Prov: Turismens Påverkan
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Resmål och resvägar
Tema: Turismens påverkan på kulturell och ekologisk utveckling
Koppling till Styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska belysa turismens roll och påverkan på både den ekonomiska och sociala utvecklingen, samt dess kulturella och ekologiska effekter. Centrerat kring resmål och resvägar, ska eleverna lära sig att analysera hur turismen kan ges en hållbar prägel och hur olika aktörer arbetar för att balansera nytta och bevarande.
Kunskapskrav
Eleven redogör för hur turismen kan påverka en region kulturellt, ekonomiskt och ekologiskt, och ger exempel på hållbara turismmetoder. Eleven kan också tillämpa geografiska metoder för att analysera och presentera rumsliga mönster samt diskutera intressekonflikter kopplade till turism.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken typ av turism fokuserar på att bevara miljö och kultur?
- A. Massaturism
- B. **Ekoturism**
- C. Affärsturism
- D. Kulturell turism
2. Vad är en vanlig positiv effekt av turism?
- A. Överbelastning av lokala resurser
- B. **Ökad ekonomisk tillväxt**
- C. Kulturförlust
- D. Miljöförstöring
3. Vilken av följande destinationer är känd för sina hållbara turismmetoder?
- A. **Costa Rica**
- B. Paris
- C. Las Vegas
- D. Mallorca
4. Vad kan vara en negativ konsekvens av turism?
- A. **Överbesök**
- B. Kulturell berikning
- C. Ekonomisk tillväxt
- D. Förbättrad infrastruktur
5. Vilket av följande beskriver bäst “hållbar turism”?
- A. Resande utan några begränsningar
- B. **Resande som bevarar miljön och kulturen**
- C. Massbesök av turister
- D. Endast fokus på vinst
6. Vilken aktör har en viktig roll i att främja hållbar turism?
- A. **Lokalbefolkningen**
- B. Endast regeringar
- C. Utanlandska turister
- D. Stora bolag
7. Vilket påstående om ekoturism är korrekt?
- A. **Det fokuserar på bevarande av natur och kultur**
- B. Det syftar främst till att generera vinst
- C. Det uppmuntrar massresande
- D. Det ignorerar lokalsamhällets behov
8. Hur kan turister bidra till lokal ekonomisk utveckling?
- A. Genom att ta med egna resurser
- B. **Genom att stödja lokala företag**
- C. Genom att undvika att spendera pengar
- D. Genom att använda internationella kedjor
9. Vilket av följande är en viktig strategi för att uppnå hållbar turism?
- A. **Utbildning av turister**
- B. Fugera för turister
- C. Minska lokala kulturer
- D. Maximera vinster
10. Vad kan turister göra för att minska sin negativa påverkan?
- A. **Välja miljövänliga alternativ**
- B. Resa utan eftertanke
- C. Kasta skräp på gatan
- D. Använda engångsprodukter
11. Hur kan turismen påverka den lokala kulturen?
- A. **Genom att förändra traditioner**
- B. Genom att bevara dem
- C. Genom att ignorera dem
- D. Genom att öka dem
12. Vilken av följande metoder kan stödja hållbar turism?
- A. **Att använda lokala resurser**
- B. Att strunta i lokala lagar
- C. Att överutnyttja naturresurser
- D. Att stänga lokala företag
13. Vad handlar kulturell turism om?
- A. **Att upptäcka och förstå olika kulturer**
- B. Att bara besöka nöjesparker
- C. Att åka på charterresor
- D. Att ignorera andra kulturer
14. Vad innebär begreppet “turistfälla”?
- A. **Överprisade turistattraktioner**
- B. En säker turistpark
- C. En hjälpande turistorganisation
- D. Ett naturligt besöksmål
15. I vilken region hittar man ofta hållbar turism?
- A. **I tropiska områden**
- B. I storstäder
- C. I öknen
- D. I skandinaviska fjäll
Resonerande frågor
1. Vilka faktorer anser ni är avgörande för att en turistdestination ska kunna vara hållbar?
Syftet med frågan är att låta eleverna reflektera över specifika kriterier för hållbar turism.
2. Hur kan lokalbefolkningen och turister samarbeta för att bevara kultur och miljö?
Här får eleverna möjlighet att diskutera samarbete och engagemang för bevarande.
3. Vilka konsekvenser kan överbesök av en turistdestination ha för både miljön och kulturen?
Frågan utmanar eleverna att analysera negativa effekter av massaturism.
4. Ge exempel på specifika hållbara metoder som kan tillämpas på turistdestinationer.
Eleverna bjuds in att tänka kritiskt kring konkreta strategier för hållbarhet.
5. På vilket sätt kan utbildning av både turister och lokalbefolkning bidra till hållbar turism?
Frågan uppmuntrar till diskussion om utbildningens betydelse.
6. Hur påverkar teknologi utvecklingen av hållbara turismmetoder?
Här kan eleverna diskutera teknologi och dess inverkan på turism.
7. Kan ni ge exempel på moderna turiströrelser som har en hållbar inriktning? Vilka?
Frågan ger eleverna möjlighet att utforska samtida trender inom hållbar turism.
8. Reflektera över er egen roll som resenärer. Hur kan ni agera ansvarsfullt vid framtida resor?
Detta ger eleverna en inblick i deras personliga ansvar och medvetenhet som resenärer.
Bedömning
Faktafrågor ger 1 poäng vardera, totalt 15 poäng.
Varje resonerande fråga ger 2 poäng, totalt 16 poäng.
För betyget E krävs minst 8 poäng totalt, för C krävs 12 poäng varav minst 3 från resonerande frågor, och för A krävs 18 poäng varav minst 5 från resonerande frågor.