En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Hälsopedagogik – Tillämpning av salutogent perspektiv

Lektionsplanering – Gruppaktiviteter

Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Hälsopedagogik
Tema: Tillämpning av salutogent perspektiv

Gruppscenarier
Fall 1: Utveckling av ett hälsofrämjande program för gymnasieelever

Bakgrund: Skolan har noterat en ökning av stressrelaterade besvär bland elever. Det har genomförts en enkät som tydligt visar att många elever känner sig pressade av sina studier och har svårt att finna tid för avkoppling och sociala aktiviteter.
Uppgift: Ni är en grupp av hälsopedagoger som ska utveckla ett program för att främja psykisk hälsa och välbefinnande på skolan.
– Vad skulle ni inkludera i programmet för att stödja elevernas hälsa?
– Vilka aktiviteter kan kopplas till det salutogena perspektivet (fokus på resurser och styrkor)?
– Hur skulle ni arbeta för att involvera eleverna i programmet och göra dem delaktiga i sin egen hälsa?

Fall 2: Skapa en stödfunktion för nyanlända elever

Bakgrund: Skolan har fått en grupp nyanlända elever som har svårt att anpassa sig till den svenska skolan och kulturen. Många av dem känner sig ensamma och har svårt att få kontakt med sina klasskamrater.
Uppgift: Som hälsopedagoger ska ni utveckla en stödfunktion för att öka välbefinnandet och integreringen av dessa nyanlända elever.
– Vilka resurser och aktiviteter kan ni erbjuda för att stödja deras hälsa och inkludering?
– Hur kan ni arbeta med att skapa en kultur av gemenskap och stöd bland alla elever?
– Vilka metoder kan ni använda för att mäta och utvärdera programmens effektivitet?

Genomförande

– Låt grupperna diskutera sina uppgifter och förbereda kort presentationer av sina förslag.
– Efter diskussionerna kan varje grupp presentera sina idéer, följt av en gemensam reflektion där andra grupper får ge feedback och ställa frågor.


×