Lektion. Gy. Gerontologi och geriatrik – Psykosocial hälsa hos äldre

Lektionsplanering: Psykosocial hälsa hos äldre

Årskurs: Gymnasiet

Kurs: Gerontologi och geriatrik

Tema: Psykosocial hälsa hos äldre

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Undervisningen ska behandla psykosociala aspekter av åldrande och deras påverkan på äldre människors livssituation samt deras hälsa. Eleverna ska lära sig om hur social isolering, ensamhet och relationer påverkar äldres livskvalitet. Fokus ligger på metoder för att stödja och främja psykosocialt välbefinnande i äldreomsorgen.

Kunskapskrav:

Eleven beskriver översiktligt psykosociala faktorer som påverkar äldres hälsa och livskvalitet. Eleven redogör för relevanta insatser och hälsofrämjande metoder för att stödja psykosocialt välbefinnande hos äldre.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till psykosocial hälsa (10 min)

  • Definiera psykosocial hälsa och dess betydelse för äldre.
  • Diskutera hur sociala relationer och nätverk påverkar psykosocial hälsa.
  • Presentera faktorer som kan leda till social isolering och ensamhet bland äldre individer.
  • Ställ öppna frågor till eleverna om deras tankar kring hur samhället kan påverka äldres sociala liv.
  • Ge exempel på hur psykisk hälsa kopplas till fysisk hälsa hos äldre.

Effekter av ensamhet och social isolering (15 min)

  • Diskutera forskning om effekterna av ensamhet och social isolering på äldre.
  • Ge exempel på strategier som kan motverka ensamhet, såsom aktiviteter, sociala grupper och gemenskapsstöd.
  • Analysera exempel från verkligheten där social isolering påverkar livskvaliteten och hälsan hos äldre.
  • Låt eleverna diskutera hur dessa exempel kan mappa på teorier om psykosocial hälsa.
  • Fråga eleverna hur de tror att man kan arbeta för att motverka dessa negativa effekter.

Hälsofrämjande insatser (15 min)

  • Presentera olika hälsofrämjande insatser och program riktade mot äldre, exempelvis aktiviteter som stimulerar socialt deltagande.
  • Diskutera hur olika yrkesgrupper inom äldreomsorgen kan samarbeta för att skapa en inkluderande miljö.
  • Låt eleverna diskutera potentiella hälsofrämjande aktiviteter i grupper och kolla hur de kan implementeras.
  • Grupperna ska identifiera hinder för att genomföra dessa aktiviteter och föreslå lösningar.
  • Sammanfatta gruppernas insikter och diskutera dem tillsammans.

Avslutande reflektionsövning (10 min)

  • Låt eleverna reflektera över vad de lärt sig om psykosocial hälsa hos äldre och vilka åtgärder de skulle prioritera.
  • Ställ frågor som: “Hur kan vi bidra till ett mer inkluderande samhälle för äldre?”
  • Diskutera vikten av livskvalitet och delaktighet för äldre i dagens samhälle.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka är de mest effektiva sätten att stödja psykosocial hälsa hos äldre, och varför?
  • B. Hur kan samhället öka medvetenheten om effekterna av ensamhet bland äldre?
  • C. Vilken roll spelar traditioner och kultur i att stödja äldre i deras sociala liv?

Aktivitet

[Aktivitetsbeskrivning kommer här]

M.v.h. Isak Skogstad


Modern Tillbaka-knapp