“`html
Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Biologi
Tema: Fortplantning och pubertet
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om fortplantningsorganens uppbyggnad och funktion, samt de biologiska och känslomässiga förändringar som sker under puberteten.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Människans fortplantningsorgan, den biologiska processen av fortplantning samt de förändringar som sker under puberteten.”
Kunskapskrav
Provets fokus ligger på att eleverna ska kunna beskriva fortplantningsorganens uppbyggnad och funktion samt redogöra för de förändringar som sker under puberteten och deras betydelse.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande organ är en del av det manliga fortplantningssystemet?
A) Äggstock
B) Livmoder
C) Testikel
D) Prostatakörtel
2. Vad händer under puberteten?
A) Fysiska, hormonella och känslomässiga förändringar sker
B) Kroppen växer inte alls
C) Endast hormonella förändringar sker
D) Ingen förändring sker
3. Vad är befruktning?
A) När menstruationen börjar
B) När en spermie förenas med ett ägg
C) När en zygot delar sig
D) När en kvinna föder
4. Vilken är en vanlig sexuell sjukdom?
A) Diabetes
B) Influensan
C) Klamydia
D) Astma
5. Vad bör man göra för att skydda sig mot sexuellt överförbara sjukdomar?
A) Inte ha sex
B) Använda skydd
C) Använda kondom
D) Prata om det med en vän
6. När börjar puberteten vanligtvis?
A) I vuxen ålder
B) Vid födseln
C) Mellan 10 och 14 år
D) Efter 18 år
7. Vilken funktion har äggstockarna?
A) Producerar spermier
B) Producerar ägg och hormoner
C) Hjälper vid befruktning
D) Kvarierta känslor
8. Vad är en zygot?
A) En spermie
B) Befruktat ägg
C) En spermiecell
D) Ett embryo
9. Vad är menstruation?
A) Produktion av spermier
B) Utsöndring av livmoderslemhinna
C) Fasen innan puberteten
D) En sjukdom
10. Vilken aspekt är viktig att diskutera angående sexuell hälsa?
A) Att hålla allt hemligt
B) Användning av skydd och samtycke
C) Att inte prata om det
D) Att ha flera partners
11. Hur påverkar puberteten social interaktion?
A) Den kan skapa ökade känslor och osäkerhet
B) Ingen påverkan alls
C) Förbättrar alltid sociala relationer
D) Gör att man drar sig tillbaka
12. Vad är en preventivmetod?
A) Ett sätt att förhindra graviditet
B) Ett sätt att bli gravid
C) En typ av hormon
D) En sjukdom
13. Vilken av följande påståenden är korrekt?
A) Puberteten varar i några dagar
B) Puberteten varar i flera år
C) Puberteten börjar alltid vid 12 års ålder
D) Puberteten påverkar bara tjejer
14. Vad kan bidra till en positiv självbild under puberteten?
A) Negativa kommentarer
B) Stöd från vänner och familj
C) Press i skolan
D) Brist på självförtroende
15. Vad är viktigt att veta om SOS (sexuellt överförbara sjukdomar)?
A) De är förebyggbara med rätt skydd
B) De är inte farliga
C) De kan inte behandlas
D) De drabbar bara vissa människor
Resonerande frågor
1. Beskriv hur puberteten kan påverka individens identitet.
Syftet är att förstå den psykosociala påverkan puberteten har på identiteten.
2. Reflektera över hur olika kulturer kan se på puberteten och fortplantning.
Eleven ges möjlighet att visa kunskap kring kulturella skillnader och deras påverkan.
3. Diskutera vikten av sexualundervisning i skolan.
Frågan öppnar för en djupgående analys av utbildningens betydelse.
4. Hur kan man som individ ta ansvar för sin egen sexuella hälsa?
Detta uppmuntrar till reflektion kring personligt ansvar och medvetenhet.
5. Hur kan man diskutera känslomässiga förändringar under puberteten med vänner?
Syftet är att undersöka kommunikationens betydelse i sociala relationer.
6. Vad innebär det att ha respekt för andra när det kommer till sexualitet?
Detta ger elever möjlighet att resonera kring etik och samtycke.
7. På vilket sätt kan pojkar och tjejer uppleva puberteten olika?
Syftet är att belysa de könsspecifika aspekterna av puberteten.
8. Vilka är de potentiella långsiktiga effekterna av oansvarigt beteende under puberteten?
Frågan syftar till att locka till djupare reflektioner om konsekvenserna av val.
Bedömning
Provet kan bedömas med en totalsumma av 30 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng vardera, medan varje resonerande fråga ger 2 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (därav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (därav minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`