Lektionsplanering för Hållbar Turism
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Hållbar turism
Tema: Hållbar utveckling och turismens påverkan
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i kursen hållbar turism ska behandla grundläggande begrepp inom hållbar
utveckling och hur turism kan utformas för att stödja ekologisk, social och ekonomisk
hållbarhet. Detta inkluderar även en diskussion om miljöhot och utmaningar som turismen kan
medföra på lokala och globala nivåer, samt hur dessa kan hanteras genom hållbara metoder och
strategier.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna redogöra för och analysera hur turism påverkar miljö och samhälle. Eleven
ska också kunna identifiera och värdera olika strategier för att uppnå en hållbar turism,
samt förstå och använda relevanta begrepp inom området hållbar utveckling.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till hållbar turism (15 min)
- Definiera begreppet hållbar turism och dess betydelse för samhällsutveckling.
- Diskutera skillnaden mellan hållbar och ohållbar turism.
- Presentera exempel på hållbara turistmål och aktiviteter.
- Engagera eleverna i en diskussion om deras egna erfarenheter av turism och hållbarhet.
- Följ upp med frågor som hjälper eleverna att förstå den relevanta kontexten.
Miljöeffekter av turism (15 min)
- Analysera de vanligaste miljöeffekterna av turism: koldioxidutsläpp, avfall, vattenanvändning osv.
- Diskutera hur dessa effekter påverkar ekosystem och lokalsamhällen.
- Visa konkreta exempel på platser där turism har lett till miljöproblem.
- Låt eleverna diskutera i par hur turism i deras hemmaområden påverkar miljön.
- Sammanfatta diskussionen med att belysa de mest pressande miljöfrågorna kopplade till turism.
Strategier för hållbar turism (15 min)
- Presentera strategier och metoder för att skapa hållbar turism, inklusive ekoturism, kulturell turism och ansvarig turism.
- Diskutera hur lokalbefolkningar kan involveras i turismens utveckling för att säkerställa att de drar nytta av fördelarna.
- Ge exempel på framgångsrika projekt och initiativ för hållbar turism.
- Be eleverna brainstorma idéer för ett hållbart projekt i sina egna gemenskaper.
- Avsluta med att diskutera vikten av samarbete mellan olika aktörer (turister, företag, lokalbefolkning) för att göra turismen hållbar.
Avslutande diskussion (5 min)
- Sammanfatta huvudpunkterna från lektionen.
- Låt eleverna reflektera över vad de lärt sig och ställa eventuella frågor.
- Diskutera nästa steg i deras lärande om hållbar turism.
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan vi finna en balans mellan turismens ekonomiska fördelar och dess miljöpåverkan?
- B. Vad innebär det för en destination att vara hållbar, och hur kan turister bidra till
detta? - C. Vilken roll spelar teknologi i att utveckla hållbara turiststrategier, och kan det också
skapa problem?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en presentation för ett hållbart
turistkoncept i en valfri destination. De ska inkludera information om miljöpåverkan,
strategier för att involvera lokalbefolkningen och marknadsföring av företaget. Varje grupp
ska presentera sina koncept för klassen, vilket uppmuntrar kreativitet och kritiskt tänkande
kring hållbarhet och turism.
Exit-ticket
- Vad är hållbar turism och varför är det en viktig fråga i dagens samhälle? (Svar: Hållbar turism handlar om att bevara naturresurser och kulturella värden, samtidigt som man tillgodoser behoven hos dagens och framtida generationer.)