Lektionsplanering: Funktionsförmåga och funktionsnedsättning 1
Årskurs: Gymnasiet
Kurs: Funktionsförmåga och funktionsnedsättning 1
Tema: Funktionsnedsättningar och samhällsperspektiv
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Undervisningen ska behandla olika funktionsnedsättningar och deras påverkan på individens funktionsförmåga, livskvalitet och delaktighet i samhället. Eleverna ska läras om hur samhället kan befrämja delaktighet för personer med funktionsnedsättningar, samt undersöka lagar och riktlinjer som styr stödinsatser. Fokus ligger även på etiska och sociala aspekter kopplade till funktionsnedsättningar.
Kunskapskrav:
Eleven beskriver översiktligt olika funktionsnedsättningar och deras påverkan på individens funktionsförmåga. Vidare redogör eleven för aktuella riktlinjer, lagar och deras betydelse för personer med funktionsnedsättningar samt hur dessa kan påverka delaktighet och livskvalitet.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till funktionsnedsättningar (10 min)
- Definiera vad en funktionsnedsättning innebär och ge exempel på olika typer, såsom fysiska, sensoriska, intellektuella och psykiska.
- Diskutera hur funktionsnedsättningar kan påverka individens vardag.
- Använda exempel och fallstudier för att illustrera skillnader i funktionsförmåga.
- Ställ frågor om elevernas förkunskaper och synsätt på ämnet.
- Betona vikten av att förstå individens perspektiv och livssituation.
Samhällsperspektiv och lagstiftning (15 min)
- Presentera Sveriges lagar och riktlinjer kring funktionsnedsättningar, exempelvis LSS (Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade).
- Diskutera hur dessa lagar bidrar till individens rättighet till delaktighet och individuell anpassning.
- Analysera hur samhället hanterar och arbetar med tillgänglighetsfrågor.
- Ge exempel på offentlig och privat sektor i arbetet för att förbättra livskvaliteten för personer med funktionsnedsättning.
- Låt eleverna diskutera vad de tror saknas i dagens samhälle för att förbättra situationen för dessa grupper.
Aktivitet: Rollspel och fallstudie (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge varje grupp en fallstudie kopplad till funktionsnedsättningar (exempelvis en person med en specifik nedsättning).
- Grupperna ska diskutera och förbereda ett rollspel där de inte bara beskriver situationen, men även föreslår lösningar och insatser.
- Varje grupp presenterar sin fallstudie genom rollspel, vilket ger möjlighet att reflektera över de olika utmaningarna som funktionsnedsättning innebär.
- Läraren ger feedback och öppnar för diskussion efter varje presentation.
Diskussion om etiska aspekter (10 min)
- Diskutera med klassen hur medier och samhället ofta framställer funktionsnedsättningar och individer med dessa.
- Ställ frågor kring etik och hur vi kan arbeta för att motverka stigma och fördomar.
- Låt eleverna dela sina tankar och reflektioner om hur man kan öka förståelsen i samhället kring funktionsnedsättning.
Diskussionsfrågor
- A. Vilka är de mest frekventa utmaningarna för personer med funktionsnedsättningar i samhället, och hur kan dessa addressas?
- B. Hur påverkar lagar och riktlinjer individens livskvalitet och delaktighet? Ge exempel.