Lektionsplanering
Årskurs: 3
Ämne: Engelska
Tema: Grundläggande ordförråd
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens syfte är att introducera grundläggande ordförråd genom substantiv och verb. Den kommer att täcka viktiga redskap för eleverna att förstå och använda de vanligaste engelska orden i både skrift och tal. Fokus ligger på att bygga en grund för senare språkinlärning.
Kunskapskrav
Eleven kan använda ett enkelt ordförråd i tal och skrift, och kan förstå och skapa meningar med vanliga substantiv och verb. Eleven kan också delta i kortare samtal och öva på att ställa frågor samt ge svar.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till grundläggande ordförråd (10 min)
- Presentera bildkort med substantiv och verb.
- Gå igenom orden en i taget.
- Förklara betydelsen av varje ord.
- Visa exempel på användning i enkla meningar.
- Ställ frågor för att involvera eleverna.
Lekfull repetition genom spel (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper.
- Genomför spel där ord ska identifieras genom bilder.
- Upprätta en poängsystem för att öka motivationen.
- Låt varje grupp presentera sina resultat.
- Ge uppmuntrande feedback på deras prestationer.
Skapa meningar med substantiv och verb (15 min)
- Ge eleverna stödord och bilder för att skapa egna meningar.
- Låt dem arbeta i par och hjälpa varandra.
- Be grupperna att dela med sig av sina meningar med klassen.
- Diskutera meningarnas innehåll och struktur.
- Ställ frågor som främjar diskussionen.
Avslutning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionen och repetera de lärda orden.
- Faktafrågor: Vilka ord lärde vi oss idag? Hur kan vi använda dem?
- Be eleverna att dela med sig av sina favoritord.
- Uppmuntra till spontan användning av de nya orden.
- Ge positiv feedback på deras insats under lektionen.
Diskussionsfrågor
- Varför tror ni att det är viktigt att kunna substantiv och verb på engelska?
- Hur kan vi använda de ord vi har lärt oss idag i vår vardag? Kan ni ge exempel?
- Finns det något ord som ni tyckte var extra roligt eller intressant? Berätta varför!
Aktivitet
Eleverna ska genomföra en kreativ uppgift där de får en uppsättning bildkort med substantiv och verb. De ska arbeta parvis, där en elev väljer ett kort och beskriver bilden och handlingen utan att använda ordet på kortet. Den andra eleven ska gissa vilket ord det handlar om. Efter att alla har haft möjlighet att turas om får de arbeta tillsammans för att skriva 2-3 meningar med de ord de har lärt sig. Det ska vara en rolig och interaktiv övning som också stimulerar samarbete mellan eleverna.
Exit-ticket
- Vilka substantiv och verb lärde du dig idag? (Ex. “cat”, “run”)
- Kan du ge exempel på en mening med ett substantiv och ett verb?
- Vad var det roligaste med lektionen?
- Vilken bild var din favorit och varför?
- Hur kommer du att använda dina nya ord i framtiden?
Hemuppgift
(Instruktioner för hemuppgift saknas i det givna underlaget)