Lektionsplanering: Miljömässig och social hållbarhet inom handel
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Handel och hållbar utveckling
Tema: Miljömässig och social hållbarhet inom handel
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla miljömässig hållbarhet och social hållbarhet, samt hur dessa aspekter påverkar handelsverksamheter. Det handlar om att förstå hur företagets val inom produktion, distribution och konsumtion kan påverka både miljön och samhälle. Eleverna ska ges verktyg för att analysera och kritiskt värdera affärsmetoder och deras hållbarhetseffekter.
Kunskapskrav
Eleven beskriver utförligt och nyanserat innebörden av miljömässig och social hållbarhet och redogör för handelns roll i detta arbete. Vidare planerar och genomför eleven en kartläggning och analys av ett handelsföretags hållbarhetsarbete, samt ger välgrundade förslag på förbättringar.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till hållbarhet i handel (10 min)
- Definiera miljömässig och social hållbarhet samt deras betydelse för handel.
- Diskutera hur hållbarhet kan påverka ett företags varumärke och lönsamhet.
- Presentera exempel på företag som lyckats integrera hållbarhet i sin verksamhet.
- Ställ frågor för att engagera eleverna i diskussionen.
- Visa en kort video eller bildspel som belyser aktuella problem kring hållbarhet inom handel.
Uteffekt och livscykelanalys (15 min)
- Gå igenom vad livscykelanalys innebär och varför det är viktigt.
- Diskutera hur olika beslut i produktionen kan påverka miljön.
- Redogöra för olika faser av en produkts livscykel och relaterade miljöpåverkan.
- Ge exempel på hur företag kan minimera sin miljöpåverkan.
- Bjud in eleverna att dela sina tankar och erfarenheter.
Workshop: Hållbarhetsgranskning (15 min)
- Dela in eleverna i mindre grupper.
- Varje grupp väljer en produkt för att genomföra en snabb hållbarhetsanalys (t.ex. en klädesplagg, livsmedelsprodukt).
- Diskutera styrkor och svagheter i produktens hållbarhetsarbete.
- Be dem att föreslå förbättringar som företag kan implementera.
- Låt grupperna kort presentera sina analyser för klassen.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta de viktigaste punkterna från lektionen.
- Diskutera hur företag kan balansera mellan lönsamhet och hållbarhet.
- Ställ frågor som får eleverna att tänka efter hur de själva kan bidra till en mer hållbar framtid.
- Avsluta med en reflektion över betydelsen av medveten konsumtion.
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan företag effektivt förena hållbarhet och ekonomisk tillväxt? Vilka strategier kan vara avgörande?
- B. Vilka alternativa affärsmodeller tror ni skulle kunna stödja hållbar utveckling inom handeln?
- C. Hur viktig är konsumentens roll i att driva företag mot att bli mer hållbara, och hur kan de påverka detta i sin köphantering?
Aktivitet
Eleverna ska arrangeras i grupper för att skapa en “hållbar utvecklingsplan” för ett hypotetiskt företag. De ska identifiera potentiella negativa miljöpåverkningar i företagets verksamhet och skapa strategier för att motverka dessa. Planen ska innehålla både miljömässiga och sociala aspekter, samt hur den kan implementeras och utvärderas. Eleverna ska sedan presentera sina planer för klassen, vilket syftar till att ge dem praktisk erfarenhet och insikt i konceptet hållbarhet.