Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Kurs: Grafiska arbetsflöden och analysmodeller
Tema: Kreativa arbetsflöden och designsprocessen
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för grafiska arbetsflöden och analysmodeller samt deras förmåga att tillämpa dessa i praktiska projekt. Eleverna ska visa sina kunskaper genom att svara på både faktafrågor och resonerande frågor.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla grunderna för grafiska arbetsflöden och olika analysmodeller som kan användas inom grafisk design. Fokus ligger på planering och produktion av grafiska material samt förståelse för hur olika verktyg och metoder kan användas effektivt för att nå projektmål. Eleverna ska också få insikt i designprocessens olika faser och vikten av feedback och utvärdering i den kreativa processen.
Kunnskapskrav
Eleven redogör för olika grafiska arbetsflöden och hur de påverkar den kreativa processen. Eleven kan analysera grafiska produktionsmetoder och utvärdera sin egen och andras arbetsprocesser, vilket innebär att skapa en reflekterande och kritisk förståelse av designpraktik.
Prov
Faktafrågor
- Vad är det första steget i ett grafiskt arbetsflöde?
A) Produktion
B) Konceptualisering
C) Research
D) Planering - Vilken analysmodell används ofta för att bedöma styrkor och svagheter?
A) PEST-analys
B) SWOT-analys
C) Designkritik
D) Femkraftsmodell - Vilket av följande steg kommer efter produktionen i ett arbetsflöde?
A) Utvärdering
B) Planering
C) Research
D) Feedback - Hur kan feedback påverka ett grafiskt arbetsflöde?
A) Det kan fördröja processen.
B) Det påverkar inte arbetsflödet.
C) Det kan ge nya insikter.
D) Det kan förbättra processen. - Vilken av följande är inte en del av den kreativa processen?
A) Planering
B) Ideation
C) Korrigering
D) Produktion - Vad står PEST för i PEST-analys?
A) Praktiska, Effektiva, Systematiska, Taktiska
B) Politiska, Ekonomiska, Sociala, Teknologiska
C) Personliga, Emotionella, Sociala, Tekniska
D) Problemlösande, Effektiva, Systematiska, Tekniker - Vilken fördel har en tydlig plan för ett grafiskt arbetsflöde?
A) Det kan leda till kreativ blockering.
B) Det ger struktur och riktning.
C) Det är tidskrävande.
D) Det är irrelevant. - Vad är syftet med designkritik?
A) Att förstöra andras arbete.
B) Att ge konstruktiv feedback för förbättring.
C) Att skapa konflikter.
D) Att uppmuntra originalitet. - Vilka komponenter ingår i ett grafiskt arbetsflöde?
A) Endast produktion.
B) Endast planering.
C) Flera steg inklusive planering, produktion och utvärdering.
D) Inga komponenter. - Vilken modell används för att analysera externa faktorer?
- Vad kan en kritisk analys leda till?
A) Stagnation i arbetsflödet.
B) Förbättringar i arbetsflödet.
C) Ökad förvirring.
D) Minskad kreativitet. - Vilket av följande är en del av feedback-processen?
A) Att ignorera kritik.
B) Att samla in synpunkter för att förbättra.
C) Att ge ogillande kommentarer.
D) Att fokusera på designens brister. - Vilken fas ska följas efter research?
A) Enkät
B) Konceptualisering
C) Utvärdering
D) Produktion - Vad betyder det att vara reflekterande i sin designprocess?
A) Att inte tänka alls.
B) Att överväga och utvärdera sina metoder och resultat.
C) Att vara passiv.
D) Att blinda följa trender. - Hur kan designprocessen förbättras?
A) Genom att undvika feedback.
B) Genom att ignorera analys.
C) Genom att använda verktyg och metoder effektivt.
D) Genom att arbeta ensam.
A) SWOT-analys
B) Kunjöllande modell
C) PEST-analys
D) Femkraftsmodell
Resonerande frågor
- Hur påverkar ett välstrukturerat arbetsflöde den kreativa processen?
Syftet är att få eleverna att reflektera över sambandet mellan struktur och kreativitet. - Beskriv hur du kan använda SWOT-analys i dina projekt.
Frågan syftar till att undersöka elevers förmåga att tillämpa analysmodeller praktiskt. - I vilket avseende kan feedback från kamrater förbättra ditt arbete?
Denna fråga uppmuntrar till diskussion och reflektion kring vikten av feedback. - Diskutera vikten av utvärdering i designprocessen.
Eleverna ska få möjlighet att framhäva värdet av utvärdering för att nå sina mål. - På vilket sätt kan en kritisk analys leda till bättre designs?
Frågan syftar till att få eleverna att tänka över den positiva inverkan av kritik. - Hur kan du tillämpa PEST-analys i marknadsföringsstrategier?
Denna fråga syftar till att utforska elevens förståelse av externa faktorer i design. - Vilka insikter kan du få av att arbeta med olika analysmodeller?
Eleverna ska få möjlighet att reflektera över bredden av verktyg och metoder. - Ge exempel på hur feedback förändrat dina tidigare projekt.
Frågan uppmuntrar personlig reflektion över den egna utvecklingen genom feedback.
Bedömning
Provets bedömning kommer att baseras på en total poäng om 20. Faktafrågor är värda 1 poäng var och resonerande frågor är värda 2 poäng var.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).