“`
Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Biologi
Tema: Skelett och muskler
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om skelettets och musklernas struktur, funktion och samverkan i rörelse. Eleverna ska genom provet få möjlighet att visa sina kunskaper både faktamässigt och genom resonemang.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
”Eleverna ska kunna beskriva skelettets uppbyggnad och funktion samt förklara hur musklerna fungerar och hur de samverkar med skelettet.”
Kunskapskrav
”Eleverna ska kunna beskriva skelettets uppbyggnad och funktion.”
”Förklara hur musklerna fungerar.”
”Förklara hur skelett och muskler samverkar för att möjliggöra rörelse.”
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande funktioner har skelettet?
A) Reglera hormonnivåer
B) Skydda vitala organ
C) Pumpa blod
D) Öka kroppstemperatur
Rätt svar: B
2. Hur många ben har en vuxen människa?
A) 198
B) 206
C) 212
D) 220
Rätt svar: B
3. Vilken typ av muskel är skelettmuskler?
A) Ofrivilliga
B) Hjärtmuskler
C) Viljestyrda
D) Glatta
Rätt svar: C
4. Vad kallas muskler som arbetar emot varandra?
A) Synergister
B) Komplementära
C) Antagonister
D) Associativa
Rätt svar: C
5. Vilken av följande ben är en del av axialskelettet?
A) Lårbenet
B) Revbenen
C) Armbågsbenet
D) Råbenet
Rätt svar: B
6. Vilket av följande ben är en del av extremitetsskelettet?
A) Skallen
B) Ryggraden
C) Bäckenet
D) Nyckelbenet
Rätt svar: D
7. Vad händer med musklerna vid en kontraktion?
A) De sträcker sig
B) De förkortas
C) De mjuknar
D) De stelnar
Rätt svar: B
8. Vilken muskel ansvarar huvudsakligen för att böja armen?
A) Triceps
B) Quadraticeps
C) Biceps
D) Deltoides
Rätt svar: C
9. Vad skyddar revbenen?
A) Hjärnan
B) Hjärtat och lungorna
C) Magen
D) Levern
Rätt svar: B
10. Vad är kompakta ben?
A) Lätta och håliga
B) Tjocka och hårda
C) Mjuka och flexibla
D) Korta och svaga
Rätt svar: B
11. Hur kan träning påverka skelettet?
A) Minskar flexibiliteten
B) Försvagar benen
C) Ökar bentätheten
D) Ingen effekt
Rätt svar: C
12. Vilken av följande typer av muskel är icke-viljestyrd?
A) Skelettmuskel
B) Hjärtmuskel
C) Både A och B
D) Ingen av dem
Rätt svar: B
13. Vilken del av skelettet skyddar ryggraden?
A) Kraniet
B) Revbenen
C) Bäckenet
D) Skulderbladet
Rätt svar: A
14. Vad gör uppvärmning innan träning?
A) Försämrar prestationen
B) Förbereder musklerna
C) Gör musklerna hårdare
D) Inga fördelar
Rätt svar: B
15. Vad är en synergist?
A) En muskel som gör motsatt rörelse
B) En muskel som arbetar tillsammans med en annan
C) En muskel som inte arbetar
D) En muskel som alltid är stram
Rätt svar: B
Resonerande frågor
1. Beskriv hur skelettets uppbyggnad stödjer dess funktioner.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa djup förståelse för sambandet mellan struktur och funktion.
2. Förklara skillnaden mellan de tre typerna av muskler och ge exempel på deras funktioner.
Frågan möjliggör för eleverna att analysera och jämföra olika muskeltyper.
3. Resonera kring hur muskler och skelett samverkar i en specifik rörelse, exempelvis vid att lyfta en vikt.
Elever framför sin förmåga att integrera kunskap om både skelett och muskler i en konkret situation.
4. Diskutera hur träning påverkar skelettets och musklernas hälsa och styrka.
En möjlighet för elever att reflektera över livsstilsfaktorer och deras effekter.
5. Vad är vikten av att förstå hur skelett och muskler arbetar tillsammans?
Syftet är att uppmuntra elever att tänka kritiskt kring kroppens rörelsekorrelation.
6. Hur kan en dålig hållning påverka skelettets hälsa över tid?
Frågan ger möjlighet att diskutera långsiktiga effekter av livsstilsval.
7. Resonera kring hur uppvärmning och stretching kan bidra till att förebygga skador.
Eleverna kan visa på sina kunskaper om skadepreventiva metoder.
8. Vilka etiska aspekter bör beaktas vid träning och muskeltillväxt?
En möjlighet för elever att reflektera över etik och ansvar i träning.
Bedömning
Provet består av 15 faktafrågor värda 1 poäng var, samt 8 resonerande frågor värda 3 poäng var. Totalt kan 39 poäng uppnås.
För betyget E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`