Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Fysik

Tema: Newtons tre lagar

Syfte

Syftet med provet är att eleven ska kunna visa sin förståelse och tillämpning av Newtons tre lagar samt deras betydelse i praktiska situationer. Provets utformning syftar till att utvärdera elevernas kunskaper både genom faktakunskap och förmåga att resonera kring fysikaliska fenomen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i fysik ska behandla krafter, rörelser och rörelseförändringar samt hur kunskaper om detta kan användas i praktiska situationer. Detta inkluderar att undersöka och förklara Newtons tre lagar, där eleverna får en förståelse för hur dessa lagar fungerar i vardagen och kan tillämpas i olika sammanhang.

Kunskapskrav

Eleven kan med viss användning av begreppen och förklaringsmodellerna beskriva och förklara fysikaliska fenomen i naturen och samhället, inklusive situationer som relaterar till Newtons lagar.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken av följande beskriver Newtons första lag?
    A) En kropp kommer att förbli i sitt tillstånd av vila eller rörelse om inget yttre kraft verkar på den.
    B) För varje kraft finns en lika stor men motsatt riktad kraft.
    C) Kraft är lika med massa multiplicerat med acceleration.
    D) Objekt som rör sig bibehåller sin hastighet om ingen kraft påverkar dem.
    Rätt svar: A
  2. Vad beskriver Newtons andra lag?
    A) En kropp i rörelse stannar i rörelse.
    B) För varje aktion finns en lika stor reaktion.
    C) Kraft är lika med massa multiplicerat med acceleration.
    D) En kropp förblir i sitt tillstånd om ingen kraft verkar.
    Rätt svar: C
  3. Vad innebär Newtons tredje lag?
    A) För varje åtgärd finns en lika stor och motsatt reaktion.
    B) Enlighet med förklaringsmodellerna.
    C) En kropp förblir i sitt tillstånd av rörelse.
    D) Kraften är proportionell mot massan.
    Rätt svar: A
  4. Vilken enhet används för att mäta kraft?
    A) Joule
    B) Newton
    C) Pascal
    D) Watt
    Rätt svar: B
  5. Hur påverkar friktion rörelse?
    A) Det ökar hastigheten.
    B) Det minskar hastigheten.
    C) Det påverkar inte rörelsen.
    D) Det ändrar riktningen.
    Rätt svar: B
  6. En bil som accelererar beror på:
    A) Mängden kraft som appliceras.
    B) Antalet passagerare.
    C) Väderförhållandena.
    D) Vägens lutning.
    Rätt svar: A
  7. Vid vilken situation tillämpas Newtons tredje lag?
    A) När man sparkar en boll.
    B) När ett objekt faller.
    C) När en bil accelererar på en väg.
    D) När ett föremål rör sig i cirkel.
    Rätt svar: A
  8. Vad bevakar Newtons lagar i allmänhet?
    A) Rörelse och stillastående.
    B) Endast objekts riktningar.
    C) Temperaturförändringar.
    D) Energiförbrukning.
    Rätt svar: A
  9. Vad brukar Newtons första lag också kallas?
    A) Tröghetslagen
    B) Kraftlagen
    C) Accelerationslagen
    D) Rörelsens lag
    Rätt svar: A
  10. Vad händer med ett objekt i vila enligt Newtons första lag?
    A) Det börjar röra sig.
    B) Det förblir i vila om ingen kraft appliceras.
    C) Det ökar hastigheten.
    D) Det faller.
    Rätt svar: B
  11. Enligt Newtons andra lag, vad händer om man ökar massan av ett objekt?
    A) Accelerationen ökar.
    B) Accelerationen minskar om kraften är konstant.
    C) Det påverkar inte rörelsen.
    D) Objektet rör sig snabbare.
    Rätt svar: B
  12. Vilket av följande beskriver ett exempel på Newtons andra lag?
    A) När en katt hoppar ner från en bänk.
    B) När en bil svänger i en kurva.
    C) När en spelare skjuter en fotboll.
    D) När en ankar faller i vattnet.
    Rätt svar: C
  13. Vad kallas den kraft som motverkar rörelse mellan ytor?
    A) Tyngdkraft
    B) Friktion
    C) Dragkraft
    D) Acceleration
    Rätt svar: B
  14. Om en kraft på 10 N appliceras på en bil med massan 2 kg, vilken acceleration kommer bilen att få enligt Newtons andra lag?
    A) 2 m/s²
    B) 5 m/s²
    C) 10 m/s²
    D) 20 m/s²
    Rätt svar: B
  15. En kvinna står stilla på en våg. Vad visar vågen?
    A) Ingenting
    B) Hennes aktiva högsta tyngdpunkt
    C) Hennes vikt
    D) Kraften av friktion
    Rätt svar: C

Resonerande frågor

  1. Hur kan du använda Newtons första lag för att förklara kroppens rörelse i ett bilfärd?
    Syftet är att förstå hur tröghet påverkar rörelsen i en bil.
  2. Ge ett exempel från din vardag där du ser Newtons andra lag tillämpas.
    Frågan syftar till att koppla teori med verklig erfarenhet.
  3. Beskriv en situation där Newtons tredje lag illustreras och diskutera kraftens påverkan.
    Eleverna ges möjlighet att koppla teorin till praktiska exempel.
  4. Varför är friktion viktigt att beakta vid användning av Newtons lagar?
    Detta syftar till att betona friktionens roll i rörelse.
  5. Hur kan man experimentera med Newtons lagar för att få djupare förståelse?
    Syftet är att stimulera kritiskt tänkande och praktisk tillämpning.
  6. Ge tre exempel där Newtons lagar är applicerade i sport.
    Eleverna får chansen att relatera fysik till aktiviteter de är intresserade av.
  7. Vad skulle hända om Newtons lagar inte gjordes?
    Detta öppnar för diskussion om lagarnas betydelse och konsekvenserna av deras frånvaro.
  8. Hur kan Newtons lagar hjälpa dig att förstå olika typer av rörelse?
    Frågan syftar till att uppmuntra reflektion på rörelse i olika sammanhang.

Bedömning

Provet består av totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng per rätt svar och resonerande frågor ger 3 poäng för varje rätt svar. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).