En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 3. Engelska – Grundläggande ordförråd



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 3

Ämne: Engelska

Tema: Grundläggande ordförråd

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och användning av grundläggande ordförråd, särskilt substantiv och verb, samt deras förmåga att skapa meningar och delta i samtal.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens syfte är att introducera grundläggande ordförråd genom substantiv och verb. Den kommer att täcka viktiga redskap för eleverna att förstå och använda de vanligaste engelska orden i både skrift och tal. Fokus ligger på att bygga en grund för senare språkinlärning.

Kunskapskrav

Eleven kan använda ett enkelt ordförråd i tal och skrift, och kan förstå och skapa meningar med vanliga substantiv och verb. Eleven kan också delta i kortare samtal och öva på att ställa frågor samt ge svar.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande ord är ett substantiv?
A) Jump
B) **Cat**
C) Happy
D) Quickly

2. Vilket av följande ord är ett verb?
A) House
B) Dog
C) **Run**
D) Blue

3. Vilket ord betyder “hus” på engelska?
A) Home
B) **House**
C) Garden
D) Room

4. Vilket av följande är inte ett substantiv?
A) **Laugh**
B) Bike
C) Apple
D) Teacher

5. Vilket ord kan beskriva något som är snabbt?
A) Car
B) **Quick**
C) Jumping
D) Slow

6. Vilket av följande ord är en handling?
A) **Swim**
B) Tree
C) Food
D) Sunny

7. Vilket av följande ord är en färg?
A) Jump
B) Fly
C) **Blue**
D) Cat

8. Vad betyder “skola” på engelska?
A) **School**
B) Home
C) Class
D) Teacher

9. Vilket ord används för att beskriva någon som är glad?
A) **Happy**
B) Sad
C) Run
D) Blue

10. Vilket ord används för att fråga om något?
A) Jump
B) **What**
C) Beautiful
D) Cat

11. Vilket substantiv beskriver en plats där vi lär oss?
A) Party
B) **School**
C) Game
D) House

12. Vad är betydelsen av “läsa” på engelska?
A) Write
B) Speak
C) **Read**
D) Listen

13. Konstruera en mening: “Jag ___ en bok.”
A) **Read**
B) Cat
C) Jump
D) Happy

14. Vilket ord passar inte in?
A) Ball
B) **Run**
C) Jump
D) Bat

15. Vilket substantiv beskriver ett djur?
A) **Dog**
B) Quickly
C) Happy
D) Run

Resonerande frågor

1. Varför är det viktigt att lära sig substantiv och verb? (Syfte: För att belysa vikten av ordkunskap.)

2. Ge tre exempel på hur du kan använda nya ord i din vardag. (Syfte: Att eleven tänker på praktisk tillämpning.)

3. Vilket ord tyckte du var mest intressant och varför? (Syfte: Främja personlig reflektion.)

4. Hur kände du att du bidrog till grupparbetet? (Syfte: Att observera samarbetsförmåga.)

5. Berätta om en situation där du använde engelska idag. (Syfte: Att uppmuntra till aktiv användning av språket.)

6. Hur kan substantiv och verb hjälpa dig att förstå engelska bättre? (Syfte: Att koppla teori till praktik.)

7. Diskutera en mening du skapade och varför den är korrekt. (Syfte: Att eleven kan reflektera över meningsstruktur.)

8. Vilken aktivitet från lektionen tyckte du var mest lärorik och varför? (Syfte: Att eleven bedömer sin egen inlärningsprocess.)

Bedömning

Provet består av 15 faktafrågor där varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor ger 2 poäng vardera. För betyg E krävs totalt 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).