Provkonstruktion
Årskurs
9
Ämne
Biologi
Tema
Bioteknik
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för bioteknikens grunder, dess tillämpningar samt de etiska och miljömässiga frågorna kopplade till bioteknik. Provets utformning möjliggör en djupare reflektion och analysering av ämnet.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
”Lektionens centrala innehåll syftar till att ge eleverna en förståelse för bioteknikens grunder, dess tillämpningar och betydelse i dagens samhälle. Fokus ligger på genteknik, inklusive CRISPR-teknologin och genetiskt modifierade organismer (GMO), samt de etiska och miljömässiga frågorna kring dessa tekniker.”
Kunskapskrav
”Eleverna ska kunna beskriva vad bioteknik är, ge exempel på dess tillämpningar och diskutera fördelar och nackdelar med bioteknik, inklusive de etiska aspekterna.”
Prov
Faktafrågor
1. Vad är bioteknik?
A) En teknik för att förbättra datorer
B) Tekniker som använder biologiska system eller organismer för att utveckla eller skapa produkter och teknologier
C) En metod för att förutspå vädret
D) En teknik för att laga mat
2. Vad innebär genteknik?
A) Teknologier för att skapa konstverk
B) Tekniker som används för att förändra en organisms DNA för att förbättra eller ändra dess egenskaper
C) En metod för att skapa energi
D) En typ av matematik
3. Vad är en GMO?
A) En maträtt
B) En genetiskt modifierad organism
C) En typ av medicin
D) En teknologi för rening av vatten
4. Vad innebär CRISPR?
A) En typ av djur
B) En metod för att förvara mat
C) En teknik för att förbättra väderprognoser
D) En genredigeringsteknik för att ändra DNA i organismer
5. Vilken av följande är en fördel med genetiskt modifierade grödor?
A) De är alltid billigare
B) De kräver inga resurser
C) De kan öka avkastningen och motståndskraften mot sjukdomar
D) De är alltid ekologiska
6. Vilka etiska frågor kan uppstå kring användningen av bioteknik?
A) Risker för miljön, effekter på hälsa, och frågor om ägande av genetiska modifikationer
B) Ingen påverkan alls
C) Bara ekonomiska frågor
D) Ingen etisk aspekt
7. Vad kan CRISPR användas till?
A) Behandling av genetiska sjukdomar
B) Bara för djur
C) Enbart för växtförbättring
D) Inga specifika syften
8. Vad är ett exempel på en GMO?
A) Vanlig majs
B) Bt-majs, som är motståndskraftigt mot vissa skadedjur
C) Tomater utan smak
D) Bara djur anpassade för forskning
9. Hur kan bioteknik bidra till att lösa livsmedelsbrist?
A) Genom att bara öka befolkningen
B) Genom att skapa fler städer
C) Genom att utveckla mer motståndskraftiga och högavkastande växter
D) Genom att minska efterfrågan
10. Vad är en risk med GMO?
A) De är olagliga överallt
B) De är alltid dyrare
C) Potentiell miljöpåverkan och effekter på hälsa
D) De ger alltid högre avkastning
11. Vad är en tillämpning av genteknik inom medicin?
A) Att skapa bilar
B) Att byta ut alla mediciner
C) Behandling av genetiska sjukdomar
D) Ingen användning i medicin
12. Vilka faktorer ska beaktas när man diskuterar etiska frågor kring bioteknik?
A) Endast priset
B) Ingen faktor alls
C) Risker mot människan och miljön, samt äganderätt
D) Endast tekniska aspekter
13. Vilken typ av organism kan bli en GMO?
A) Endast växter
B) Växter, djur och mikroorganismer
C) Endast djur
D) Ingen organism kan bli GMO
14. Vad är viktigt att fatta beslut kring användning av bioteknik?
A) Endast forskning
B) Enbart kostnader
C) Fördelar och nackdelar av teknologin
D) Informerade beslut baserat på forskning och etik
15. Vad handlar debatten om GMO mest om?
A) Deras smak
B) Fördelar och risker för hälsa och miljö
C) Priser på grödor
D) Deras utseende
Resonerande frågor
1. Diskutera fördelarna och nackdelarna med GMO i jordbruket.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa en nyanserad förståelse av komplexiteten i GMO-debatten.
2. Vilka etiska aspekter bör beaktas vid utveckling av bioteknik?
Frågan öppnar upp för en djupare reflektion över de etiska dilemman som är kopplade till bioteknik.
3. Hur kan CRISPR förändra framtiden för medicinsk behandling?
Eleverna kan visa sin analytiska förmåga att tänka framåt och resonera kring framtidens medicin.
4. Diskutera hur bioteknik kan bidra till att lösa globala utmaningar, såsom hungersnöd.
Eleverna får möjlighet att knyta samman teori och praktisk tillämpning av bioteknik.
5. Hur bedömer du riskerna med användning av genteknik i livsmedelsproduktion?
Detta ger eleverna chans att betona kritiskt tänkande när det gäller teknologi och livsmedelssäkerhet.
6. Hur ser du på balansen mellan teknologisk utveckling och etiska överväganden inom bioteknik?
Frågan syftar till att lyfta fram elevernas förmåga att resonera kring komplexa samhällsfrågor.
7. Vad anser du att allmänheten bör veta om bioteknik och GMO?
Eleverna får möjlighet att relatera kunskap till samhällets bredare förståelse och bild.
8. Diskutera någon aktuell debatt kring bioteknik och dess påverkan på samhället.
Denna fråga uppmuntrar till kritisk diskussion och reflektion kring aktuella ämnen i bioteknik.
Bedömning
Faktafrågor ger sammanlagt 15 poäng, varav varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor ger 3 poäng vardera.
För betyg E krävs totalt 8 poäng, för C krävs 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).