Hemläxa
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Mobila applikationer
Tema: Användargränssnittsdesign för mobilapplikationer
Ordkollen
Här listas fem ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.
- Användargränssnitt (UI): Den del av en applikation som användaren interagerar med, inklusive knappar, ikoner och layout.
- Användarupplevelse (UX): Den totala känslan och upplevelsen en användare får av att använda en applikation, inklusive effektivitet och tillfredsställelse.
- Prototyp: En tidig version av en applikation som visar dess design och funktionalitet, oftast skapad för att testa idéer.
- Färgteori: Studiet av hur färger fungerar tillsammans och deras inverkan på känslor och användning i design.
- Typografi: Konsten att arrangera text på ett sätt som gör det läsbart och estetiskt tilltalande.
Instuderingsfrågor
- Vad är skillnaden mellan användargränssnitt (UI) och användarupplevelse (UX)?
- Vilka designprinciper anser du är mest centrala för att skapa en bra användarupplevelse?
- Ge exempel på hur färgteori kan påverka valet av design för en mobilapplikation.
- Vad betyder det att en design är “intuitiv”?
- Hur kan man samla in feedback från användare för att förbättra en applikation?
- Vilka verktyg kan användas för att skapa prototyper av mobilapplikationer?
- Hur kan förståelse för målgruppen påverka designvalen?
- Nämn några exempel på appar med dålig design och förklara vad som gör dem mindre användarvänliga.
- Diskutera vikten av konsistens i design – varför är det viktigt?
- Hur påverkar layouten användarens möjlighet att interagera med en applikation?
Skrivuppgift
Uppgift 1: Designanalys
Använd en mobilapplikation som du ofta använder och gör en analys av dess design. Beskriv hur användargränssnittet är utformat och hur det påverkar din användarupplevelse. Inkludera exempel på både positiva och negativa designaspekter.
Svarslängd: ca. 300 ord (En halv sida)
Uppgift 2: Prototypförslag
Skapa en prototyp för en ny mobilapplikation som löser ett specifikt problem. Beskriv ditt designval och varför du valt att utforma den på det specifika sättet. Inkludera layout och färgschema.
Svarslängd: ca. 400 ord (En sida)
Uppgift 3: Användartest
Genomför ett användartest av din prototyp med minst två personer. Samla in feedback i form av korta anteckningar och skriv en rapport om vad du lärde dig. Tänk på vilka förändringar du skulle göra baserat på användarnas åsikter.
Svarslängd: ca. 300 ord (En halv sida)