Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Inköp 1 – Kostnader och budgetering

Lektionsplanering: Kostnader och budgetering i inköp

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Inköp 1

Tema: Kostnader och budgetering i inköp

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion fokuserar på kostnader och budgetering inom inköpsverksamhet. Eleverna kommer att lära sig hur man beräknar kostnader, sätter upp en budget och gör ekonomiska bedömningar i samband med inköp. Fokus kommer även ligga på hur dessa faktorer påverkar beslutsfattandet i verksamheten.

Kunskapskrav

Eleven beskriver grundläggande begrepp kopplade till kostnader och budgetering, samt genomför kalkyler och budgetanalyser. Eleven diskuterar också samband mellan inköp, kostnader och verksamhetens lönsamhet.

Lärarledda instruktioner

Inledning till kostnader och budgetering (10 min)

  • Presentera betydelsen av kostnader och budgetering i ett företag.
  • Diskutera olika typer av kostnader (rörliga, fasta) och hur de påverkar inköpsbeslut.
  • Ställ frågor för att aktivera elevernas reflektion kring sitt eget skol- och privatlivs budgeterande.
  • Introducera syftet med budgetering i verksamheten och hur den kan påverka lönsamhet.

Beräkning av kostnader (15 min)

  • Gå igenom hur man beräknar kostnader i samband med inköp, inklusive inköpspris, frakt och skatter.
  • Ge exempel på hur man kan räkna ut totalkostnaden för en produkt.
  • Eleverna får göra övningar där de beräknar kostnader för hypotetiska inköp.
  • Diskutera potentiella fällor och utmaningar med att beräkna kostnader korrekt.
  • Engagera eleverna genom att låta dem ställa frågor om olika kostnadsfaktorer.

Budgetering i praktiken (15 min)

  • Introducera begreppet budget och dess syfte inom inköp.
  • Gå igenom hur man skapar en enkel budget för inköpsverksamhet.
  • Eleverna får arbeta i grupper för att skapa en budget baserat på ett hypotetiskt företag.
  • Berätta om vanliga misstag vid budgetering och hur man kan undvika dem.
  • Samla in och dela gruppens budgetar för diskussion och reflektion.

Uppföljning av budget (10 min)

  • Diskutera vikten av att följa upp och revidera budgetar.
  • Gå igenom hur avvikelser från budgeten kan hanteras och analyseras.
  • Ställ frågor kring hur eleverna ser på vikten av att justera budgetar i verkliga livet och affärssituationer.
  • Sammanfatta lektionen med några centrala tankar kring kostnader och budgetering.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan budgetering bidra till ett företags framgång?
  • B. Vilka utmaningar upplever ni kan uppstå vid skapandet av en budget?
  • C. Hur viktigt är det att följa upp en budget och på vilka sätt kan man göra det?

Aktivitet

Eleverna ska i små grupper arbeta med ett fallstudieprojekt där de ska skapa en detaljerad budget för en fiktiv produktlansering. De ska ta hänsyn till alla kostnader involverade i inköpsprocessen och presentera sin budget för klassen. Detta ger dem möjlighet att öva på praktisk tillämpning av kostnadsberäkningar och budgetering.

Exit-ticket

  • Vad har du lärt dig om kostnader som du inte visste innan lektionen?
  • Svar: Vikten av att förstå både fasta och rörliga kostnader och hur de påverkar inköp.
  • Vad anser du är den mest utmanande delen av budgetering?
  • Svar: Att förutse framtida kostnader och försäljningsintäkter.
  • Hur skulle du kunna tillämpa det vi lärt oss idag i ditt eget liv?
  • Svar: Genom att skapa en egen budget för mina månatliga utgifter.
  • Vilken typ av kostnader är viktigast att ha koll på i ett företag?

Modern Tillbaka-knapp