Lektion. Åk. 3. Svenska – Barnlitteratur och författare

Lektionsplanering

Årskurs: 3

Ämne: Svenska

Tema: Barnlitteratur och författare

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionsplaneringen syftar till att täcka centrala innehållsområden såsom:

  • Skönlitteratur för barn från olika tider och delar av världen, inklusive sånger, muntligt berättande, bilderböcker, kapitelböcker, lyrik och sagor.
  • Berättande texters budskap och uppbyggnad, samt hur en berättande text kan organiseras med inledning, händelseförlopp och avslutning samt personbeskrivningar.
  • Kännedom om några betydelsefulla barnboksförfattare och illustratörer.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna återge delar av innehållet i olika texter samt resonera om budskap i texterna och jämföra med egna erfarenheter.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till barnlitteratur (10 min)

  • Berätta om vad barnlitteratur är.
  • Visa exempel på olika typer av barnlitteratur.
  • Diskutera vad som kännetecknar en bra berättelse för barn.

Genomgång av författare (10 min)

  • Presentera några kända barnboksförfattare såsom Astrid Lindgren och Selma Lagerlöf.
  • Berätta om deras mest kända verk.
  • Diskutera hur deras böcker har påverkat barnlitteraturen.

Läsning av en text (15 min)

  • Välj en kort berättelse eller utdrag från en barnbok.
  • Läs texten högt för klassen.
  • Ställ frågor kring innehållet och budskapet i texten efter läsningen.

Sammanfattning och reflektion (15 min)

  • Diskutera som grupp vad de har lärt sig om barnlitteratur.
  • Be eleverna att dela med sig av sina egna favoritböcker och författare.
  • Sammanfatta vad som gör en bok till en klassiker.

Aktivitet

Eleverna kommer att skapa en egen mini-bok. Varje elev får material för att illustrera och skriva en kort berättelse. De kan inspireras av de böcker och författare de har lärt sig om under lektionen. Eleverna kommer att få skapa försättsblad, rita bilder och skriva en enkel handling. När böckerna är klara får några av dem presentera sina böcker för klassen. Denna aktivitet främjar kreativitet och ger dem möjlighet att använda det de lärt sig.

Exit-ticket

  • Nämn en känd barnboksförfattare. (Ex. Astrid Lindgren)
  • Vad är en viktig del av en berättelse? (Inledning, händelseförlopp, avslutning)
  • Ge ett exempel på en typ av barnlitteratur. (Bilderbok, saga)
  • Vilken känsla ger berättelsen dig? (Ex. Glädje, sorg)
  • Vad är en favoritbok du har läst? (Svara med egen favoritbok)

Hemuppgift

Eleverna ska välja en barnbok de gillar och skriva en kort bokrecension. I recensionen ska de inkludera:

  • Vad boken handlar om.
  • Vilka karaktärer som finns.
  • Vad de gillade eller inte gillade med boken.

Denna hemuppgift kan även fungera som en komplettering för de som missat lektionen.

Citat

“Vi lär oss av att läsa; vi utvidgar våra tankar och våra liv.” – Joan Didion

Detta citat betonar vikten av litteratur och hur böcker kan forma vår förståelse av världen, vilket är centralt i barnlitteraturens roll för unga läsare.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: “Bokillustrationer”. Den föreslagna lektionen syftar till att förstå hur bilder kompletterar berättelser och utforska betydelsen av illustrationer i barnböcker.


Modern Tillbaka-knapp