Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Grafisk produktion 1 – Förarbete inför grafisk produktion

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Kurs: Grafisk produktion 1

Tema: Förarbete inför grafisk produktion

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Undervisningen ska fokusera på förarbetet inför grafiska produktioner och betydelsen av att skapa förlagor som synopsis, skisser eller manus. Eleverna ska lära sig om olika aspekter av grafisk produktion inklusive textskrivning, fotografering, filmning, ljudupptagning och redigering. Fokuset görs på hur dessa moment samverkar för att åstadkomma en önskad visuell kommunikation i olika format.

Kunskapskrav:

Eleven redogör översiktligt för de olika stegen i en grafisk produktionsprocess och kan planera och genomföra en enkel grafisk produktion i samråd med handledare. Dessutom ska eleven kunna formulera idéer och skapa förlagor för ett grafiskt projekt.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till grafisk produktion (10 min)

  • Definiera vad grafisk produktion innebär och diskutera dess betydelse i dagens visuella samhälle.
  • Presentera de olika stegen i en grafisk produktion; förarbete, produktion och efterarbete.
  • Ställ frågor till eleverna om deras tidigare erfarenheter av grafisk produktion och eventuella projekt.
  • Illustrera med exempel på projekt som lyckats genom noggrant förarbete.

Det viktiga förarbetet (15 min)

  • Diskutera vikten av förarbetet i grafisk produktion och hur detta kan påverka det slutliga resultatet.
  • Introducera olika typer av förlagor, inklusive synopsis, skisser och moodboards.
  • Visa konkreta exempel på förlagor och diskutera vad som kännetecknar ett bra förarbete.
  • Ge eleverna exempel på hur en lyckad produktion har sitt ursprung i ett väl genomtänkt förarbete.

Praktisk övning: Skapa en förlaga (15 min)

  • Eleverna delas in i små grupper och ska skapa en förlaga för ett fiktivt grafiskt projekt (exempelvis en affisch, broschyr eller logotyp).
  • Grupperna ska inkludera alla element som diskuterats; idé, skisser och planering.
  • Grupperna presenterar sina skisser och idéer för klassen och får feedback.
  • Diskutera olika tankar och insikter som framkommit under presentationerna.

Avslutande reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionen och låt eleverna reflektera över vad de har lärt sig om vikten av förarbetet.
  • Fråga eleverna hur de kan använda denna kunskap i sina egna projekt framöver.
  • Diskutera hur dessa insikter kan påverka attityden till versionering och feedback i designprocessen.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad innefattar ett bra förarbete för en grafisk produktion?
  • B. Vilka fördelar ser ni med att skapa förlagor innan den faktiska produktionen?
  • C. Hur kan skriven och visuell kommunikation samverka för att förstärka budskapet i ett projekt?

Aktivitet

Varje grupp ska fullfölja sina förlagor och skapa en presentation av deras projekt.


Modern Tillbaka-knapp