntor och penningmängd.
- Diskutera syftet med penningpolitik, inklusive att hålla inflationen under kontroll.
- Ge exempel på hur förändringar i räntor påverkar hushållens ekonomi och företagande.
Statens budget (10 min)
- Redogör för hur statens budget upprättas och dess olika komponenter.
- Diskutera vikten av budgetdisciplin och hur budgeten speglar statens prioriteringar.
- Ge exempel på hur budgeten kan påverka medborgarnas liv (t.ex. skolor, vård och infrastruktur).
Diskussion om ekonomisk politikens betydelse (5 min)
- Låt eleverna diskutera hur ekonomisk politik påverkar deras liv och framtid.
- Ställ frågor om hur de ser på finanspolitik och penningpolitik i relation till aktuella samhällsfrågor.
- Sammanfatta lektionen genom att förstärka vikten av ekonomisk policy i Sveriges samhällsutveckling.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och ska skapa en budget för en fiktiv stad. De ska bestämma hur mycket pengar som ska sättas av till olika områden som skola, sjukvård, infrastruktur och kultur. Grupperna ska sedan presentera sina budgetar för klassen och diskutera sina prioriteringar.